کد خبر: ۱۵۷۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
ایده ساخت گلخانه گرمسیری اصفهان که از 12 سال پیش در شهر اصفهان مطرح شده اما بلاتکلیف مانده بود با نظرات کارشناسان و اساتید دانشگاه و تلاش سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان اجرا و این مرکز بهره برداری شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در اصفهان؛ فروغ مرتضایی نژاد، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه ایده داشتن گلخانه گیاهان گرمسیری در فلور شهری مثل اصفهان از 12 سال پیش مطرح بوده و اقداماتی در منطقه 9 انجام و بلاتکلیف باقی مانده بود، اظهار کرد: از سال 96 این ایده بررسی شد و مورد استقبال قرار گرفت اما بضاعت مالی سازمان پارک ها به گونه ای نبود که این طرح را اجرا کنیم.

وی افزود: در سال 97 اجرای این گلخانه با سازه های جدید قوت گرفت تا سازه به جای کوانست گلخانه ای یک سازه ژئودزیک باشد؛ با ایجاد درختان، منظره و گل های مناطق حاره ای، روند ساخت گلخانه تکمیل شد.  

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: جلسات متعددی در سازمان برگزار و اساتید دانشگاه در کنار ما بودند و سازه ایجاد شد؛ برای احداث داخل گلخانه از مدیریت سازمان عمران، کمک گرفتیم و داخل آن را ساماندهی کردیم به صورتیکه صخره سنگ داخل آن پیش بینی شد تا گیاهانی مثل خزه و سرخس را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه عملیات عمرانی به خاطر بافت سست کنار گلخانه هزینه های زیادی را به مرور تحمیل کرد، گفت: وجود رطوبت و خاک سست، سبب شد تا عملیات عمرانی چند ماهی طول بکشد و نهایتا طی تماس با مراکز تحقیقاتی سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان، درختان و گونه هایی را از هر بخش کشور جمع آوری کردیم.

مرتضایی نژاد افزود: چاره اندیشی برای بستر خاک گلخانه با حضور اساتید انجام شد و همکاران زیادی از دانشگاه به ما کمک کردند و نهایتا بافت و بستر خاک شکل گرفت.

وی با بیان اینکه سیستم گرمایش و سرمایش گلخانه اتوماتیک است، گفت: کاربری این مکان، علمی – آموزشی از مقاطع دبستان تا سطح دانشگاه است؛ البته برای شهروندان نیز محیط جدیدی است و شاید امکان حضور در فلور شهرهایی مثل جنوب کشور یا کشورهای گرمسیری برای همه فراهم نباشد اما در این گلخانه همه این شرایط فراهم شده است.

300 گونه گیاهی به باغ گل ها افزوده شد

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: باغ گل ها به عنوان یک مجموعه گردشگری هزار گونه زیرگونه دارد و گلخانه گرمسیری 300 واریته و تنوع جدید به باغ اضافه می کند؛ در گلخانه گرمسیری درخت هایی مثل آناناس، قهوه و موز کنار هم قرار گرفته اند و با توجه به اینکه زمان زیادی صرف بستر و سازه گلخانه شد، امیدواریم این اقدام پایدار باشد.

وی اظهار کرد: برای ساخت این طرح به تدریج هزینه شده است و در حال حاضر 4 میلیارد تومان اعتبار را به خود اختصاص داده است.

مرتضایی نژاد با اشاره به آغاز به کاشت کمربند سبز شهر اصفهان در منطقه بختیار دشت از پنجشنبه هفته گذشته تصریح کرد: طبق قانون ایجاد کمربند سبز در شهرها جزو رسالت سازمان پارک ها و فضای سبز است اما آخرین کمربند سبز شهر در سال 79 ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه شاید تداوم این اقدام در سال های اخیر به دلیل نبود آب متوقف شد، گفت: از سال گذشته با برگزاری جلساتی با اداره کل منابع طبیعی استان، به ما 53 هکتار را برای این کار پیشنهاد دادند.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: در روند اجرای کار، بررسی های میدانی دور تا دور شهر صورت گرفت تا زمینی که معارض نداشته باشد، انتخاب شود که در نهایت به دلیل اینکه بختیار دشت آلوده ترین نقطه شهر و دارای پوشش گیاهی بود، همین 53 هکتار واگذاری موقت شد که از سال گذشته با حل مشکلات، هزینه این پارک با کمک مدیریت شهر تامین و طرح این کمربند از سوی اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان مصوب شد.

کمربند سبز اصفهان با وجود همه ممانعت ها احداث شد

وی افزود: سعی شده در ایجاد کمربند از گونه های مقاوم به کم آبی استفاده کنیم، همچنین اگر بتوانیم 120 هکتار دیگر را دریافت کنیم، می توانیم جنگلی 170 هکتاری در آلوده ترین نقطه شهر داشته باشیم.

مرتضایی نژاد تصریح کرد: این نقطه دارای شیب و ارتفاع متفاوت است اما طرح آماده ای از پوشش گیاهی و تامین آب را دارد.

وی با اشاره به آلایندگی این نقطه از شهر و ضرورت ایجاد کمربند سبز اظهار کرد: هرچند سال گذشته به جای اینکه همه از این طرح استقبال کنند ممانعت می کردند اما با تلاش فراوان توانستیم به نهادهای استان ثابت کنیم که این کار لازم است که با آغاز پروژه، روند کاشت درختان تا اردیبهشت 1400 به پایان می رسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار