کد خبر: ۱۵۰۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: تا نگاهمان را اصلاح نکنیم، امور جامعه هم اصلاح نمی‌شود، مسؤولان ما یا باید مستضعف باشند یا منش مستضعفانه داشته باشند، مرفهین بی‌درد نمی‌دانند گرسنگی چیست، اگر مسؤول شوند درد مردم را درک نخواهند کرد‌.

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آیت الله محمد باقر محمدی لائینی بعد از ظهر امروز نشست شورای زکات در دفتر نمایندگی ولی فقیه در مازندران با اشاره به کلام خداوند که اگر بخواهم می‌توانم مشکلات را حل کنم اما می‌خواهم انسان‌ها با دست خودشان مشکلات را حل کنند، بیان کرد: خداوند می‌خواهد آزمونی برگزار کند تا سلیمانی‌ها از دلش بیرون بیاید.

وی افزود: خدمت برای خلق خدمتی به خودمان است، خودسازی در این جریان و مسیری که خدا می‌خواهد شکل می‌گیرد، در کنار حمایت از فقیران به بزرگ‌ترین فیض‌ها می‌رسیم، اینکه وسیله‌ای برای رسیدگی به امور بندگان خدا باشیم و به فیض معنوی برسیم لطفی از جانب او است.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران گفت: تا نگاهمان را اصلاح نکنیم، امور جامعه هم اصلاح نمی‌شود، مسؤولان ما یا باید مستضعف باشند یا منش مستضعفانه داشته باشند، مرفهین بی درد نمی‌دانند گرسنگی چیست، اگر مسؤول شوند درد مردم را درک نخواهند کرد‌.

لائینی خاطرنشان کرد: چهل و یک سال از انقلاب گذشت، سوال اینجا است که تا چه زمانی می‌خواهیم حاشیه نشین و فقیر داشته باشیم، فاصله طبقاتی داریم و روز به روز به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اضافه می‌شود.

* لزوم در پیش گرفتن سیاست راهبردی فقرزدایی

این مسؤول خاطرنشان کرد: بیاییم یک سیاست درست برای غنی کردن فقرا در پیش بگیریم، شیوه‌های خودکفایی اشتغال با کمک و تجاری‌سازی بخش خصوصی و اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی می‌تواند کارساز باشد، ولی ادارات ما کمک‌های لازم را ندارند الان مواردی داریم که لنگ حمایت ماندند.

وی گفت: مدیریت ما مدیریت غلطی است، فقر فساد و آسیب اجتماعی همچنان وجود دارد، همکاری و تعامل و پای کار آمدن نهادهای فعال انقلابی ضرورت دارد.

*سهم ۴۷ میلیارد تومانی کمیته امداد مازندران از زکات سال جاری

در ادامه حجت الاسلام بشیر عالیشاه مدیرکل کمیته امداد امام خمینی در مازندران با اشاره به فرموده مقام رهبری که  برای اثبات ارادت به امام زمان (عج) باید صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را به‌وجود بیاوریم، گفت: جامعه مهدوی جامعه علم مواسات و برابری است، امروز کمک به محرومان یک وظیفه عاطفی و دینی برای ما مسلمانان است.

وی ضمن اعلام گزارش ۹ ماهه زکات استان، گفت: کل درآمد زکات مازندران در سال جاری ۴۷ میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته ۱۹۵ درصد رشد داشته است، سهم فقرا و نیازمندان تحت پوشش و غیر پوشش ۴۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان است که ۸۹ درصدش نصیب فقرا خواهد شد.

عالیشاه افزود: سهم پروژه‌های عمرانی استان، ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان زکات واجب و ۹ میلیارد و ۱۱۲ میلیون تومان زکات مستحب است، در بخش زکات فطره ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان زکات واجب و ۴۰ میلیارد و ۳۹۸ میلیون تومان زکات مستحب داریم. 

*خدماتی که از محل زکات ارائه شد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی در مازندران تصریح کرد: در استان هزار و ۶۰۰  شورای زکات در روستاها و تعداد ۱۹ روحانی فعال در حوزه زکات داریم، در حوزه پرداخت جهیزیه مبلغ یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان به ۲۵۵ نفر اهدا شد، در حوزه احداث مسکن و تعمیرات ۶۶۱ میلیون تومان به ۱۰۳ نفر اهدا شد، در بحث درمان بهداشتی برای نیازمندان ۲۸۸ میلیون تومان به ۳ هزار نفر اهدا شد.

این مسؤول با اشاره به اینکه بخش تهیه تبلت برای دانش آموزان یکی از مشکلات بزرگ است،  اضافه کرد: در این راستا ۳۳۰ میلیون تومان جمع‌آوری شد، در بحث آزادی زندانیان ۱۳ میلیون تومان برای ۶ نفر، در بحث تهیه غذایی غذای گرم و گوشت قربانی حدود ۳۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای ۷۲ هزار خانوار در بحث کمک موردی برای ۱ میلیارد و ۶۴۰ میلیون تومان جمع آوری و به ۳ هزار نفر اهدا شد.

وی اعلام کرد: ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان برای ساخت ۱۱ مسجد، یک میلیارد تومان برای ساخت ۵ حسینیه و حدود ۹۰ میلیون تومان برای ساخت ۵ خانه عالم جمع‌آوری شد، تاکنون ۲۰ هزار غذای گرم، ۶۹ هزار سبد غذایی با صرف ۲۷ میلیون تومان هزینه توزیع شد، همچنین ۹۳۴ راس گوسفند در ایام عید قربان به گوشت قربانی تبدیل شد.

عالیشاه یادآور شد: کمیته امداد دبیر زکات است مشکلات مردم زیاد است گرانی زیاد شده،  در پایش فقر صورت گرفته در سال جاری یک مازندرانی برای سیر نگه داشتن شکمش ماهیانه نیاز به درآمد ۶۵۰ هزار تومانی دارد، برای کاهش فقر باید عملیاتی و میدانی عمل کنیم.

*ضرورت تهیه سبد کالا برای ۸۳ هزار خانوار در ایام عید 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) در مازندران با اشاره به اینکه الان ۸۳ هزار خانوار تحت پوش کمیته امداد داریم، گفت: انتظار می‌رود برای ایام عید برای این مددجویان سبد غذایی تهیه کنیم، در این خصوص انتظاراتی از دستگاه‌های اجرایی داریم، در حوزه زکات برای ما ۲۱ میلیارد تومان سهم تعیین کردند که باید ۵۰ درصد از مستمری خانوارها را حدود ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در ماه را باید نقدی پرداخت کنیم.

این مسؤول ادامه داد: البته ۳۰۰ مرکز نیکوکاری داریم که با امداد همکاری دارند در بحث سبد غذایی انتظار داریم مشارکت خود را اعلام کنند، همچنین ۵۰۰ سرویس بهداشتی و حمام با مشارکت ۵۰ درصدی کمیته امداد در دست احداث و ۳۰۰ نفر پشت نوبت جهیزیه هم داریم.

* سهم ۴ میلیارد تومانی بهزیستی مازندران از زکات سال جاری 

در ادامه فرزاد گوهردهی بهزیستی مدیرکل  بهزیستی در مازندران، با اعلام اینکه در استان حدود ۲۰۰ هزار خانوار از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند، اظهار کرد: از این تعداد بالغ بر ۶۶ هزار نفر معلول و ۶ هزار نفر دانش‌آموز تحت پوشش هستند‌.

وی افزود: در حوزه زکات آورده بهزیستی ۴ میلیارد تومان است، در ایام کرونایی بالغ بر ۵۲ هزار بسته معیشتی در بین جامعه هدف و غیر هدف توزیع شد، در حوزه مسکن هزار مسکن محرومین سهمیه بهزیستی مازندران شد که شناسایی و معرفی صورت گرفت و اولویت با خانواده‌های دارای بیش از دو معلول قرار داده شد که تاکنون بالغ بر ۶۰۰ پروانه صادر شد در مرحله دریافت تسهیلات هستند. 

گوهردهی اذعان داشت: در طرح ساخت مسکن، ۲۵ درصد کار بیش از هدفمان محقق شد،  در ۹ ماهه اول جاری ۷۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال اهدا کردیم، همچنین طی بررسی‌ها هزار و ۳۰۰ نفر دانش آموز نیازمند به موبایل داشتند که تاکنون با همکاری استانداری بیش از ۷۰۰ تبلت دانش آموزی را توزیع و ۱۱۰ سری جهیزیه با اهدای ۹ قلم کالای اساسی اهدا شد.

انتهای پیام/غ

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار