کد خبر: ۱۶۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
حمایت عجیب وزیر صمت از گرانی خودرو:
وزیر صمت در واکنش به افزایش اخیر قیمت خودروهای داخلی، مدعی شد: شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای خودرو‌ها در نظر گرفت!




سرویس اقتصادی-

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علیرضا رزم حسینی در حاشیه دومین جلسه ستاد تسهیل در سال 1400 درخصوص تصویب افزایش 9 درصدی قیمت خودروهای داخلی در سال جدید گفت: شورای رقابت با جایگاه قانونی که دارد می‌تواند کالا‌های انحصاری را قیمت گذاری کند.
وی با‌اشاره به اینکه سال گذشته با افزایش 400 درصدی نرخ ارز و افزایش قیمت اقلام مورد نیاز تولید خودرو، شورای رقابت حداقل افزایش قیمت را برای خودرو‌ها در نظر گرفت، افزود: این شورا می‌تواند به حذف رانت بین کارخانه و بازار کمک کند و با اعمال درست قیمت، رانت بین کارخانه و بازار را بشکند.
رزم حسینی افزود: تولید خودرو با وجود شرایط کرونا و تحریم ادامه دارد، امیدوار هستیم قیمت‌ها واقعی شود و وضعیت بازار بهبود پیدا کند.
وزیر صمت همچنین گفت: رقابتی کردن بازار خودرو تا حدودی به واردات و فعالیت شرکت‌های خصوصی نیاز دارد.
بهانه‌های تکراری
گفتنی است دولت همواره حذف حاشیه قیمت بازار نسبت به کارخانه و حمایت از خودروسازان را برای توجیه افزایش قیمت خودرو بهانه قرار داده است، با این حال هر بار پس از تصویب نرخ جدید، دوباره شاهد افزایش قیمت حاشیه بازار بوده‌ایم به طوری که بازار، این افزایش قیمت‌ها را به عنوان پیام افزایش نرخ آزاد در نظر گرفته و این چرخه بارها تکرار شده است.
از سوی دیگر رزم حسینی در اظهاراتی عجیب، افزایش نرخ ارز در سال 99 را بالغ بر 400 درصد عنوان کرده تا آن را دستاویزی برای دفاع از تصمیم اخیر شورای رقابت قرار دهد، در حالی که معلوم نیست وزیر صمت این ارقام را از کجا آورده، چرا که اگر دامنه نوسان نرخ دلار را در سال گذشته بین 15 و 30 هزار تومان هم در نظر بگیریم، افزایش 100 درصدی نزخ ارز با آنچه رزم حسینی ادعا کرده فاصله بسیار دارد و بنابراین ادعای کمتر بودن افزایش قیمت خودرو نسبت به نرخ ارز عجیب است.
شایان ذکر است در هشت سال دولت تدبیر و امید بارها وعده‌هایی برای تنظیم بازار خودرو و نزدیک کردن قیمت کارخانه به بازار و حذف دلالی در این حوزه مطرح شده ولی کمتر نشانه‌ای از عمل به آنها مشاهده شده و نتیجه‌ای جر افزایش قیمت چندباره در پی نداشته است. به عنوان نمونه، خودروی پراید که در اوایل دولت روحانی حدود 20 میلیون تومان قیمت داشت، در اواخر دولت با افزایش 550 درصدی به 130 میلیون تومان رسید.
خیز دوباره مافیای واردات
نکته دیگر درباره اظهارات وزیر صمت، ‌اشاره سؤال برانگیز او به ضرورت «واردات» به بهانه «رقابتی کردن بازار» کردن بازار خودرو است. پس از خروج آمریکا از برجام و پشت پازدن خودروسازان فرانسوی به دولت و فسخ یکجانبه و بدون جریمه قراردادهای خود، صنعت خودروسازی با زحمت بسیار و با کمک وزارت دفاع و سپاه، بسیاری از قطعات مورد نیاز را داخلی سازی کرد، اما با توجه به اظهارات جدید رزم حسینی به نظر می‌رسد با افزایش زمزمه توافق دولت با طرف‌های غربی در آستانه انتخابات، دوباره مافیای خودرو دست به کار شده تا تجربه تلخ تقدیم کردن بازار خودروی کشور به خودروسازان دست چندم رنو و پژو و خیانت به صنعت خودروسازی کشور را تکرار کنند؛ موضوعی که با چشم انداز مبهم مذاکرات وین، به نظر می‌رسد تنها در چند صباح پایانی دولت، کام مافیای واردات را شیرین خواهد کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار