کد خبر: ۱۶۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰
نگاه «تجارت» به برنامه هاي دولت براي خانه دارشدن كارگران
زماني كه طرح مسكن مهر به عنوان يك پرو‍ژه ملي در كشور كليد خورد بسياري از مسئولان وقت از اين طرح در جهت خانه دارشدن اقشار مختلف وضعيف جامعه از جمله كارگران نام بردند واستدلال هاي زيادي از جمله ارزان بودن خريد خانه در طرح مسكن مهر را دليل مهمي در جهت صاحب خانه شدن اقشاركارگري جامعه دانستند.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ پس از گذشت ماه ها وسالها از اجراي طرح مسكن مهر در كشور انتظار مي رفت كه ثبت نام كارگران كه ازجمله قشرهاي ضعيف جامعه در تامين مسكن  هستند با توجه به اينكه قيمت زمين در طرح مسكن مهر حذف شده بود چشم گير باشد ولي نه تنها استقبال خوبي از اين طرح در جامعه كارگري نشد بلكه بعضي از كارگران هم كه روياي خانه دارشدن رادرسر داشتند با مشكلاتي همچون افزايش مداوم قيمت خانه ومهيا نبودن تاسيسات مناسبي همچون تامين گاز،برق وحتي آب در طرح مسكن مهرمواجه شدند.
البته وزارت تعاون،كار ورفاه اجتماعي در زمان اجراي طرح مسكن مهر نه تنها آماري از ثبت نام كارگران در اين طرح ارائه نكرد بلكه حتي آماري هم از خانه دارشدن كارگران به واسطه اجراي طرح مسكن مهر به مردم وقشرهاي كارگري كشور اعلام نكرد.
با پيروز شدن دولت تدبير واميد در انتخابات سال92 ازنخستين ومهترين برنامه هاي دولت اجراي طرحي در جهت خانه دارشدن كارگران فاقد مسكني هست كه تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند.
 طرحي كه وزارتخانه هاي راه وشهرسازي و تعاون،كار ورفاه اجتماعي را به هم پيوند زده است تا اين دونهاد اجرايي دولت با همكاري يكديگر گامي مهم در جهت خانه دارشدن كارگران كشور بردارند. اجراي طرح مسكن اميد مي تواندبخش قابل توجهی از کارگران کشور را كه در حال حاضر فاقد مسکن هستند را صاحبخانه كند هرچند آمارهاي موجودنشان مي دهد كه بيش از 50درصد از كارگران شاغل در كشورفاقد مسكن هستند.البته بايد در نظر داشت كه آغاز اين پرو‍ژه بايد بايك آماري دقيق از كارگران فاقد مسكن در كشور شروع شود وبازهم در خانه دارشدن مردم همچون كارگران در كشور اشتباهي كه در طرح مسكن مهر شد دوبار تكرار نشود.
متاسفانه در طرح مسكن مهر كه به اسم مستضعفان وقشرهاي ضعيف جامعه وبه كام ثروتمندان وبعضي از كساني كه اهل لابي در دولت وقت بودند بزرگترين اشتباه حضور افرادي بود كه با وجود داشتن مسكن شخصي اقدام به نوشتن چندين خانه از طرق مختلف در طرح مسكن مهر كردند وپس از مدتي اين خانه ها را با افزايش قيمت چشمگير يا فروختند ويا اجاره دادند.
در هرحال آنچه مشهود است تلاش دولت به منظور اجراي هرچه سريعتر طرح مسكن اميد در كشور است به طوري كه خانه دار شدن 3 تا 6 میلیون کارگر فاقد مسکن در یک دوره پنج ساله در اين طرح پيش بيني شده است.
البته علي ربيعي وزير تعاون،کار و رفاه اجتماعی دولت تدبير واميد بارها در ديدارهاي خود با قشرهاي مختلف كارگران صحبت از اجراي طرح مسكن اميد در كشور كرده است وگفته است:در سال جاری بودجه ای را برای سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته ایم که بتوان از محل منابع خود سازمان برای کارگران تحت پوشش واحدهای مسکونی را احداث کنیم.وی با اشاره به اینکه طرح مسکن امید در مرحله بررسی و تدوین ساز و کارهای لازم برای اجرای آن است، مي گويد: به منظور ارائه واحدهای مسکونی به کارگران اولویت بندی می شود و در سطح ملی با گرایش محرومیت کارگران طرح مسکن امید اجرایی خواهد شد.
وی با بیان اینكه طرح مذکور اجرایی‌تر از طرح مسکن مهر خواهد بود، تصريح مي كند: این طرح به‌دنبال خانه‌دار کردن کارگران بیمه‌شده فاقد مسکن و بازنشستگان تأمین اجتماعی در یک دوره پنج ساله خواهد بود.
اما عباس آخوندي وزير راه وشهرسازي  از صحبت هاي اخير علي ربيعي حمايت كرده واز شروع طرح مطالعاتي وتسريع در آغاز ساخت مسكن اميد در كشور خبر مي دهد.
در همين گام ،سید تقی نوربخش مديرعامل سازمان تامين اجتماعي در گفت وگو با تسنيم، در خصوص آخرین وضعیت مسکن امید، اظهار مي كند: برای این طرح حدود 300 میلیارد تومان در بودجه سازمان دیده شده است و به دلیل اینکه این طرح یک طرح بین بخشی است مذاکرات با بانک‌ها، وزارت مسکن وشهرسازي دولت در حال انجام است و البته در این طرح به مشارکت خود مستمری‌بگیران نیز نیاز داریم.
وی ادامه مي دهد: کارهای تئوریک این طرح آغاز شده است و عملیات آن امسال کلید خواهد خورد كه در مرحله اول با توجه به وجود دو میلیون مستمری‌بگیر اصلی در تامین اجتماعی ممکن است نتوانیم تمام مستمری‌بگیران را تحت پوشش این طرح ببریم اما این قول را می‌دهیم که اجرای طرح طی ماه‌های آینده آغاز شود.
نوربخش مي گويد: باید مراحل انتقال زمین آغاز شود اما ساخت‌وساز آن توسط هلدینگ‌های سازمان انجام می‌شود و وجوه این امر اداره شده است و سازمان بدون سود به این طرح کمک می‌کند ضمن اینکه دولت نیز در رابطه با تامین زمین و بانک‌ها در زمینه تسهیلات به پیشبرد این امر کمک خواهند کرد.وی مي افزايد: برای واگذاری خانه‌‌های امید شرایطی را در میان متقاضیان در نظر می‌گیریم و اولویت‌بندی صورت می‌گیرد، یکی از این شرایط مدت بیمه‌پردازی و میزان مستمری دریافتی است چراکه 35 درصد مستمری‌بگیران ما حداقل حقوق را دریافت می‌کنند بنابراین این طرح قطعاً از حداقل مستمری‌بگیرانی که فاقد مسکن هستند، آغاز می‌‌شود. البته دراجراي طرح مسكن اميد بايد به اين نكته مهم  اشاره كردكه طرح مسكن مهرهم به صورت جدي در سال 86 شروع به كار كرد وامروز كه حدود هشت سال از اين پروژه عظيم ملي مي گذردهنوزروزهاي پاياني آن مشخص نيست وحتي وزارت راه وشهرسازي هم نمي تواند زمانبندي درستي از اتمام اين طرح در كشور به مردم ارائه كند.به همين جهت دولت تدبير واميد بايد موضوع زمانبندي اجراي طرح مسكن اميد در كشوررا مدنظر داشته باشد تا خريد خانه در اين طرح براي كارگران علاوه براينكه به افزايش قيمت برنخورد شامل فرسايش زماني هم نشود.
بنابراين بايد منتظرماند وديد كه اجراي طرح مسكن اميد كه يكي از پايه هاي اصلي آن سازمان تامين اجتماعي است تا چه حد مي تواند جوابگوي قشر كارگري كشور در جهت تامين مسكن باشد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار