کد خبر: ۱۵۰۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸
بانوی کارآفرین ایلامی با تکیه بر پشتکار خود توانسته با سرمایه اندک اقدام به برپایی آموزشگاه هنری و کارگاه‌ صنایع دستی کند و زمینه اشتغال را برای 6 نفر فراهم آورد.

خبرگزاری فارس؛ ایلام- فاطمه فتاحی: زمانی که صحبت از کار و اشتغال می‌شود اغلب جوانان به دلیل نبود کارهای دولتی، نداشتن سرمایه، ایده‌های جدید و عدم ریسک پذیری از انجام بعضی کارها صرفه نظر می‌کنند؛ اما جوانانی در این میان هستند که با ایده‌های نو و خلاقانه و سرمایه‌های اندک ایده خود را عملیاتی می‌کنند.

کارآفرینی مقوله ای است که نام آن امروزه زیاد شنیده می‌شود چرا که اگر به خوبی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و... ایجاد شود اثرات زیادی بر اقتصاد و جامعه می‌گذارد، هدف از گزارش ضمن معرفی هنر او، سبب الگو برداری سایر جوانان می‌شود.

علاقه‌ی ‌من به کارهای هنری و صنایع دستی از زمان کودکی وجود داشته است

کوثر شیرخانی موسس کارگاه ژیکال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: علاقه‌ی من به حوزه هنر و صنایع دستی در زمان کودکی و نوجوانی وجود داشته و در تلاش بودم تا تجربیات مختلف هنری را کسب کنم؛ اما من به صورت حرفه‌ای این کار را دنبال نمی‌کردم چون بیشتر مشغول تحصیل و... بودم.

وی افزود: بعد از اینکه دوران کارشناسی را در رشته مهندسی فناوری اطلاعات( IT) به پایان رساندم با توجه به علاقه‌ای که  به رشته خودم (IT) داشتم وارد بازار کار در این حوزه شدم و مسوول(IT) یک شرکت در ایلام شدم؛ اما من همیشه به دنبال ایده‌ی جدیدی بودم که یک کار را شروع کنم و افراد مختلفی را در آن مشغول به کار کنم و درآمد زایی هم داشته باشم.

شیرخانی در ادامه گفت: در استان افراد توانمندی در حوزه‌های مختلف هنری فعالیت دارند و استعداد بی‌نظیری هم در این زمینه نیز دارند اما به علت کمبود امکانات و یا نبود محل مناسب برای عرضه محصولاتشان، دیده نمی‌شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل  تصمیم گرفتم یک کارگاه افتتاح کنم تا بتوانم افراد مختلفی را در حوزه‌های هنری مختلف را کنار هم جمع کنم؛ ژیکال اولین کارگاه چند منظوره هنری در استان ایلام است که به این منظور راه اندازه شده است.

هدف کارگاه، تلفیق هنرهای مختلف است

جوان خلاق ایلامی افزود: هدف کارگاه ما این است که بتوانیم از تلفیق هنرهای مختلف به ایده‌ها و محصولات جذاب دست پیدا کنیم؛ ما در کارگاهمان هنر رزین، سفال، لعاب، کاشی هفت رنگ، چرم، چوپ، MDF و... داریم. 

شیرخانی گفت: در کنار کارگاه یک آموزشگاه هنرهای تجسمی نیز داریم که  هنرهای مختلف را به هنرجویان آموزش می‌دهیم و در حال حاضر 6 نفر به صورت مستقیم و تعدادی هم به صورت غیر مستقیم در کارگاه مشغول به کار هستند.

وی افزود: در ابتدا با توجه به استقبال مردم از آموزشگاه و محصولات تولیدی، درآمدهای خوبی داشتیم اما با شیوع اپیدمی کرونا سبب تعطیلی آموزشگاه شد و همچنین فروش حضوری به صفر رسید؛ ما در کارگاه ژیکال به افراد، حقوق ثابت می‌دهیم و همه کارکنان بیمه می‌شوند، کارکنان انتظار پرداخت به موقع حقوق دارند اما با توجه به شرایط الان مشکل اصلی ما پرداخت به موقع حقوق به نیروها در ماه است.

 شیرخانی گفت: برای احداث و برپایی کارگاه، سازمان فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی تاکنون همراهی و حمایت قابل توجه‌ای داشته‌اند؛ اما با توجه به این شرایط، انتظار برنامه ریزی دقیق‌تری برای اعطای تسهیلات و حمایت از تولیدات و چاره اندیشی برای پرسنلی که در این ایام با توجه به رکورد بازار همچنان نیازمند درآمد هستند، داریم.

وی ادامه داد: پیشنهادم به جوانان این هست که از زمان خود به درستی استفاده کنند و همیشه در جهت کسب تجربه و رسیدن به خواسته‌هایشان تلاش کنند.

 سابقه 10 سال مربی‌گری در رشته‌های مختلف هنری را دارم

سها داودی از کارکنان کارگاه ژیکال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: من در رشته گرافیک تحصیل کردم و سابقه فعالیت ۱۰ سال مربی گری در رشته‌های سفالگری، انواع تکنیک‌های لعاب، نقش برجسته، ساخت تندیس، سردیس و... دارم.

وی افزود: قبل از ورود به کارگاه ژیکال به صورت مستقل در مرکز رشد دانشگاه آزاد کارگاه داشتم و به پیشنهاد خانم شیرخانی فعالیت و همگاری در کارگاه ژیکال را پذیرفتم.

داودی گفت: در این کارگاه حس همبستگی و هدف مشخصی وجود دارد و برای اولین بار چندین کار هنری در کنار هم جمع شده‌اند و دارای محیط کارگاهی مناسب است؛ من به عنوان مربی رسمی فنی و حرفه ای آموزشگاه کوثر به فنی و حرفه ای معرفی شدم اکنون هم مربی و هم یکی از نیروهای فعال در کارگاه هستم.

آموزش مهارت‌های مورد نیاز برای ورود به بازار کار

علی رشیدی مدیرکل فنی و حرفه‌ای  ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: ما آموزش‌های مهارتی مورد نیاز برای ورود به بازار کار را انجام می‌دهیم و به عنوان مثال کارگاه آموزشی نصب آسانسور را برگزار می‌کنیم و پس از آموزش افراد مختلف، می‌توانند وارد بازار کار شوند.

 

 وی افزود: برای گرفتن جواز کسب و کار بایستی گواهی نامه فنی و حرفه ای گرفته شود؛ یعنی اتحادیه بدون داشتن گواهی نامه آموزش فنی و حرفه ای جواز به کسی نمیدهد.

مدیرکل فنی و حرفه ای گفت: علاوه بر این‌ها با توجه به ظرفیت شهرستان‌ها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در زمینه‌های مختلف کرده‌ایم؛ به عنوان مثال در شهرستان دهلران که یک شهرستان گرمسیری است و زمان آفتاب دهی در آن زیاد است؛ کارگاه آموزشی انرژی خورشیدی را برگزار کردیم و تولید برق به افراد را اموزش می‌دهیم و که همین افراد می‌توانند با تولید برق از انرژی خورشیدی آن را به شبکه اداره برق به فروش برسانند.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش جوشکاری دوره‌هایی نیز برگزار شد که ۸ نفر از افراد شرکت کننده آن دوره که در NGهای دهلران مشغول به کار شدند. 

رشیدی گفت: ایجاد مهارت و جویندگان کار و ارتقا سطح مهارت شاغلین دو رسالت آموزش فنی و حرفه‌ای است و اینکه ما در مرداد ماه  یک مرکز کسب و کار ایجاد کرده‌ایم؛ این مرکز به افرادی که دارای مهارت هستند یا آموزش دیده‌اند؛ فرا می‌گیرند که چگونه دانش خود را به ثروت تبدیل کنند.

وی در پایان گفت: آموزشگاه‌های تحت پوشش فنی و حرفه‌ای تسهیلات ارائه می‌دهد و کسانی که در ایام کرونا آسیب دیده اند نیز از آن‌ها حمایت می‌شود.

انتهای پیام/ 9708

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار