کد خبر: ۱۵۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
به طور کلی سرطان در جهان ۱۲ درصد مرگ‌ها و در ایران ۱۰ درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش برنا؛ علیرضا دلاوری، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، ضمن تاکید بر قابل پیشگیری بودن بیش از یک سوم سرطان ها، به معرفی شایع ترین سرطان ها در کشور پرداخت.

دلاوری، از سرطان‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های غیر واگیر در قرن حاضر نام برد و گفت: در حال حاضر، سرطان پس از بیماری‌های قلبی و عروقی دومین عامل مرگ در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای کمتر توسعه یافته است.

او افزود: به طور کلی سرطان در جهان ۱۲ درصد مرگ‌ها و در ایران ۱۰ درصد مرگ و میرها را به خود اختصاص می‌دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، تاکید کرد: با افزایش امید به زندگی و افزایش جمعیت سالمندی در کشور انتظار می‌رود موارد بروز سرطان در دهه آینده به دو برابر وضعیت فعلی افزایش یابد.

او افزود: تا سال ۲۰۳۰ میلادی بروز سرطان در جهان دو برابر خواهد شد و از ۱۴ میلیون نفر ابتلای سالیانه به ۲۷ میلیون نفر خواهد رسید.

دلاوری گفت: بیش از ۷۰ درصد موارد افزایش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان‌ها در کشورهای در حال‌توسعه رخ می‌دهد که ایران نیز در زمره این کشورها است.

او با عنوان این مطلب که سالیانه در کشور بیش از ۹۰ هزار نفر دچار سرطان می‌شوند، افزود: آنچه مسلم است اینکه بیش از یک سوم موارد سرطان‌ها قابل پیشگیری و یک سوم دیگر به شرط تشخیص زودهنگام، درمان‌پذیر است.

دلاوری با عنوان این مطلب که برنامه‌ریزی برای کنترل و پیشگیری از سرطان یک ضرورت بهداشتی است، به مهم‌ترین عوامل خطرساز قابل پیشگیری از سرطان اشاره کرد و گفت: عوامل خطرساز مربوط به سبک زندگی شامل چاقی، افزایش وزن، رژیم غذایی نادرست، مصرف زیاد نمک و گوشت قرمز و چربی و مصرف کم میوه و سبزی‌ها، کم‌تحرکی، استعمال سیگار و الکل، است.

او سرطان‌های شایع در ایران را به ترتیب سرطان پوست، پستان و معده دانست و افزود: در مردان به ترتیب شامل سرطان‌های پوست، معده و پروستات و در زنان، سرطان‌های پستان، پوست و کولون است.

منبع: مهر

برچسب ها: زنان ، سرطان ، مردان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار