کد خبر: ۱۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵
سعيد قليچي
تعريف: عرضه‌وتقاضا به زبان ساده عبارت است از يك مدل اقتصادي كه اثر قيمت را بر روي مقدار در بازار رقابتي مي‌كند. البته بايد بدانيم مدل عرضه‌وتقاضا در واقع براي بازار محصولات و كالاهاي رقابتي پيش‌بيني شده و در بازارهايي مثل ايران كه واحدهاي مختلف براي افزايش واردات و توليد انحصاري بيشترين تلاش را مي‌كنند، مدل عرضه‌وتقاضا واقعا كاربردي است.

انواع
عرضه‌وتقاضاي منفي: در اين مدل هرچه تقاضا بيشتر شود، عرضه آن كمتر مي‌شود و كلا عرضه‌كننده مي‌خواهد محصول به دست تقاضاكننده نرسد. البته خداي نكرده عرضه‌كننده به دنبال سود بيشتر و افزايش قيمت نيست، بلكه كلا آدم حسودي است و چون خودش مصرف نمي‌كند، مي‌خواهد ديگران هم مصرف نكنند.
عرضه‌وتقاضاي مثبت: در اين شيوه هرچه يك كالا در بازار كمتر مي‌شود و تقاضا براي آن افزايش مي‌يابد، فروشنده همان محصول را بيشتر در بازار عرضه مي‌كند كه ثبات قيمت‌ها حفظ شده و كالاي مربوطه گران نشود اما چون مردم غافل‌گير شده‌اند، پول بيشتري براي محصول مي‌پردازند.
عرضه‌وتقاضاي بامعرفت: در اين مدل يك كالا مورد توجه مردم نيست، اما عرضه‌كننده بامعرفت است و آن‌را به بازار عرضه مي‌كند. بعد مردم كم‌توجهي مي‌كنند اما عرضه‌كننده بامعرفت است و محصول بيشتري به بازار مي‌دهد. مردم هيچ نيازي به آن محصول ندارند اما عرضه‌كننده بامعرفت قيمت را گران مي‌كند و مردم از ترس اينكه كالايي كه به آن احتياج ندارند گران‌تر شود به بازار هجوم مي‌آورند و دليل آن‌هم بامعرفتي عرضه‌كننده است.

عرضه‌وتقاضا در كشورهاي مختلف
چين: كشور چين فقط عرضه‌كننده است و كاري به تقاضاي كشورها ندارد و مدام كالاي چيني به جهان عرضه مي‌كند، حتي كشورهايي هستند كه براساس عرضه كالاي چيني تقاضا در بازار ايجاد مي‌كنند.
آمريكا: اين كشور عرضه‌وتقاضاي خودش را كنترل مي‌كند و بقيه كشورهاي جهان را تحريم مي‌كند تا آنها نتوانند عرضه‌وتقاضا را كنترل كنند. اما هرچه آمريكا مي‌خواهد با تحريم بقيه كشورها نتوانند، كشورهاي تحريم شده دائم مي‌توانند.
جزاير كومور: در جزاير كومور كلا تقاضا حرف اول و آخر را مي‌زند. تقاضاي پيدا شدن در نقشه، تقاضاي كمك‌هاي نقدي و غيرنقدي از ساير كشورها، تقاضاي پس ندادن كمك‌ها و ...
افغانستان: شما هر كالايي از افغانستان تقاضا كنيد او چند بسته فرآوري شده اصل خشخاش عرضه مي‌كند و شما توهم مي‌زنيد كه از همان ابتدا همان بسته‌ها را تقاضا كرده‌ايد، بس كه جنسش مرغوب است، لابد.
ايران: نظام عرضه‌وتقاضا براي بازارهاي رقابتي است و در ايران اصلي‌ترين رقابت براي واردات و انحصار در توليد برخي محصولات است. بر اين اساس شما هرچه تقاضاي بيشتري داشته باشيد كالاها گران مي‌شوند و البته هرچه تقاضا در بازار كمتر باشد بازهم اجناس گران‌تر مي‌شود و كلا مدام همه چيز گران مي‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار