کد خبر: ۱۵۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: با وقف می‌توان عدالت اجتماعی را در جامعه ایجاد کرد و فقر را از بین برد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، مجتبی عبداللهی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران ظهر امروز در  مراسم تکریم و معارفه رؤسای اوقاف شهرستان اسلامشهر در محل سالن همایش‌های اداره اوقاف این شهرستان، اظهار کرد: با وقف می‌توان عدالت اجتماعی را در جامعه ایجاد کرد و فقر را از بین برد.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت فرهنگ‌سازی درباره وقف، گفت: به‌رغم افزایش دو برابری تعداد موقوفات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی متأسفانه هنوز اقشار مختلف مردم با فرهنگ وقف غریبه هستند و از اثرات و نتایج وقف در جامعه اسلامی اطلاعی نداشته و دید منفی نسبت به واقف دارند؛ وقف نجات‌دهنده جامعه اسلامی بوده و پویا شدن اقتصاد اسلامی، از بین بردن فقر و ایجاد عدالت اجتماعی با وقف تحقق پیدا می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به وجود ۱۱ امامزاده در شهرستان اسلامشهر، تأکید کرد: بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری باید بقاع متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی در هر منطقه تبدیل شوند و با تشکیل شوراهای اجتماعی فرهنگی در امامزاده‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی در این اماکن بیش از گذشته افزایش یابد.

عبداللهی با تأکید بر تشکیل شوراهای خیران در امامزادگان، بیان کرد: با حضور هیأت امناء و شوراهای فرهنگی و اجتماعی در امامزادگان باید تمام آسیب‌های اجتماعی و مشکلات مردم در اطراف امامزادگان شناسایی و مورد رسیدگی قرار گیرد و تا حد امکان نسبت به رفع مسائل و مشکلات مردم رسیدگی کرد.

وی ابراز کرد: در سطح شهرستان اسلامشهر از تعداد ۱۶۲ موقوفه موجود، تعداد ۱۱۹ موقوفه متصرفی بوده و ۴۳ موقوفه دیگر در دست متولیان است، که در راستای اهداف و نیات واقفان منابع درآمدی موقوفات صرف امور خیریه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به وجود ۲۶۸۰ رقبه در اسلامشهر که ۴۲۰ رقبه در اختیار اوقاف و بقیه در اختیار متولیان است، عنوان کرد: باید با ایجاد ارزش افزوده و افزایش ثروت موقوفات می‌توان علاوه بر ادای نیت واقفان، در عرصه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، درمانی خدمات بیشتری را به مردم ارائه کرد.

عبداللهی یکی از وظایف اداره اوقاف و امور خیریه را نظارت و رسیدگی به مطالبات مراکز خیریه برشمرد و افزود: با توجه به اینکه مؤسسات و مراکز خیریه با مجوز سازمان‌ها و نهادهای مختلف در جامعه فعالیت می‌کند و فقط اداره اوقاف به نحوه فعالیت آن‌ها نظارت باید داشته باشد، تاکنون این نظارت‌ها مغفول مانده است.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر عملکرد خیریه‌ها، خاطرنشان کرد: با ایجاد تغییرات در ساختار اداری سازمان اوقاف و امور خیریه و تشکیل معاونت امور خیریه، نظارت بر فعالیت مؤسسات و خیریه‌ها افزایش و ارتقاء می‌یابد.

 ارزش افزوده بالای اراضی کشاورزی در اسلامشهر

در ادامه این مراسم مسعود مرسلپور فرماندار شهرستان اسلامشهر هم با قدردانی از فعالیت‌های رئیس سابق اداره اوقاف اسلامشهر، اظهار کرد: با توجه به وجود اراضی موقوفه زیاد در اسلامشهر و نزدیکی و همجواری با کلانشهر تهران و ارزش افزوده بالای اراضی کشاورزی منطقه، با مدیریت مطلوب رئیس اداره اوقاف و همکاری دستگاه‌های قضایی و خدماتی ضمن حفظ حقوق واقفان و متولیان و مستأجران از تغییر کاربری اراضی جلوگیری به عمل آورده و کم‌ترین احکام قضایی برای املاک صادر و به خوبی مدیریت شده است.

وی با توجه به مسائل فرهنگی، مذهبی، آموزشی و دینی توسط اوقاف را مطلوب ارزیابی و بر ادامه و تقویت این گونه فعالیت‌ها در سطح منطقه توسط اداره اوقاف با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی شهرستان تأکید کرد.

به گزارش فارس، در آئین تکریم و معارفه رؤسای سابق و جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر، ضمن تجلیل از حجت‌الاسلام محمد ارژنگی رئیس سابق اوقاف اسلامشهر، با حکم مدیرکل اوقاف استان تهران حجت الاسلام محمد سلیمی به عنوان رئیس جدید اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسلامشهر معرفی شد.

انتهای پیام /۶۷۰۲۱/پ/س

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار