کد خبر: ۱۵۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۵

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آلخاندرو کراویوتو، رئیس «گروه کارشناسان مشاور راهبردی» (SAGE) سازمان جهانی بهداشت در یک نشست خبری در ژنو گفت امیدوار است توصیه‌های این گروه را درباره این واکسن‌ها تا پایان ماه آوریل (اوائل اردیبهشت) اعلام کند.

کراویوتو با اشاره به جلسه پشت درهای بسته کارشناسان مستقل این گروه گفت: «اطلاعاتی که این شرکت‌ها در هفته پیش در اختیار SAGE قرار دادند با ضروریاتی که سازمان جهانی بهداشت برای این واکسن تعیین کرده است، تطبیق دارند.»

او افزود: «منظور این ضروریات اثربخشی حدود ۵۰ درصد و در شرایط مطلب تا ۷۰ درصد یا بالاتر آن است و البته داده‌های مربوط به بی‌خطر بودن که نشان دهند این واکسن باعث آسیب دیدن انسان‌ّ‌ها نمی‌شود.»

این واکسن‌ها نخست نیاز به وارد شدن به فهرست مصرف اضطراری سازمان جهانی بهداشت دارند (یعنی مرحله‌ای که سخت‌ترین نظارت‌ها بر آن اعمال می‌شود) ، پیش از اینکه کارشناسان SAGE بتواند درباره مصرف آنها توصیه‌ای بکند.

مارگرت هریس، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت در اوائل این ماه گفت که واکسن‌های سینوفارم و سینوواک «خیلی زود» مجوز ورود به فهرست اضطراری این سازمان را دریافت می‌کنند.

تا به حال داده‌های مشروح اثربخشی واکسن کرونای سینوفارم به طور علنی منتشر نشده است، اما سازنده این واکسن یعنی «انستیتو فراورده‌های زیستی پکن» که واحدی از «گروه زیست‌فناوری ملی چین» (CNBG) یکی از زیرمجوعه‌های سینوفارم است، می‌گوید این واکسن بر اساس داده‌های مقدماتی ۷۹.۳۴ درصد در پیشگیری از بیماری موثر است. این واکسن در چند کشور از جمله چین، پاکستان و امارات متحده عربی تایید شده است.

واکسن سینوواک در کارآزمایی‌های بالینی گوناگون در برزیل، ترکیه و اندونزی میزان‌های اثربخشی متفاوت از ۵۰.۶۵ درصد تا ۸۳.۵ درصد نشان داده است.

این دو واکسن ساخت چین مورد تقاضای شدید بسیاری از کشورهای روبه‌توسعه هستند که به واکسن‌های ساخته‌شده بوسیله شرکت‌های رقیب داروسازی غربی دسترسی چندانی ندارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار