کد خبر: ۱۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۳
حمله ملخهای مهاجم به روستاهای ماهان موجب نگرانی کشاورزان محروم منطقه شده این درحالی است که در صورت طغیان این آفت باغ شهر تاریخی ماهان نیز در معرض تهدید قرار می گیرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل ازمهر، بعد از بروز خشکسالی های پیاپی در استان همه ساله پس از پایان فصل بارندگی آفات مهاجم کشاورزی به مزارع و باغهای کشاورزان حمله ور می شوند یکی از این آفتها ملخ است که به ندرت در مزارع استان کرمان یافت می شود اما تغییرات اقلیمی و شرایط خاص جوی این روزها در کنار دردسرهای سرمازدگی و خشکسالی موجب شیوع آفت های متعدد جانوری از جمله طغیان ملخ نیز در استان کرمان شده است.
 
این روزها مردم روستاهای بخش گردشگری ماهان با هجوم گسترده ای گونه ای از ملخ های مهاجم رو برو شدند که موجب بروز خسارت به مزارع مردم و مراتع محلی شده است، مهمترین شغل مردم این منطقه کشاورزی است و در این فصل از سال اکثر مزارع کشاورزان زیر کشت گندم و جو و سایر محصولات کشاورزی قرار دارد.
 
شدت هجوم ملخهای مهاجم به مزارع کشاورزان به حدی است که دستگاههای مختلف در این منطقه با همکاری یکریگر درصدد جلوگیری از طغیان جمعیت ملخها برآمده اند و روستاهای مجاور نیز نگران شیوع آفت به مناطق دیگر هستند.
 
شدت هجوم ملخهای مهاجم به مزارع کشاورزان به حدی است که دستگاههای مختلف در این منطقه با همکاری یکدیگر درصدد جلوگیری از طغیان جمعیت ملخها برآمده اند و روستاهای مجاور نیز نگران شیوع آفت به مناطق دیگر هستند.
 
نکته قابل توجه این است که مبارزه با آفتهای عمومی از جمله ملخها از جمله وظایف حاکمیتی است و مردم منطقه از مسئولان می خواهند در اسرع وقت جلوی هجوم ملخها را به مزارع و باغهای کشاورزی بگیرند.
 
محمد فروزنده، یکی از کشاورزان ماهانی است که امروز در بازدید خبرنگار مهر از باغهای روستاهای در معرض آفت اظهارداشت: طی روزهای اخیر شاهد حضور ناگهانی گونه ای ملخ غیر بومی در روستاهای ماهان هستیم این درحالی است که مزارع و باغهای کشاورزان هم اکنون به بار نشسته است و در صورت حضور گسترده ملخها در مزارع خسارت هنگفتی به کشاورزان وارد خواهد شد.
 
وی افزود: امسال شاهد بارندگی مطلوب در این روستاها بوده ایم و پوشش گیاهی در منطقه افزایش یافته و به همین دلیل ملخها به سمت مزارع، باغها و به خصوص مراتع هجوم آورده اند.
 
خسارت به مراتع و تاغزارها قابل توجه است
 
وی گفت: بخش قابل توجهی از مزارع و حتی جنگلهای تاغزار توسط این گونه خسارت دیده اند و این درحالی است که بیشترین خسارات به عرصه های طبیعی وارد شده است.
 
به گفته محمد تقی زاده یکی دیگر از روستاییان ماهان شغل اکثر مردم دامداری و کشاورزی است و از بین رفتن ملخها که به صورت گسترده در مراتع حضور دارند سبب شده اکثر مرتعها خسارت ببینند و به دلیل بالا بودن قیمت علوفه دامداران در تهیه غذای دام با مشکل مواجه خواهند شد.
 
وی افزود: تاغزارها هم تنها سد ما در مقابل هجوم شنهای روان هستند در صورتیکه هم اکنون بیشترین شدت آفت دقیقا در همین دو منطقه متمرکز شده و برخی از مزارع و باغها نیز مملو از ملخ می باشد.
 
امیدواریم مسولان این آفت غیر بومی را کنترل کنند در غیر این صورت پس از بین بردن منابع غذایی موجود به روستاهای مجاور می روند و حتی باغ شهر گردشگری ماهان نیز در خطر قرار می گیرد.
 
تقی زاده عنوان کرد: کار سم پاشی عرصه های طبیعی و مزارع در حال انجام است و امیدواریم مسولان این آفت غیر بومی را کنترل کنند در غیر این صورت پس از بین بردن منابع غذایی موجود به روستاهای مجاور می روند و حتی باغ شهر گردشگری ماهان نیز در خطر قرار می گیرد.
 
وی افزود: ملخ ها هر آنچه که در دسترسشان باشد را می خورند و پس از رفتن از هر منطقه خسارتهای جبران ناپذیری برجای می گذارند.
 
وی بیان کرد: کشاورزان نمی توانند با این آفت مبارزه کنند زیرا گسترده شیوع حضور این حشرات بسیار بالا است.
 
مسئول اداره منابع طبیعی ماهان نیز در بازدید از این منطقه گفت: ملخها به سه روستای ماهان هجوم برده اند و بیشترین خسارات نیز در روستای «سکنج» روی داده است.
 
محمد انجم شعاع فاصله این روستا تا شهر کرمان را ۵۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: ما در حال کنترل این آفت هستیم و اقدامات لازم انجام شده است.
 
آغاز گسترده سم پاشی و کنترل آفت
 
وی تصریح کرد: طرح سمپاشی در دستور کار قرار دارد و سعی داریم حضور این آفت در مزارع، مراتع و تاغزارها را کنترل کنیم که موفق نیز عمل کرده ایم.
 
وی افزود: وجود دیوار در اطراف باغها نقش قابل توجهی در کنترل این آفت در این بخش دارد زیرا ملخها بسیار کوچک هستند و نمی توانند از موانع عبور کنند و به همین دلیل باغهای محصور از این آفت در امان هستند.
 
مردم برای مقابله با ملخها همکاری کنند
 
بخشدار ماهان نیز در گفتگو با مهر اظهارداشت: چندین مورد بازدید در راستای کنترل و براورد خسارات این آفت در منطقه انجام شده است و هم اکنون به نظر می رسد با سم پاشیهای صورت گرفته مشکل در حال رفع شدن است.
 
علی زهرودی افزود: بر اساس بازدیدهای صورت گرفته بیشترین حجم حضور در روستایهای سکنج، عرب آباد و کهنوج گزارش شده است و هم اکنون کانون حشرات در این منطقه شکل گرفته است.
 
وی گفت: سم پاشی پیشگیرانه در این مناطق در حال انجام است و جای نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد.
 
بخشدار ماهان افزود: مراحل سم پاشی جهت جلوگيری از پيشرفت روند آسيب زنی به اراضی بخش آغاز شده و با توجه به هماهنگیهای لازم در اين خصوص با نهادهای مرتبط استانی اما حركت مردم در كمک به پيشبرد اين فعاليت ضروری است.
 
تشکیل ستاد بحران شهرستان کرمان
 
اما برای مقابله با این آفت جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان کرمان نیز روز گذشته تشکیل شد و تصمیماتی برای هماهنگی های بیشتر در این خصوص اخذ شد و به نظر می رسد مبارزه با ملخهای مهاجم در روزهای آینده شدت بیشتری بگیرد.
 
محمد علی توحیدی، رئیس ستاد بحران شهرستان کرمان در گفتگو با مهر اظهارداشت: هیچ جای نگرانی وجود ندارد و آفت کنترل شده است.
 
وی افزود: عملیات مهار بحران با اجرای سمپاشی در سطح وسیع در حال انجام است و نیرویهای مقابله با این آفت در منطقه حضور دارند و سم پاشی نیز ادامه می یابد.
 
فرماندار کرمان ادامه داد: دلیل حضور آفت ملخ هنوز مشخص نیست اما به نظر می رسد پس از بروز بارندگی و افزایش رطوبت در منطقه آفتهای هجومی از جمله ملخ در مناطق سرسبز و غنی حاضر می شوند.
 
توحیدی گفت: برخورد به موقع و تشخیص آفت در کوتاه ترین زمان ممکن و همکاری و همراهی مردم از مهمترین عوامل کنترل بحران است و به همین دلیل از مردم محلی می خواهیم با توجه به نظر کارشناسان نهایت همکاری را برای کنترل این آفت انجام دهند.
 
وی افزود: هدف اصلی ما جلوگیری از طغیان آفت و درنهایت کنترل آن و از بین بردن ملخ ها است و از این جهت هماهنگیهای لازم با دستگاههای مختلف صورت گرفته است.
 
وی از سم پاشی سه هزار و ۹۰۰ هکتار مرتع و جنگل در منطقه خبر داد و افزود: خوشبختانه هنوز خسارت عمده ای به مزارع و باغها وارد نشده است اما کنترل آفت بسیار ضروری است.
 
وجود باغ شاهزارده ماهان در این منطقه که ثبت جهانی است نپرانیهایی را در خصوص ورود این ملخ ها به این باغ نیز به همراه داشته است.
برچسب ها: ملخ ، باغ ، تهدید
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار