کد خبر: ۱۶۰۵۸۸
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
مهران مدیری که در انتخاب محبوب ترین چهره فرهنگی و هنری سال 1399 خبرگزاری برنا در رقابت با استاد شجریان ، شهاب حسینی ، رضا عطاران و... به مقام اول دست پیدا کرد یکی از مهم‌ترین چهره‌های تلویزیونی ایران در سالهای اخیر بوده است. بازیگر و کارگردانی که سال‌های سال آثار کمدی و طنز او در قالب سریال‌های 90 قسمتی به صورت روتین از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شدند و طرفداران بسیاری داشتند.

به گزارش خبرنگار برنا، مدتی است که مهران مدیری سریال‌سازی در تلویزیون را رها کرده و با ساخت برنامه «دورهمی» در قامت مجری ظاهر شده و باز هم توانسته در این عرصه موفق باشد و برنامه‌ای پرمخاطب و جذاب برای مخاطبان تلویزیون تولید کند. البته او در این سال‌ها سریال‌سازی را رها نکرده و آن را در شبکه نمایش خانگی دنبال می‌کند. ساخت سریالی چون «هیولا» نمونه‌ای از آن است که به تازگی این روزها فصل دوم این سریال با عنوان «دراکولا» از شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود.

«پرواز ۵۷» اولین مجموعه طنز تلویزیونی‌ای به کارگردانی مهران مدیری است که در دهه فجر سال ۱۳۷۲ از شبکه یک سیما پخش شد.

این مجموعه تلویزیونی که با استقبال خوبی روبرو شد بازیگرانی چون نصرالله رادش و سعید آقاخانی را به تلویزیون معرفی کرد و به نوعی می‌توان آن اولین حضور جدی بازیگرانی چون نعیمه نظام‌دوست و رضا عطاران دانست.

پس از ساخت و پخش مجموعه «پرواز ۵۷»، مهران مدیری سریالی دیگر با عنوان «ساعت خوش» را ساخت که بازیگران مطرحی نداشت و در سال‌های ۱۳۷۲ و ۷۳ به صورت هفته‌ای یکبار از شبکه دو پخش می‌شد. این مجموعه شامل قطعات طنز کوتاه بود و نکته خاص آن متفاوت بودن آن با نوع طنزی بود که در آن زمان در صدا و سیما تا آن زمان شاهد بودیم. این مجموعه تلویزیونی نیز توانست مخاطبان بسیاری داشته باشد و بازیگران خوبی به تلویزیون معرفی کند. پخش این مجموعه پرطرفدار به طور ناگهانی متوقف شد.

پس از «ساعت خوش» مهران مدیری به سراغ ساخت مجموعهی‌ای دیگر با عنوان «سال خوش» رفت که سومین همکاری او با رضا عطاران به حساب می‌آید و این بار عطاران علاوه بر بازیگر در تیم نویسندگان اثر هم بود. این سریال در نوروز 1374 از شبکه دو پخش شد.

«جنگ 77»، «ببخشید شما»، «نود شب» و «طنز 80» از دیگر آثار مدیری است که از شبکه‌های مختلف تلویزیون پخش شد. سریال «پاورچین» که در سال 1381 از شبکه پنج سیما پخش شد نقطه عطفی در کارنامه مهران مدیری به حساب می‌آید. این سریال آغاز همکاری‌های موفق مهران مدیری با پیمان و مهراب قاسم‌خانی بود. «پاورچین» با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان تلویزیون روبرو شد و مهران مدیری توانست برای بازی در این اثر جایزه بهترین بازیگر طنز تلویزیون را از جشن حافظ از آن خود کند.

پس از موفقیت «پاورچین» مهران مدیری به سراغ ساخت سریال «نقطه‌چین» رفت. این سریال که به صورت روتین از شبکه سه پخش می‌شد مثل «پاورچین» توانست با استقبال بسیار خوبی روبرو شود. پیمان قاسم‌خانی، مهراب قاسم‌خانی، سروش صحت و خشایار الوند از نویسندگان این سریال بودند. مهران مدیری پس از چند سال در برنامه «دورهمی» و «هفت» اعلام کرد که از ساخت این سریال پشیمان است.

«جایزه بزرگ» نام مجموعه تلویزیونی بعدی مهران مدیری است که در نوروز سال ۱۳۸۴ به صورت روزانه از شبکه ۳ پخش شد. این سریال نیز بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و طبق آمار مرکز تحقیقات سازمان صدا و سیما، «جایزه بزرگ» در زمان پخش خود، ۶۵ درصد بیننده داشت.

«شب‌های برره» را شاید بتوان به‌یادماندنی‌ترین اثر تلویزیونی مهران مدیری دانست. سریالی که در نیمه دوم سال 1384 ساخته شد و بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این سریال به قدری مورد توجه قرار گرفت که صحبت کردن با لهجه ساختگی آن تا سال‌ها در بین مردم رواج داشت. «شب‌های برره» در هر قسمت داستانی مستقل را نقل می‌کرد که در روستای خیالی برره و در میان اهالی این روستا اتفاق می‌افتاد. 

«باغ مظفر» سریال دیگری از مهران مدیری است که در سال 1385 در 40 قسمت از شبکه سه پخش شد. نویسنده این سریال مهران مدیری و سروش صحت بودند که بازیگرانی چون سیامک انصاری، محمدرضا هدایتی، رضا شفیعی جم، نادر سلیمانی، نصرالله رادش، شقایق دهقان و... در آن ایفای نقش کردند.

در نوروز سال 1387 یکی از پربیننده‌ترین آثار مهران مدیری از شبکه سه پخش شد. مجموعه تلویزیونی «مرد هزار چهره» با ایده خاص و جذابی که داشت خیلی زود توانست در بین مخاطبان تلویزیون به اثری پرمخاطب و جذاب تبدیل شود. این سریال یکی دیگر از همکاری‌های موفق مهران مدیری با پیمان قاسم‌خانی و سروش صحت به حساب می‌آید. موفقیت «مرد هزار چهره» باعث شد تا فصل دوم آن با عنوان «مرد دوهزار چهره» برای نوروز 1388 نیز ساخته شود.

بعد از ساخت «مرد دو هزار چهره» مهران مدیری سال‌ها در تلویزیون اثری تولید نکرد تا نوروز سال 1394 مجموعه تلویزیونی «در حاشیه» به کارگردانی او از شبکه سه سیما پخش شد. این سریال که به مسائل مختلفی در جامعه پزشکی می‌پرداخت با حواشی بسیاری روبرو شد. فصل دوم این سریال با عنوان «در حاشیه 2» در زندان روایت می‌شد که نتوانست موفقیت دیگر آثار مدیری را تکرار کند و به نوعی خداحافظی این کارگردان و بازیگر پرطرفدار از سریال‌سازی در تلویزیون بود.

مهران مدیری در شبکه نمایش خانگی نیز سریال‌های موفقی ساخته است. سال 1391 سریال «قهوه تلخ» به کارگردانی او در شبکه نمایش خانگی پخش شدد که با استقبال بسیار خوبی روبرو شد و در زمان خود رکورد فروش در این رسانه را جابجا کرد و به عنوان پرفروش‌ترین سریال شناخته شد.

این سریال به صورت هفتگی از ۲۳ شهریور ۱۳۸۹ توزیع شد و در یک شامل سه سی‌دی که هر سی‌دی حاوی یک قسمت یا در قالب یک دی‌وی‌دی منتشر می‌شد و در ۳۴ مجموعه که شامل ۱۰۲ قسمت است پخش شد و تنها دو مجموعه که حاوی شش قسمت این سریال می‌باشد به دلایل نامعلومی ساخته نشد.

«گنج مظفر» دیگر سریال مدیری است که در شبکه نمایش خانگی پخش شد. پس از آن سریال‌های «ویلای من»، «شوخی کردم» و «عطسه» نیز به کارگردانی مهران مدیری از شبکه نمایش خانگی پخش شد اما سریال «هیولا» در سال 1397 توانست موفقیت مهران مدیری در جذب مخاطب با سریال‌سازی را بار دیگر تکرار کند. این سریال که با گروه متفاوتی از بازیگران که تا آن روز با مدیری همکاری نکرده بودند ساخته شد توانست یکی از موفق‌ترین آثار شبکه نمایش خانگی در زمان خود باشد. به تازگی فصل دوم «هیولا» با عنوان «دراکولا» به کارگردانی مهران مدیری از شبکه نمایش خانگی در حال پخش است.

مهران مدیری، محمد بحرانی، نیما شعبان‌نژاد و سیما تیرانداز نقش‌هایشان را از فصل قبل تکرار می‌کنند و بازیگرانی جدید، به گروه بازیگر این فصل ملحق شده‌اند که ویشکا آسایش، گلاره عباسی، اندیشه فولادوند، بهنام تشکر، مرتضی زارع، احسان امانی، شکیلا سماواتی، مرجان مؤمنی، فرنوش نیک‌اندیش، حامد وکیلی و گلاره دربندی از جمله آن‌ها هستند.

مهران مدیری در بین آثاری که ساخته است ساخت یک فیلم سینمایی با عنوان «ساعت 5 عصر» را نیز در کارنامه خود دارد که نمی‌توان آن را تجربه چندان موفقی دانست. فیلم سینمایی «ساعت پنج عصر» توانست بیش از 9 میلیارد تومان در گیشه فروش داشته باشد.

بی شک مهران مدیری یکی از مهم‌ترین چهره‌های تلویزیونی و سینمایی سال‌های اخیر کشور است که مردم ایران با آثار او خاطرات بسیاری دارند و همچنان بازپخش برخی آثارش از تلویزیون مخاطبان بسیار بیشتری از آثار جدید دارد. او همیشه آثار بحث‌برانگیزی تولید کرده و معمولاً در جلب نظر مخاطب موفق بوده است و حتی بسیاری از بازیگران طنزی که این روزها در سینما و تلویزیون شناخته شده هستند به نوعی در آثار این کارگردان به سینما و تلویزیون معرفی شده‌اند. او قطعاً امروز یکی از پرطرفدارترین چهره‌های هنری کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار