کد خبر: ۱۵۰۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۲
معاون رئیس ‌کل دادگستری استان همدان
معاون رئیس ‌کل دادگستری استان همدان می‌گوید: ۱۳۰۰ نفر از محکومین قطعی به حبس در استان همدان ، مشمول عفو شدند.




به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز همدان، عباس نجفی، گفت: با پالایش و اعطای عفو، بیش از ۱۳۰۰ نفر از محکومین قطعی به حبس در پانزده ماه گذشته از زندان‌های استان آزاد و به کانون خانواده‌هایشان بازگشتند.
 وی افزود: باتلاش بی‌وقفه مسئولین دستگاه قضایی استان همدان در ۱۵ ماه گذشته به میزان ۷۰۰ هزار ساعت مجازات جایگزین حبس از قبیل خدمات عمومی و جزای نقدی بدل از حبس صادر شده است.
وی اضافه کرد: استفاده حداکثری از نهاد‌ها و تاسیسات ارفاقی جایگزین حبس مثل تعلیق تعقیب، قرار تعلیق اجرای مجازات، تعویق صدور حکم، توبه، آزادی مشروط، آزادی تحت سامانه‌های الکترونیکی (پابند الکترونیکی)، نظام نیمه آزادی، از دیگر اقدمات موثر در کاهش جمعیت زندان‌ها بوده است.
وی افزود: با پیگیری صدور قرار‌های تامین متناسب با اتهامات در دادسرا و تسهیل معرفی کفیل و وثیقه‌گذار در ساعات کشیک با استقرار قضات کشیک، کارشناسان و کارکنان ثبت اسناد و املاک در ساعات غیراداری، از زندانی شدن افراد تا حدامکان جلوگیری شده است.
وی دریافت دادخواست اعسار محکومین مالی در بدو بازداشت و رسیدگی خارج از نوبت به درخواست آنان را از دیگر اقدامات مهم دستگاه قضایی در بازداشت و یا زندان شدن افراد دانست و گفت: استفاده حداکثری از ظرفیت اعطای مرخصی به محکومان مالی و سایر محکومین جرایم غیر عمد از دیگر برنامه‌های کاهش جمعیت زندانیان بوده که محقق شده است.
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اضافه کرد: با شناسایی ده جرم اول استان و احصا علل و عوامل وقوع بزه و پیگیری در راستای رفع آن از طریق الزام دستگاه‌های مسئول بر اجرای تکالیف قانونی و آگاهی بخشی به مردم، از دیگر اقدامات بسیار مهم در پیشگیری از وقوع جرم بوده است.
معاون قضایی، اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان در ارتباط با رسیدگی به تظلمات، تعدیات، شکایات، و حل و فصل دعاوی و رفع خصومت بین افراد در کاهش پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی استان نیز گفت: در راستای کاهش منازعات و جلوگیری از شکل گیری دعاوی ، ستاد تالیف قلوب با دو کمیته معتذرین و مصلحین با استفاده از ظرفیت محاکم و دادسرا‌ها و نهاد‌های مردمی در بخش‌های مختلف راه‌اندازی شده که در مدت کوتاهی حداقل بیست درصد دعاوی منتج به سازش گردیده است.
وی افزود: با پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان از اواسط خرداد ماه امسال و با شناسایی مسایلی که ضرورتی بر طرح دعوی نداشته و استفاده از ظرفیت‌های قانونی مثل حکم رشد و فک پلاک که با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پلیس راهور انجام گرفت، تسهیل در امور مردم و کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از تراکم دعاوی در محاکم در این قبیل پرونده‌ها محقق شد.
معاون دادگستری کل استان همدان اضافه کرد: اجرای ۱۸ برنامه پیشگیرانه در حوزه فرهنگی با آموزش مربیان و برگزاری کارگاه‌های متعدد آموزشی در بخش‌های مختلف از جمله اموزش‌های پیش از ازدواج، مشاوره قبل از طلاق، آموزش ۲۳ مهارت در مهد کودک‌ها و مدارس، همکاری در اجرای طرح نماد در مدارس، کنترل و کاهش خشونت از دیگر برنامه‌های دستگاه قضایی استان همدان در پیشگیری از وقوع جرم است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار