کد خبر: ۱۵۳۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
فعال معارض عربستانی در گفت‌وگو با ایلنا:
فعال معارض عربستانی و دبیر کل جنبش «الکرامه» تاکید کرد که سیاست آمریکا یک سیاست منفعت‌طلبانه بوده و به هر دلیلی ممکن است منافع آمریکا در دولت جدید با منافع ولیعهد سعودی هم‌سو شود و همه وعده‌های انتخاباتی دموکرات‌ها زیر پا گذاشته شود.

«معن الجربا»، فعال معارض عربستانی و دبیرکل جنبش «الکرامه» درباره نوع نگاه واشنگتن به عربستان صرف‌نظر از دولت‌هایی که در این کشور روی کار می‌آیند، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: آمریکا همیشه همان طور که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین این کشور نیز توصیف کرده بود، به عربستان سعودی به عنوان «گاو شیرده» نگاه کرده و با تغییر دولت‌های آمریکا نیز این مفهوم نزد آنها تفاوتی نکرده است. رژیم سعودی همچنین به پلیس آمریکا در منطقه تبدیل شده است که دستورهای آن را با نیابت انجام می‌دهد.

آمریکا با اعمال سیاست ایران‌هراسی، به دنبال فروش سلاح به عربستان است

الجربا افزود: آمریکا با تبلیغ تهدیدهای خارجی سالانه معاملاتی به ارزش میلیاردها دلار با رژیم سعودی انجام می‌دهد. به عنوان مثال آمریکا با ایجاد این توهم ساختگی که ایران منطقه را تهدید می‌کند، سالانه به ارزش میلیاردها دلار سلاح به رژیم سعودی می‌فروشد؛ سلاحی که فقط عربستان سعودی مجاز است از آن علیه کشورهایی که آمریکا موافق باشد، استفاده کند. این سلاح در منطقه ویرانی به بار آورد.

وی تاکید کرد: امروز می‌بینیم که رژیم سعودی به نام اسلام و دین از این سلاح علیه یمن و کودکان بی‌گناه این کشور استفاده می‌کند. جنگ رژیم سعودی علیه یمن هیچ سودی برای عربستان ندارد. این یک جنگ کاملا نیابتی است، نه بیشتر و  نه کمتر و فقط منافع آمریکا را تأمین می‌کند.

دولت بایدن، بن‌سلمان را بخشی از پدیده ترامپیسم می‌داند

دبیر کل جنبش الکرامه در پاسخ به این پرسش که رویکرد دولت «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در قبال عربستان و نحوه برخورد با پرونده جنگ یمن چگونه خواهد بود، گفت: این احتمال وجود دارد که دولت جدید آمریکا طرحی متفاوت از دولت ترامپ داشته باشد و ممکن است دولت بایدن وعده‌های انتخاباتی خود را عملی کند زیرا دولت جدید آمریکا «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی را متحد ترامپ یا بخشی از پدیده ترامپیسم می‌داند. ترامپ هم که بلافاصله تهدید کرد در انتخابات بعدی بازخواهد گشت و در نظر دارد حزب سیاسی جدیدی را در آمریکا تاسیس کند. پس به نفع دولت بایدن است که متحدان ترامپ را از میان بردارد و با نشانه‌های ترامپیسم مانند بن سلمان مبارزه و جنگ یمن را برای سرنگونی ولیعهد سعودی و تغییر نظام در عربستان متوقف کند تا شاید بتواند فرد دیگری را از همین خاندان یا از بین مخالفان جایگزین وی کند. 

وی افزود: این اتفاق ممکن و محتمل است، اما در عین حال نیز همه می‌دانیم که سیاست آمریکا یک سیاست منفعت‌طلبانه است و به هر دلیلی ممکن است منافع آمریکا در دولت بایدن با منافع بن‌سلمان هم‌سو شود و همه وعده‌های انتخاباتی دموکرات‌ها به باد رود.

الجربا تاکید کرد: به طور کل جنگ یمن به دلیل کنترل تنگه باب المندب به نفع آمریکاست. بنابراین توقف جنگ یمن مشروط به این است که آمریکا ببیند آیا اهدافش در این جنگ محقق شده است یا خیر. همچنین شکست متحدان آمریکا در جنگ یمن نیز احتمال توقف جنگ توسط دولت بایدن را افزایش می‌دهد.

بن‌سلمان تا امروز برگ برنده آمریکا و مطیع بی‌چون و چرای واشنگتن بوده است

الجربا درباره برنامه دولت بایدن برای شخص بن‌سلمان و حمایت یا عدم حمایت از وی در رسیدن به قدرت یا کنار گذاشتن این مقام سعودی گفت: بن سلمان تا امروز برگ برنده آمریکا بوده است. او دستورات صادره از واشنگتن را به طور کامل اجرا می‌کند و یک سرباز مطیع آمریکاست. همانطور که اشاره شد بایدن شعارهای زیادی را در طول انتخابات مطرح کرد از جمله اینکه بن‌سلمان در پرونده «جمال خاشقجی»، منتقد سعودی محاکمه خواهد شد اما تاکنون اقدام ملموسی مشاهده نشده است. البته ممکن است بایدن از این پرونده به عنوان اهرم فشار و عامل تهدیدی برای باج‌خواهی از رژیم عربستان استفاده کند.  به طور کل باید گفت که در تاریخ آمریکا از زمان تأسیس پادشاهی آل سعود هیچ رئیس‌جمهوری نبوده که از عربستان سوء استفاده و باج‌خواهی نکرده باشد. حال باید دید که آیا بایدن از این قاعده مستثنی است یا خیر. شاید پاسخ مثبت باشد، زیرا شرایط بین‌المللی و جهانی پس ازگذشت حدود ۹۰ سال از تاسیس رژیم سعودی تغییر کرده است. شاید هم اوضاع به همین شکل ادامه یابد.

کودتا علیه بن‌سلمان دور از ذهن نیست

دبیرکل جنبش الکرامه درباره اخبار ضد و نقیضی که از افزایش احتمال کودتا علیه بن سلمان و تلاش برای روی کار آوردن مهره‌های دیگر در راس قدرت عربستان منتشر شده است، گفت:  شکی نیست که حکومت بن سلمان با مخالفان داخلی و خارجی مواجه است و نقشه کودتا علیه وی طراحی می‌شود که از آن جمله می‌توان به مخالفان در داخل خانواده سلطنتی اشاره کرد. دلیل این نیز سوء رفتار بن سلمان و تحقیر آنها و کنار گذاشتنشان از مناصب حکومتی و موقعیت‌های مالی است. علاوه بر این ارتش و افسران امنیتی نیز از ظلم و ستم بن‌سلمان به تنگ آمده اند و عده ای از این افسران نیز مخالف جنگ علیه یمن به عنوان کشور همسایه و مسلمان با پیشینه روابط تاریخی خویشاوندی و قبیله‌ای هستند.  من وجود تلا‌ش‌ها برای کودتا علیه بن سلمان که به بزرگ و کوچک، دانشمند، نویسنده، روزنامه‌نگار احترام نمی گذارد و غرق در فساد است را دور از ذهن نمی دانم اما با این حال اگر حمایت آمریکا از او ادامه یابد، حکومتش نیز ادامه خواهد یافت زیرا او بهترین خدمتگزار آمریکاست.

الجربا در ادامه گفت: با این حال مخالفان داخلی و خارجی بن سلمان به نقش قبایلی چشم دوخته‌اند که تاریخ گواه مبارزه آنها علیه ظلم بوده است.

مردم عربستان باید سد ترسی که توسط ولیعهد ایجاد شده است را از بین ببرند

وی تاکید کرد که مردم عربستان باید سد ترسی را که توسط بن‌سلمان هنگام بازداشت شاهزادگان و بازرگانان بزرگ در هتل «ریتز کارلتون» ایجاد شد و علمای دین را به زندان‌ها کشید، از بین ببرند. بن سلمان با این اقدام می‌خواست این پیام را منتقل کند که من حتی به اعضای خانواده خود نیز رحم نکرده و آنها را بازداشت و شکنجه می‌کنم حال بیندیشید که با شما مردم چه خواهم کرد. 

وی در پایان تاکید کرد که هیچ ظلم و بی عدالتی برای همیشه دوام نخواهد آورد. این مردم دیر یا زود به پا خواهند خاست و علیه ظالم قیام خواهند کرد. ما امیدواریم که یک سیستم پارلمانی منتخب در کشور حاکم شده و شرایط بین‌المللی به نفع مخالفان تغییر کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار