کد خبر: ۱۵۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۱
در سلسله گزارش‌هایی تصمیم گرفتیم تا میزان تحقق وعده‌های دولت یازدهم درباره استان ایلام را بررسی کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، در قسمت سوم گزارش‌های سریالی پیگیری پروژه‌های ناتمام دولت در استان ایلام، علاوه بر پیگیری پروژه بیمارستان فوق تخصصی ۳۷۶ تختخوابی، پروژه سدهای نیمه تمام استان را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم.

مردم استان همواره از نبود تجهیزات و امکانات درمانی گلایه‌های زیادی دارند چرا که حضور در استان‌های دیگر کشور برای دریافت خدمات درمانی باعث تحمیل هزینه‌های زیادی به مردم استان می‌شود.

برای رفع این کمبود ها و نبود امکانات در ایلام، 9 سال پیش عملیات ساخت بیمارستان 376 تختخوابی در شهرستان ایلام آغاز شد، اما عملیات اجرایی آن علیرغم هزینه 150 میلیارد تومانی هنوز به پایان نرسیده است.

بازدید دو وزیر بهداشت از این پروژه و وعده‌های مسوولان کشوری تاکنون برای حل مشکل آن افاقه نکرده و ارتقای امکانات بهداشتی و درمانی همواره یکی از مطالبات مردم استان ایلام بوده که مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

سد سیکان یکی از پروژه‌های سد سازی در استان ایلام واقع در شهرستان دره‌شهر است؛ این پروژه به منظور توسعه فعالیت‌های کشاورزی، گردشگری و تامین آب آشامیدنی در جهت بهبود زندگی مردم در آبان ماه 89 کلید خورد ولی حال بعد از 10 سال با تعطیل‌های پی در پی باعث به وجود آمدن مشکلات فراون برای مردم از جمله مردم روستای فرهادآباد در حوالی این سد شده است. 

پروژه سد میمه به منظور مهار و کنترل سیلاب و تامین آب 6 هزار هکتار از اراضی دیم در منطقه در سال 89 در استان ایلام واقع در شهرستان دهلران گلنگ زنی شد و اکنون داری 55 درصد پیشرفت فیزیکی است گرچه انتظار می‌رفت بعد از 10 سال این سد به بهره برداری برسد.

سد چناره با هدف تامین آب شرب، صنعتی و بهبود اراضی کشاورزی شهرستان چرداول که از ۲۵ سال گذشته موضوع ساخت آن در جریان بوده و نمایندگان گذشته و مدیران دولت های قبل به کرات وعده ساخت  آن را به مردم دادند که هیچکدام عملی نشده‌اند.

سفر به استانهای مجاور به دلیل نبود امکانات تخصصی و فوق تخصصی

سجاد رحمتی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: ایلام به عنوان یکی از استان‌های کشور نیازمند یک بیمارستان مجهز و فوق تخصصی است؛ از زمانی که به یاد دارم نبود امکانات تخصصی و فوق تخصصی در بیمارستان‌های استان، مردم را برای رفع نیازهای درمانی خود به سفر استان‌های مجاور و به خصوص استان تهران مجبور می‌کند؛ نمی دانم چه زمان قرار است این وعده‌ی 9 ساله محقق شود.

پروژه‌ی ناتمام سد سیکان 10 ساله شد

جعفری از اهالی روستای فرهاد‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: احداث پروژه سد سیکان 10 سال است که برای مردم این روستا مشکلاتی ایجاد کرده است و به دلیل ساخت سد و جابه جایی روستا، مردم روستا فرهادآباد از خدمات اولیه هم چون تامین آب و گاز  محروم هستند و با تعطیلی هرساله‌ی این پروژه و بهره برداری نرسیدن آن مشکلات مردم نیز حل نخواهد شد.

سد مخزنی میمه سبب تحول در دهلران می‌شود

فرضی از شهروندان دهلرانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: سد مخزنی میمه در صورت احداث می‌تواند زمینه آبیاری بسیاری از اراضی دیم منطقه را فراهم آورد و با کنترل سیلاب و تنظیم آب در سال برای مصارف کشاورزی بسیار مفید باشد چرا که تحول بزرگی در شهرستان دهلران ایجاد و زمینه اشتغال فراوانی برای جوانان در بخش کشاورزی و دیگر بخش‌ها فراهم خواهد کرد.

وعده احداث سد چناره 25 ساله شد

محمدی از شهروندان شهرستان چرداول در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: سال‌هاست که مردم چرداول منتظر  سد چناره هستند هربار با وعده‌های مسوولین دلخوش می‌شوند و با بدقولی‌هایشان امید خود را از دست می‌دهند‌؛ امید است به این همه سال‌ها نمایندگان فعلی مجلس برای اجرای این پروژه اقدامات موثری انجام دهند.

کمبود اعتبار و راه دسترسی مانع احداث بیمارستان 376  تختخوابی است

محسن ناظری سرپرست اداره ساختمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: کارفرمای پروژه بیمارستان 376 تختخوابی شرکت مادر تخصصی است که زیر نظر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در واقع بهره بردار طرح است و هیچگونه نظارتی بر اجرای طرح ندارد.

وی افزود: پروژه در گذشته زیر نظر معاونت مسکن و شهرسازی آغاز شده است و تا پایان کار اسکلت سازی آن زیر نظر این معاونت بوده است که بعد آن کارفرما تغییر کرد و شرکت مادر تخصصی کارفرما شد.

سرپرست اداره ساختمان دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: از مشکلاتی که این پروژه دارد مشکل اولیه هر پروژه‌ای تامین اعتبار است که پروژه بیمارستان نیز با کمبود اعتبار مواجه شده و شیوع ویروس کرونا نیز بر کندی روند پیشرفت این پروژه تاثیر گذار بوده است و مشکل اصلی این پروژه راه دسترسی به بیمارستان است؛ مسیر اصلی بیمارستان احداث نشده است راه دسترسی فعلی بیمارستان راه محلی و غیر استاندار است.

سرپرست اداره ساختمان دانشگاه علوم پزشکی افزود: از دیگر مشکلات انتقال خط برق بیمارستان است که از نزدیک‌ترین روستا به پست برق که روستای هفت چشمه است انتقال داده می‌شود که این موضوع به راه دسترسی بیمارستان بستگی دارد.

وی ادامه داد: برای فاضلاب بیمارستان نیز مکاتبات با شرکت آب و فاضلاب انجام شده و در هفته جاری یک قرارداد بین شرکت آبفا و دانشگاه علوم پزشکی منعقد و کار خط فاضلاب نیز بعد از انعقاد قرارداد آغاز خواهد شد.

ناظری گفت: پروژه بیمارستان 376 تختخوابی ایلام تا الان 89 درصد پیشرفت داشته و اعتباری به مبلغ 150 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است؛ حدود 130 میلیارد تومان دیگر نیز برای ده درصد باقی مانده احتیاج است که پیمان کار قرارداد بسته شده است و قول مساعدت برای تامین اعتبار داده شده است و تمام تلاش بر این است تا پایان دولت پروژه به بهره برداری برسد.

علت اصلی به بهره برداری نرسیدن پروژه‌های سد نبود اعتبار است

پوراحمد مدیرکل آب منطقه‌ای ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: سد سیکان تنها مشکلی که دارد مشکل اعتبار است و همچنین برای تملک روستا فرهادآباد پول نقد احتیاج دارد و از انجا که دولت امسال فقط اوراق مشارکت و اسناد خزانه برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته است برای آن به 20 میلیارد پول نقد نیاز است؛ برای تملک روستای فرهاد آباد به خاطر اینکه این پول تامین نشده است پس ما فعلا نمیتوانیم روستا را تملک کنیم.

وی افزود: البته اراضی کشاورزی حدود 90 درصد تملک شده اما بخش منزل مسکونی به علت نبود اعتبار موفق به انجام تملک نشده‌ایم  و ما پیشنهاد داده شده برای بودجه سال آینده و اگر اعتبار تامین بشود روستا جابه جایی و تملک می‌شود و پیمانکار می‌تواند کار خود را شروع کند.

مدیرکل آب منطقه‌ای ایلام گفت: پروژه سد میمه به منظور مهار و کنترل سیلاب و تامین آب 6 هزار هکتار از اراضی دیم در منطقه در سال 89 در استان ایلام واقع در شهرستان دهلران گلنگ زنی شد و اکنون داری 55 درصد پیشرفت فیزیکی است گرچه انتظار می‌رفت بعد از 10 سال این سد به بهره برداری برسد؛ سد شبکه میمه به اعتباری نزدیک به 1000 میلیارد نیاز دارد و اگر بودجه تامین بشود ما برنامه 2 ساله داریم که سد را به آبگینه برسانیم. 

وی در ادامه گفت: سد چناره به عنوان یک پروژه ملی و تاثیرگذار در تامین آب شرب شهرستان‌های ایلام، سیروان و چرداول و همچنین تامین آب صنعت و آبیاری اراضی شهرستان چرداول است؛ سد چناره هنوز گلنگ زنی به صورت رسمی نشده است و هنوز مشخص نیست که چه زمانی قرار است گلنگ زنی شروع شود.

پوراحمد ادامه داد: امسال مناقصه‌هایی برگزار شده و پیمانکار مشخص شده است و پیمانکار باید تجهیز کارگاه انجام دهد و از آنجا ک تجهیز کارگاه یک فرآیند چند ماهه است و علت اصلی که وجود دارد کمبود اعتبار است و نمایندگان در حال پیگیری هستند که این اعتبار 40 میلیاردی را برای سال 1400 افزایش بدهند و پیمان کار در حال تجهیز اعتبار است.

انتهای پیام/ 9708

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار