کد خبر: ۱۵۳۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
سقف وافل تکنولوژی جدیدی است که هزینه ساخت مسکن را تا ۱۰ درصد کاهش می‌هد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در سقف وافل به منظور حذف بتن غیر سازه‌ای و در نتیجه کاهش وزن مرده سازه از قالب وافل استفاده می‌شود. با کاهش بار مرده سازه هزینه تمام شده اجرای سازه تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و همچنین می‌توان از این سقف در دهانه‌های بلند نیز استفاده کرد.

در ادامه با باشگاه خبرنگاران جوان همراه باشید تا با این سقف بیشتر آشنا شوید.

انواع سقف وافل

سقف‌های وافل در دو نوع یک طرفه و دوطرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه که بیشتر در دهانه‌های کوتاه مورد استفاده قرار می‌گیرد نوعی از دال‌های بتنی، با عملکرد مشابه سقف تیرچه بلوک می‌باشد. در سقف وافل یک طرفه بار‌ها فقط در یک جهت به تیر و یا تکیه‌گاه‌های کناری منتقل می‌شود و به عبارتی عملکرد یک طرفه دارد. نمای زیرین سقف‌های یک طرفه صورت مکعب‌های مستطیل شکل است.

سقف وافل دوطرفه

سقف وافل دوطرفه بیشتر در دهانه‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن تیرچه‌ها به صورت عمود بر یکدیگر قرار می‌گیرند و بار‌ها در دوجهت منتقل می‌شوند. نمای زیرین سقف‌های دوطرفه به صورت مکعب‌های مربعی شکل است.

سقف وافل چیست؟

مزایای سقف وافل چیست؟

از مزیت‌های این سقف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

در دهانه‌های بلند قابل استفاده است.
حذف یا جابجایی ستون‌ها را ممکن می‌کند و به معماری سازه کمک می‌کند.
حجم بتن و فولاد مصرفی از سقف‌های دیگر با همین خصوصیات کمتر است.
عملکرد لرزه‌ای خوبی دارد و در مناطق لرزه‌خیز مناسب‌تر است.
در آتش سوزی به دلیل غیرماندگار بودن قالب‌ها، آتش گسترش پیدا نمی‌کند.
امنیت جانی کارگران را بالا می‌برد.
سرعت کار افزایش پیدا می‌کند.
نیاز به نیروی اجرایی خاصی ندارد.
امکان استفاده چندین باره از قالب‌ها و فروش قالب‌ها در پایان کار.
نمای زیرین سقف بسیار زیباست و شیره بتن از بین قالب‌های وافل درز نمی‌کند.

اجرای سقف وافل

در ابتدا باید زیرسازی سقف را انجام دهیم که اینکار با نصب جک یا اسکافولد شروع شده و سپس قوطی کشی انجام می‌شود تا بتوان قالب‌ها را روی قوطی قرار داد. در این مدل سقف، نیاز به تخته گذاری نیست که همین موضوع باعث افزایش سرعت کار و کاهش هزینه‌های اولیه می‌شود.

سپس قالب گذاری سقف صورت می‌گیرد و برای اطمینان بیشتر و بالا بردن کیفیت کار قالب‌ها را با میلگرد U شکل به هم متصل می‌کنند. البته در ضورت استفاده از قالب قفلدار میتوان قالب‌ها را به وسیله قفل قالب به هم وصل کرد.

در مرحله بعد سقف مطابق با نقشه‎‌های محاسباتی آرماتور گذاری می‌شود.

پس از آماده شدن سقف، بتن ریزی آغاز می‌شود. در این مرحله جلوگیری از جابه جایی قالب‌ها بسیار حائز اهمیت است که استفاده از قالب‌های قفلدار این مشکل را حل کرده است.

در انتها بعد از گیرش بتن مطابق با آیین نامه، قالب برداری صورت می‌گیرد و قالب‌ها برای استفاده مجدد آماده می‌شوند.

قالب وافل چیست؟

با اهمیت‌ترین موضوع در بحث اجرای سقف وافل، انتخاب قالب وافل است. قالب وافل یک قطعه مکعبی پلاستیکی است که در ابعاد مختلف ساخته می‌شود. جنس آن از پلی پروپیلن است و همین موضوع باعث کاهش وزن قالب‌ها و سهولت حمل و جابه‌جایی قالب‌ها توسط نیروی کار می‌گردد. نوع مواد مورد استفاده در قالب‌ها و قابل بازیافت بودن آن‌ها باعث کاهش هزینه تمام شده قالب وافل شده است. سطح صاف رویه قالب و گوشه‌های گنبدی قالب‌ها موجب راحتی خارج کردن قالب‌ها از سقف بعد از بتن ریزی می‌شود. قالب‌های وافل با توجه به عملکردشان به دو نوع قالب وافل یک طرفه و دوطرفه تقسیم‌بندی می‌شوند.

سقف وافل چیست؟

اجرای سقف با قالب وافل دو طرفه در اسکلت فلزی

قالب وافل یک طرفه

عملکرد سقف با استفاده از قالب وافل یک طرفه شبیه به تیرچه بلوک است با این تفاوت که تیرچه‌ها درجا ریخته می‌شوند و باعث ایجاد اتصال گیردار شده که همین عامل باعث عملکرد لرزه‌ای بهتر سازه و همچنین کاهش هزینه‌های پروژه می‌شود. قالب‌های وافل یک طرفه به صورت مکعب‌های مستطیل شکل است که به صورت قسمت‌های جدا از هم تولید می‌شوند و با توجه به نیاز پروژه در محل کارگاه مونتاژ می‌شوند و تکه‌های مختلف قالب به وسیله پیچ به یکدیگر متصل می‌شوند تا به ابعاد دلخواه برسند. تنوع قالب‌های یک طرفه کم است و عموما در اکس ۶۰ و ۷۰ و ارتفاع ۲۵ مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از قالب وافل یک طرفه برای دهانه‌های تا ۸ متر متداول است.

قالب وافل دوطرفه

همانطور که گفته شد در قالب وافل دوطرفه تیرچه‌ها به صورت عمود بر یکدیگر عمل می‌کنند. شکل ظاهری قالب‌های وافل دوطرفه به صورت مکعب‌های مربعی است. به دلیل نوع هندسه قالب‌های وافل دوطرفه و ابعاد کوچکتر آن‌ها، نیازی به مونتاژ قالب‌ها در گارگاه وجود ندارد. با توجه به تمایل بیشتر طراحان به استفاده از قالب‌های وافل دوطرفه، تنوع ابعاد این مدا قالب بیشتر است و در ابعاد و ارتفاع‌های مختلفی تولید می‌شوند. استفاده در دهانه‌های بلند تا ۱۶ متر با توجه به ابعاد قالب وافل دوطرفه امکان‌پذیر است.

قالب وافل قفلدار

در جدیدترین نوع قالب‌های وافل دوطرفه که به قالب وافل قفلدار مشهور هستند، به منظور کنار هم قرار دادن منظم قالب‌ها و عدم جابه‌جایی قالب‌های وافل، قفلی برای قالب‌ها در نظر گرفته شده است که قالب‌ها را در کنار هم ثابت نگه می‌دارد و مانع از لغزش قالب‌ها می‌شود. نمای اکسپوز و زیبای سقف در نتیجه استفاده از قالب‌های وافل قفلدار است. همچنین ایمنی کار هنگام بتن‌ریزی و راه رفتن کارگران بر روی قالب‌های با استفاده از این مدل قالب‌ها تضمین می‌شود. همچنین با توجه به اینکه قالب‌های قفلدار نسل جدید قالب‌ها هستند، ایرادات قالب‌های قبلی در این مدل رفع شده است. برای مثال یکی از تغییرات بارز این قالب‌ها، افزایش ضخامت لبه‌های قالب است که شکسته شدن قالب حین خارج کردن از سقف را بسیار کاهش داده است.

 

سقف وافل چیست؟

اجرای سقف با قالب وافل یک طرفه در سازه بتنی

هنگام خرید قالب وافل به چه نکاتی توجه کنیم؟

پیش از خرید قالب وافل باید در نظر بگیرید که این قالب‌های قرار نیست برای یک سقف مورد استفاده قرار گیرند و هرچه تعداد دفعات استفاده از قالب‌های وافل افزایش پیدا کند، صرفه اقتصادی این سقف‌ها بیشتر می‌شود. به همین دلیل باید از شرکتی قالب‌ها را خریداری کنید که اطمینان دارید که پس از چند بار استفاده، قالب‌ها مستهلک نمی‌شوند. به همین منظور می‌توان قالب‌ها را با گارانتی از تولیدکننده درخواست کرد که در صورت مشکل برای قالب‌ها، نگرانی بابت تعویض قالب‌ها نداشته باشیم.

مورد بعدی که باید در نظر بگیرید به بازخرید یا تعویض قالب‌ها در پایان کار بر‌می‌گردد. اگر در تولید قالب‌ها از مواد با کیفیت استفاده شده باشد، در پایان کار می‌توان با فروش قالب‌ها به شرکت تولید کننده حداقل نیمی از هزینه قالب‌ها را بازگرداند و یا با هزینه‌ای اندک همه قالب‌ها را با قالب نو تعویض کرد.

گفتنی است که با خرید قالب کار شما با تولید کننده نباید به پایان برسد و شرکت‌های معتبر پس از ارسال قالب‌های وافل، مشاوره‌های تخصصی حین اجرا را در دستور کار خود قرار می‌دهند و در هر مرحله از کار نیاز‌های پروژه به قالب وافل را در سریعترین زمان ممکن فراهم می‌کنند.

در پایان باید توجه کرد که تمامی مطالب بالا تنها در صورتی امکان اجرایی شدن را دارند که شما از تولیدکننده واقعی خرید کنید و اگر هرکدام از شرایط خرید قالب توسط فروشنده ارائه نشد، می‌بایست به درستی حرف‌های تولیدکننده وافل شک کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: قیمت مسکن ، ساخت مسکن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار