کد خبر: ۱۵۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
نگاه «تجارت» به يك بام ودوهوا ي دو نهاد در اتمام مصلي تهران:
هرچند ساخت مصلي تهران در منطقه عباس‌آباد از سال 67 شروع شد اما تاکنون این پروژه به اتمام نرسیده و از جمله پروژه‌هایی است که نه تنها افتتاح نشده بلكه چندین بار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است و البته بارها مسئولان کشور در سطوح مختلف از روند ساخت آن انتقاد كرده اند.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ در حالي 27 سال از عمر مصلي تهران مي گذرد كه هنوز باني وسازنده اصلي اين پروژه ملي مشخص نيست وبه نظر مي رسد با توجه به اختلافات وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران در حوزه شهری داستان غم انگيز روند كند ساخت وسازدر اين پروژه ملي همچنان ادامه داشته باشد.هرچند شهردار تهران در صحبت هاي اخير خود گفته است كه پیش از پایان سال گذشته با مقام معظم رهبری به‌منظور ارائه گزارش و کسب رهنمود از ایشان دیدار داشته است و رهبر معظم انقلاب در این دیدار دو مطالبه از شهردار را بیان کردند که یکی از آنها اتمام ساخت مصلي بوده است.
 البته  محمدباقرقالیباف چندي پيش در جمع مدیران خود بابيان اينكه  پروژه مصلي تهران به شهرداري واگذار شده است مي افزايد: مقام معظم رهبری به بنده فرمودند که باید برویدو ساخت پروژه مصلي رابه اتمام برسانيد بنابراین وبرطبق صحبت هاي ايشان خود را موظف به تکمیل مصلی می دانم و درکمتر از سه سال آن را به اتمام خواهیم رساند.
در طول چند هفته گذشته بارها بحث تولیت ساخت مصلی با واكنش های متفاوتی از سوی شهرداری و وزارت راه و شهرسازی مواجه شده است كه براین اساس، شهردارتهران مدعی است که ظرف سه سال این پروژه مهم را به سرانجام خواهد رساند اما مسوولان پروژه مصلی و وزارت راه و شهرسازی، در برابر این ادعا مقاومت می کنند و حاضر نیستند، شهرداری را به حریم پررمز و راز پشت دیوارهای مصلی راه بدهند.اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که حتی با درنظر گرفتن واگذاری مسوولیت تکمیل مصلی به شهرداری، این نهاد برای تکمیل مصلی از کجا بودجه مورد نیاز را تامین خواهد کرد؟ زیرا ساخت مصلی ردیف بودجه مشخصی ندارد و هرسال وزارت راه و شهرسازی از بودجه های عمرانی میزانی را به این پروژه اختصاص می دهد.
چگونه شهرداری می تواند ٢٠٠٠ میلیارد تومان هزینه نهایی اتمام مصلی را تامین کند، درحالي كه اتمام قسمت اصلی مصلی که هم اکنون نماز جمعه در آن برگزار می شود حدود ٥٠٠ میلیارد تومان هزینه دارد؟
اما داستان واگذاري پروژه مصلي تهران به شهرداري زماني جالب تر مي شودکه بدانیم محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، خود یکی از اعضای هیات امنای مصلي تهران است.
از سوي ديگروزارت راه و شهرسازی نسبت به صحبت‌های قالیباف به‌شدت واکنش نشان
مي دهد و مدیرعامل سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات دولتی و عمومی اين وزارتخانه واگذاری ساخت پروژه مصلی به شهرداری را تکذیب مي كند و صحبت‌‌های شهردار تهران را خلاف ادب و اخلاق حرفه‌ای مي داند.محمدجعفر علیزاده مي گويد: نه تنها ادعای شهردار تهران را به شدت تکذیب مي كنم بلکه برنامه های وزارت راه برای تکمیل این پروژه مانند سال‌های قبل ادامه دارد و حتی با افزایش بودجه، عملیات اجرایی اين پروژه در سال جاری با سرعت بالاتری نیز پیگیری خواهد شد.
به گفته وی، بودجه امسال در نظر گرفته شده برای تکمیل مصلی تهران به يكصد میلیارد تومان مي رسد  كه اين رقم نسبت به سال‌های گذشته رشد شش برابری را نشان می دهدواین یعنی مجموعه وزارت راه وشهرسازي برای تکمیل مصلی تهران برنامه‌های گسترده‌ای دارد و قطعا هیچ طرحی مبنی بر جابه‌جایی اختیارات یا سپردن امور به شهرداری را
 نمي پذيرد.هر چند که هنوز شهرداری تهران نسبت به ادعای وزارت راه وشهرسازي پاسخ خاصی ارائه نکرده است اما به نظر می رسد مصلی تهران که در طول سال های گذشته به دلیل تکمیل نشدن بارها از سوی مسوولان مختلف به گروه‌ها و سازمان های دیگر پاس داده می شد حالا برای نخستین بار دو مدعی پر قدرت پیدا کرده که هر کدام از برنامه ریزی همه جانبه برای تکمیلش خبر می دهند.
دراین کشاکش بین شهرداری و وزارت راه وشهرسازي، واکنش شورای شهر تهران از همه جالب تر است. اعضای این شورا که معمولا در مورد تمامی پروژه های بزرگ اظهارنظر
می کنند در مقابل رودررویی قالیباف با
دولتی ها سکوت کرده اند به طوري كه به طورمثال ابوالفضل قناعتی عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران در اظهار نظري جالب مي گويد: بنده به طور کامل در جریان این موضوع نیستم که متولی اتمام پروژه بزرگ مصلی تهران به عهده وزارت راه و شهرسازی است   یا شهرداری تهران واین موضوع بایستی به طور کامل برای اعضای شورای شهر تهران مشخص شود.
وی در ادامه مي افزايد:البته این که شهردار تهران در سخنرانی خود به موضوع تسریع در اتمام این اشاره كرده اند نکته بسيار مهمی است و لازم است هرچه سریعتر اجرایی شود.البته هرچه در پروژه های عمرانی زمان بیشتری را هدر دهیم،به ضرر منافع ملی و به خصوص بودجه شهرداری خواهد شد.
عضو کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان این که زمان بندی كه آقای قالیباف برای اتمام پروژه مصلی تهران مشخص کرده‌اند،مبنای علمی و مهندسی ندارد تصريح مي‌كند: به نظر نمی رسد که این پروژه ظرف مدت سه سال به پایان برسد وچنانچه بخواهیم کیفیت پروژه را فدای زمان بندی کنیم،به نظر بنده در حق بودجه های کلانی که هزینه شده است،جفا کرده ایم.
قناعتی در ادامه تصریح مي كند:در بودجه سال جاري هیچ ردیفی برای اتمام پروژه مصلی تهران در نظر گرفته نشده است و شهرداری می‌تواند از بودجه های جاری خود استفاده کندكه البته اعضای شورای شهر تهران قطعا از پروژه بزرگ مصلی تهران بازدیدی خواهند داشت و از روند تکمیل این پروژه گزارشی تهيه خواهند كرد.در هرحال هرچند پروژه مصلی تاکنون ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است اما به نظر نمي رسدپروژه ای که بسیاری از مسوولان به عنوان آبروی کشور از آن یاد می کنند و می تواند برای هزاران سال همچون بناهایی باشکوه مانند مسجد امام در میدان نقش جهان اصفهان، مسجد گوهرشاد و... به یادگار باقی بماند تا چه زماني بايد بين دستگاههاي مختلف عمراني واجرايي كشور دست به دست شود؟
با تمام این تفاسير، هنوز یک سوال اصلی برای مردم تهران باقی است وآن اين است كه  بالاخره جدا از اينكه مسوول تکمیل پروژه مصلی چه سازمانی است، چه زماني قراراست این پروژه قدیمی به اتمام برسد؟

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار