کد خبر: ۱۵۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
صاحبان مشاغل و اهالي اصناف، از همين حالا خودشان را براي يك ماه ديگر آماده كرده‌اند، براي آغاز ماه رمضان و مشتريان روزه‌داري كه نيازهايشان متفاوت از زمان‌هاي ديگر سال مي‌شود.
اولين خبر را علي فاضلي، رييس اتاق اصناف ايران بيان كرد كه مي‌گفت، نمايشگاه‌ ضيافت يا همان فروشگاه‌هاي ويژه ماه رمضان، امسال برگزار نمي‌شود و به جاي آن، صاحبان صنوف قيمت‌ها را پايين مي‌آورند. دليلش هم اين بود كه، سال گذشته از اين طرح استقبال نشده بود. در ضمن، در نمایشگاه‌های طرح ضیافت کالاهای اساسی ماند برنج، روغن، گوشت قرمز و مرغ به فروش می‌رسيد که قیمت آن با بیرون تفاوت چندانی نمی‌کرد. به جاي اين اتفاق، قرار است فروش فوق‌العاده انجام شده و نظارت بر اصناف هم شدت بيشتري بگيرد.

مرغ گران‌تر مي‌شود
خبرهاي بعدي را روساي اتحاديه‌هاي مختلف بازگو كردند كه هركدام از كاهش يا افزايش قيمت محصولات مرتبط‌شان خبر مي‌دادند. از آن جمله، مهدی یوسف‌خانی، رييس اتحاديه صنف فروشندگان پرنده و ماهي بود كه تاكيد كرد: قیمت مرغ هنوز ارزان است و باید نرخ  هر کیلوگرم از این محصول به قیمت تعادلی ۷هزار تومانی برسد. او پيش‌بيني كرد كه، قيمت مرغ در ماه رمضان به خاطر بالا رفتن تقاضا همچنان افزايش پيدا كند اما به دليل آن‌چه توليد مناسب در ماه رمضان دانست، بحث گراني مرغ وجود ندارد. منظور رييس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي از عدم افزايش بي‌رويه مرغ در ماه رمضان اين است كه، «قيمت اين محصول از 7 هزار و 100 تا 7 هزار و دويست تومان بيشتر نخواهد شد.»

افزايش قيمت آش و حليم
در سوي ديگر اين بازار، رییس اتحادیه فروشندگان آش، حلیم، کباب و غذاهای سنتی تهران از افزايش ده تا 15 درصدي قيمت آش و حليم در ماه رمضان امسال خبر مي‌دهد و دليل آن را هم افزايش قيمت مواد اوليه و هزينه‌هاي جاري بازگو مي‌كند. او البته اين را هم چاشني حرفش مي‌كند كه، «البته میزان افزایش قیمت در حال بررسی و هنوز نهایی نشده است.»
حسین محمدی گلايه هم دارد: «در ماه رمضان که عرضه و تقاضا برای حلیم افزایش می‌یابد، فعالیت‌های داخل صنفی نیز بیشتر می‌شود؛ از این‌رو واحد‌های غیرمجاز که کبابی نیستند و تخصصی در پخت حلیم ندارند و بهداشت را رعایت نمی‌کنند به پخت و پخش حلیم روی می‌آورند.»
وی از مسئولان درخواست کرد که برای تامین سلامت جامعه از از فروش آش و حلیم خارج از صنف مربوطه جلوگیری کنند. با توجه به نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان به روزه‌داران هشدار می‌دهیم برای حفظ سلامتی خود فقط از واحدهای مجازی که مجوز رسمی از اتحادیه و وزارت بهداشت دارند و به صورت بهداشتی آش و حلیم می‌پزند، بخرند.
محمدی اين اطمينان را هم داد: با هماهنگی های صورت گرفته امسال برخورد جدی و شدیدتری با واحدهای غیر مجاز فروش آش و حلیم صورت می گیرد و واحدهای آن‌ها پلمپ خواهد شد.

تخفيف براي پرمصرف‌ترين‌هاي ماه
رييس اتحاديه صنف لبنيات‌فروشان براي روزه‌داران خبرهاي خوبي دارد و مي‌گويد: «در فروش فوق العاده‌ای که ویژه ماه رمضان برگزار خواهد شد، پرمصرف ترین اقلام شامل پنیر، شیر و خرما با تخفیف پنج تا 15 درصدی در واحدهای صنفی عرضه می‌شوند.» علی رجبی دراين باره گفت: واحدهای صنفی که در این روزها فروش فوق‌العاده دارند با نصب بنرهایی سر در مغازه‌های خود در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنند تا پنیر، شیر و خرما را بر اساس نرخ‌نامه‌ای که روی بنرها نصب شده به مردم عرضه کنند.
 رجبی اظهار کرد: محدودیتی در زمینه ثبت نام واحدهای صنفی نداریم و هر تعداد واحد صنفی که تمایل داشته باشند می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

 احتمال افزايش 15 درصدي زولبياباميه
در همين رابطه، رییس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی‌فروشان اعلام کرد: قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک برای عرضه در ماه مبارک رمضان ۱۰ هزار تومان و درجه دو ۹۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.
اين به معناي افزايش 15 درصدي قيمت اين شيريني محبوب ماه رمضان در ماه رمضان امسال است. البته اين‌طور كه «بهره‌مند» مي‌گويد: « این مبلغ در کمیسیون اتاق اصناف مصوب شده و قرار است هیات رییسه نیز آن را به تصویب برساند.»ميزان قيمت زولبيا باميه در سال جاري را مي‌توان با قيمت سال گذشته‌اش به دست آورد. چنان‌كه علي بهره‌مند مي‌گويد: « قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک در سال گذشته 8 هزار و پانصد تومان و درجه دو 8هزار تومان بود.»رییس اتحادیه دارندگان قنادی و شیرینی‌فروشان هشدار هم داد: «فروش زولبیا و بامیه در واحد‌هایی که قنادی نیستند تخلف محسوب می شود چراکه اکثر آنها غیراستاندارد و غیر بهداشتی هستند و بعضا محصولات خود را با قیمت پایین‌تری عرضه می‌کنند. از حدود دو ماه گذشته با اداره‌هاي بهداشت مناطق مختلف مذاكره كرده‌ايم تا از فروش اين شيريني در واحدهاي غيرمجاز جلوگيري شود.»

تخفيف 12 تا 20 درصدي كالا
رييس اتحاديه بنكداران موادغذايي هم خبرهايي خوبي دارد. او از تخفیف حداکثر 12 درصدی کالاهای قیمت‌دار و تخفیف حداکثر 20 درصدی کالاهای فله‌ای بدون قیمت در طرح فروش فوق‌العاده ماه رمضان خبر مي‌دهد.
محمد آقاطاهر اظهار کرد: زمانی که بنکداران، کالایی را از کارخانه خریداری می‌کنند با سود سه درصدی به مغازه‌داران عرضه می‌فروشند و مغازه‌داران نیز با سود 10 تا 15 درصدی آن کالا را در بازار مصرف عرضه می‌کنند.
 وی ادامه داد: در اين فروش فوق‌العاده، علاوه بر مغازه‌داران، مردم نیز می‌توانند به صورت مستقیم از بنکداران خرید کنند و در واقع خرده‌فروشی در اقلام پرمصرف ماه رمضان توسط بنکداران موادغذایی اجرایی خواهد شد.
 به گفته رییس بنکداران مواد غذایی، اقلام پرمصرف مثل برنج، روغن، حبوبات، قند و شکر، لبنیات و دیگر مواد غذایی پرمصرف به قیمت عمده در اختیار مردم قرار می‌گیرد. البته اقلام دیگر مثل تنقلات، کنسروجات یا آبمیوه‌ها در لیست اقلام پرمصرف ماه مبارک رمضان قرار ندارند و طبیعی است که فروش آنها به صورت عمده‌ای و به مغازه‌داران است.
 آقاطاهر با بیان این‌که به اعضای خود برای شرکت در فروش فوق‌العاده اطلاع‌رسانی کردیم، اظهار امیدواری کرد بتوانیم مشارکت 20 درصدی اعضا را شاهد باشیم.
افت و خيز قيمت‌ها در ماه رمضان موضوع تازه‌اي نيست اما دگرگوني روش براي ارايه محصولات كاري است كه امسال فاضلي از اجراي آن خبرداده و بايد منتظر نتيجه واقعي جايگزين شدن فروش فوق‌العاده به جاي نمايشگاه‌هاي ضيافت ماند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار