کد خبر: ۱۵۷۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
رئیس مرکز خشکسالی کشور گفت: امسال بارش در اکثر نقاط کشور بویژه جنوب شرق کشور کمتر از نرمال بوده است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در اکثر نقاط کشور بارش‌ها کمتر از نرمال است، اظهار کرد: بارش در منطقه جنوب شرق کشور بویژه استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، جنوب فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، یزد، اصفهان و سمنان نسبت به هفته‌های گذشته کمبود  قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی در جنوب شرق کشور ۴۵ تا ۹۲ درصد کسری بارش داشته ایم، افزود: از لحاظ دمایی در این منطقه شرایط بالاتر از نرمال بوده است که با این وجود در بازه میان مدت و یکساله، خشکسالی حادی بویژه از لحاظ خشکسالی هیدرولوژی و اثرات ناگواری در استان‌های جنوب بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس داریم.

وظیفه ادامه داد: مدل‌ها نشان می‌دهد که استان‌های ایلام، کرمانشاه، لرستان و خوزستان هم کمبود بارش داشتند، اما میزان آن زیاد چشمگیر نبوده است.

به گفته وی، امسال در حوزه چرخه و کارون بزرگ بارش ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از نرمال بوده که این امر موجب شده تا آبدهی رودخانه‌ها در حد نرمال نباشد.

رئیس مرکز خشکسالی با اشاره به اینکه ذخایر برفی مناسبی در مناطق کوهستانی نداریم، بیان کرد: ذخایر برفی در بالادست مناطق کوهستانی نسبت به سال قبل و دوره بلندمدت کمتر از نرمال است.

وی درباره آینده بارش در ماه‌های آتی گفت: نقشه‌ها نشان می‌دهد که طی ماه‌های باقی مانده سال آبی، بارش چندانی در منطقه جنوب، جنوب غرب و شرق کشور نداریم.

وظیفه با بیان اینکه بارش در منطقه شرق کشور تا جنوب سیستان و بلوچستان بشدت کمتر از نرمال است، افزود: در منطقه جنوب هم کم بارشی و خشکسالی شدید همچنان حاکم است.

این مقام مسئول در پایان با بیان اینکه دما در بهمن ۳.۵ درجه بیش از نرمال بوده است، تصریح کرد: در فصل بهار دما بیش از نرمال و تابستان هم گرایش به بالای نرمال دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بارش باران ، خشکسالی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار