کد خبر: ۱۵۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
گروه استان‌ها- رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات ‌درمانی استان قزوین گفت: برنامه تازه ما در حوزه مبارزه با کرونا این است که به ازای هر بیمار کرونایی ۱۰ نفر از اطرافیان این بیمار رهگیری و قرنطینه خانگی خواهند شد.

پیمان نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قزوین، با اشاره به لزوم هدفمندسازی تست‌گیری کرونا برای شناسایی خوشه‌های ابتلا به کرونا در استان اظهار داشت: برنامه تازه ما در حوزه مبارزه با کرونا این است که به ازای هر بیمار کرونایی 10 نفر از اطرافیان این بیمار رهگیری خواهند شد.

وی با بیان این که برخی خوشه‌های ابتلا به کرونا در استان شناسایی شده‌اند اضافه کرد: در این خوشه‌ها گاهی وضعیت 60 نفر را بررسی کرده‌ایم و جالب این است که برخی از این خوشه‌ها از یک نفر در یک اداره یا کارخانه شروع شده و به چندین نفر در یک خانواده خیلی دورتر از این فرد رسیده است که نشان‌دهنده بالا بودن قدرت انتقال و شیوع کرونا از طریق روابط اجتماعی است.

لزوم فرهنگ‌سازی برای شناسایی خوشه‌های شیوع کرونا

نامدار با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی برای شناسایی خوشه‌های شیوع و انتقال ویروس کرونا در استان قزوین تصریح کرد: وقتی تست کرونای فردی مثبت می‌شود، همکاران من در مراکز بهداشت از او می‌خواهند مشخصات افرادی که در 2 هفته اخیر با آنها تماس داشته را در برگه‌ای اعلام کنند که متاسفانه خیلی از این افراد به خاطر این که اطرافیان خود را از قرنطینه شدن دور کنند، آمارهای اشتباهی را در برگه می‌نویسند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: ذکر نکردن نام افرادی که بیماران کرونایی با آنها مواجهه مستقیم داشته‌اند، خیانت به آنها و به کل جامعه است و این که تصور کنیم فردی را با این خوداظهاری‌ها لو می‌دهیم، تصوری اشتباه و غیرمسئولانه است.

نامدار با اشاره به ضرورت ورود نهادهای فرهنگی برای توسعه فرهنگ قرنطینه معکوس میان هم‌استانی‌ها افزود:‌ اگر خوداظهاری افراد تست مثبت به درستی انجام شود، اطرافیان آنها به سرعت مورد تست سریع کرونا قرار می‌گیرند و به این ترتیب خوشه‌های مبتلایان به کرونا هم سریع‌تر شناسایی شده و قرنطینه معکوس به دقیق‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: از رسانه‌ها هم تقاضا داریم که در زمینه فرهنگ‌سازی غربالگری و شناسایی خوشه‌های ابتلا به کرونا با کادر بهداشت و درمان همکاری کنند و این رویکرد را تا پایان ریشه‌کنی این ویروس ادامه دهند.

انتهای پیام/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار