کد خبر: ۱۶۰۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۲

حسن نوروزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح دستور کار امروز ( یکشنبه، 22 فروردین ماه ) کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی از بررسی و تصویب کلیات طرح تشکیل سازمان داوری جمهوری اسلامی ایران با حضور مسئولانی از سازمان بازرسی، دادگستری، قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت و اسناد خبر داد و گفت: ‌جزئیات طرح برای رسیدگی بیشتر به کارگروه تخصصی کمیسیون ارجاع شد؛ این سازمان سازمانی مستقل است که پس از تصویب طرح در کنار قوه قضائیه شروع به کار خواهد کرد و با تشکیل آن پرونده پیش از صدور حکم در دادگاه توسط سیستم داوری مطرح شده و برای سازش در سیستم تلاش خواهد شد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: البته لایحه‌ای با این عنوان قرار است توسط دولت به مجلس ارائه شود که مقرر شد با طرح مذکور ادغام و در کارگروه مورد بررسی قرار گیرد.

وی از بررسی طرح قضازدایی و کاهش عناوین مجرمانه در نشست امروز خبر داد و گفت:  با توجه به اینکه لایحه‌ای به همین منظور توسط دولت تقدیم مجلس شده قرار است هفته آینده طرح و لایحه رای‌گیری و با هم ادغام شوند؛ 2 هزار عناوین مجرمانه وجود دارد که باید نسبت به کاهش آنها اقدام کرد.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس یازدهم با یادآوری بررسی و تصویب دو ماده از طرح حمایت از مالکیت صنعتی، گفت: بر اساس مصوبات پروانه بهره برداری اجباری اختراعات دفاعی را که سازمان دفاعی تقاضا کرده اند توسط کمیسیونی به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یا نماینده وی و با تصمیم نماینده وزیر دفاع برای سازمان دفاعیه متقاضی صادر می‌شود.

وی افزود: بر اساس مصوبه دیگر از آنجایی که نیازهای وزارت دفاع جزو نیازهای ملی حساب می‌شود چنانچه شخص مخترع هم نخواهد اختراع خود را به تولید انبوه برساند حتی بدون اجازه وی هم امکان تولید اختراعش در سطح گسترده و رفع نیاز کشور امکان‌پذیر خواهد شد همچنین پیشنهاد تشکیل شورایی برای تجاری سازی مالکیت صنعتی را دادیم؛ تنها یک ماده از طرح برای تجاری سازی مانده که در هفته آینده آن را بررسی و تصویب و طرح را به صحن علنی ارسال می کنیم.

نوروزی از رفع ایرادات شورای نگهبان به قانون شوراهای حل اختلاف خبر داد و ادامه داد: ایرادات رفع و به صحن علنی برای بررسی و تصویب ارسال شد./

پایان پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار