کد خبر: ۱۵۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۸
تعريف: توسعه‌بخشي به زبان ساده عبارت است از يك نگاه مبتني بر توجه ويژه به بخش خاصي از اقتصاد كه به عنوان موتور رشد تعريف شده و در نهايت به توسعه اقتصادي منجر شود. در تعريف ديگر توسعه‌بخشي، زماني است كه يك بخشي از اقتصاد "چشم" گردانندگان اقتصاد را بگيرد و مسئولان فقط بر روي توسعه همان يك نقطه تمركز كنند، كلا چشم، گوش، هوش و حواس و كلا تمام اعضاي توجه خود را به همان يك بخش معطوف كنند، توسعه‌بخشي شكل خواهد گرفت.

انواع
توسعه‌بخشي معكوس:در اين مدل از توسعه مسئولان اقتصادي در حرف‌هاي خود از يك نگاه و ديد اقتصادي صحبت مي‌كنند، اما به روش ديگري عمل مي‌كنند. مثلا يك نفر مي‌گويد بايد صادرات را توسعه دهيم و در عمل ميزان مجوزهاي واردات را چند برابر مي‌شود.
توسعه‌بخشي هدفمند: در اين شيوه مسئول اقتصادي يك بخش را به عنوان هدف توسعه‌بخشي انتخاب مي كند و ديگر كاري به عملكرد بخش هاي مختلف اقتصاد ندارد، چون تصميم خود را گرفته و از قبل نمودارها و گزارش هاي توسعه‌بخشي هدفگذاري شده را آماده كرده است.
توسعه‌بخشي گل به خودي: براي اجرايي كردن اين شيوه بايد يك مسئول اقتصادي را در راس برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي قرار دهيم كه توانايي بالايي در "گل به خودي" داشته باشد. يعني مدام كارهايي در اقتصاد و تجارت و توسعه بخش‌هاي مختلف انجام دهد كه تپه‌اي آسفالت نشده باقي نماند. اين مدل بيشتر از برنامه نياز به يك فرد با توانمندي‌هاي خاص دارد.

توسعه‌بخشي در ساير كشورهاي جهان
چين: اين كشور نگاه توسعه‌بخشي به اقتصاد بقيه كشورها دارد تا بتواند آن را تامين كند. در حال حاضر كشورهايي هستند كه توسعه‌بخشي خود را براساس تامين نيازهاي خود توسط چين و واردات محصولات چيني استوار كرده‌اند.
آمريكا:"تحريم" بخش اصلي توسعه‌بخشي اقتصاد اين كشور را تشكيل مي‌دهد، هر كشوري بخواهد يك بخش از اقتصاد خود را رونق دهد، آمريكا دقيقا همان بخش را تحريم مي‌كند.
آلمان: اين كشور توسعه‌بخشي خود را در زمينه صادرات بنز و BMW متمركز كرده كه چون تعرفه واردات آنها خيلي بالاست، چندان تاثيري در حال ما ندارد.
پرتغال: توسعه‌بخشي اقتصاد اين كشور برمبناي صادرات پرتقال برنامه‌ريزي شده است.
سائوتومه و پرنسیپ: يك كشور آفريقايي كه چون خودمان دفعه اول بود اسمش را مي ديديم گفتيم بر اطلاعات شما هم افزوده شود. هيچ ارتباطي هم با توسعه‌بخشي ندارد.
ايران: كلا در ايران توسعه‌بخشي مخلوطي از توسعه‌بخشي هدفمند و معكوس با يكديگر است. يعني مسئولان مي‌گويند صادرات، واردات بيشتر مي‌شود اما چون از قبل هدفمند شده همان گزارش‌هاي افزايش صادرات را منتشر مي‌كنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار