کد خبر: ۱۴۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۶
به نوشته فرانس پرس، شیوع ویروس کرونا بازار خودروی فرانسه را به شکلی بی‌سابقه بی‌رونق کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بحران بهداشتی ناشی از شیوع ویروس کرونا ۲۰۱۹ اوضاع و شرایط اقتصادی و به پیروی از آن، بازار خودرو را آنچنان بی‌رونق کرده است که چنین پدیده‌ای در فرانسه از سال ۱۹۷۵ تاکنون سابقه نداشته است.

کووید-۱۹ آنچنان بر بازار خودرو فرانسه اثر منفی گذاشته است که سال ۲۰۲۰ از نظر بی‌رونقی شبیه سالی بود که در این کشور رنو ۵ و پژو ۵۰۴ تولید می‌شد. در سال ۲۰۲۰ تنها یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه خودروی نو تولید شد.

تعطیلی مراکز فروش و کارخانه‌ها در اولین قرنطینه در بهار امسال و نگرش انتظاری مصرف‌کننده در برابر بحران اقتصادی باعث شد که بازار خودرو امسال در فرانسه هیچ رونقی نداشته باشد. بر اساس ارقام منتشر شده از سوی انجمن شرکت‌های خودروسازی فرانسه که در روز جمعه منتشر شد، ثبت پلاک خودرو‌های نو شخصی، فروش خودرو‌های نو شخصی، در سالی که رو به پایان است در مقیاس سالیانه، یعنی ‏نسبت ‏به همین مدت زمان در ‏سال ‏گذشته، ۲۵.۵ درصد سقوط کرد.

حال آنکه در همین خصوص، حدود ۲.۲ میلیون خودروی جدید در سال ۲۰۱۹ در جاده‌ها قرار گرفتند. بر اساس اعلام خبرگزاری فرانسه، حتی در بحران‌های دهه ۱۹۹۰ یا ۲۰۰۰، میزان فروش خودرو به زیر ۱.۷ میلیون دستگاه نرسیده بود.

قبل از بهبود نسبی اوضاع و شرایط در تابستان و اعمال محدودیت‌های قرنطینه‌ای دوم برای مهار بیماری همه‌گیر ویروس کرونا ۲۰۱۹ (کووید-۱۹)، در فرانسه تحویل خودرو به مشتریان در ماه مارس ۷۲ درصد و در آوریل ۸۸.۸ درصد سقوط کرد.

در ماه دسامبر، تعداد ثبت پلاک خودرو‌های نو شخصی، فروش خودرو‌های نو شخصی، به ۱۸۶.۰۰۰ دستگاه رسید که ۱۱.۸ ٪ کاهش نسبت به دسامبر ۲۰۱۹ نشان می‌دهد.

در طول سال ۲۰۲۰، گروه خودروسازی پ. اس. آ، ‎‎‏‏”‏‏PSA Peugeot ‎‎Citroën‏‏“‏، تولیدکننده برند‌های پژو، سیتروئن، دی‌اس و اوپل که بزرگترین شرکت خودروسازی فرانسه به حساب می‌آید و شرکت خودروسازی رنو بهتر توانستند در این سال در مقابل کسادی بازار مقاومت کنند. اما فروش این دو شرکت بزرگ خودروسازی نیز به ترتیب ۲۵.۱ و ۲۴.۹ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش یافت.

در گروه خودروسازی پ. اس. آ، برند‌های پژو ۲۰ و نیم درصد و برند دی اس ۱۷ و چهار دهم درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش فروش داشته اند. برند‌های سیتروئن و اوپل نیز در امسال نسبت به سال گذشته به ترتیب و ۳۰ و هشت دهم درصد و ۳۴ و نیم درصد کاهش فروش داشته اند. این کاهش فروش‌ها در قصد این گروه برای ادغام با شرکت فیات کرایسلر اثر منفی می‌گذارد.

سال ۲۰۲۰ برای شرکت خودروسازی فیات-کرایسلر نیز بدبیاری داشته است، اما شرکت خودروسازی تویوتا ژاپن تا حدودی توانسته است در مقابل بحران بهداشتی ناشی از شیوع بیماری همه‌گیر ویروس کرونا ۲۰۱۹، کووید-۱۹، مقاومت کند.

در شرکت خودروسازی رنو برند لوزانژ طی امسال نسبت سال گذشته ۲۲ و هفت دهم درصد کاهش فروش داشته است. برند ارزان قیمت داچیا نیز طی امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ و یک دهم درصد کاهش فروش داشته است.

برند اسپورت آلپین این شرکت حتی ۷۷ و یک دهم درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش فروش داشته است.

تولیدکنندگان خارجی نیز امسال از این نظر وضع خوبی نداشته‌اند. به طوری که می‌توان گفت که فروش این شرکت‌ها به طور میانگین در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۲۶.۱ ٪ کاهش فروش خودرو‌های نو شخصی، داشته اند.

گروه خودروسازی فیات کرایسلر که قرار است به زودی با گروه خودروسازی پ. اس. آ، یک گروه بزرگتر خودروسازی با ‏‏سرمایه‌گذاری مشترک تشکیل دهند طی امسال فروش اش ۴۱.۵ درصد کاهش فروش داشته است. اگر این ادغام میان این دو شرکت انجام گیرد این گروه به چهارمین شرکت بزرگ خودروسازی بزرگ جهان تبدیل می‌شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار