کد خبر: ۱۶۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵
نگاه «تجارت» به تلاش اقليت خاص براي استيضاح آخوندي
درحالي كه به نظرمي‌رسيد حضور وزيرراه وشهرسازي دركميسيون عمران مجلس طرح استيضاح وي را ختم بخير كند اما ...
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ درحالي كه به نظرمي‌رسيد حضور وزيرراه وشهرسازي دركميسيون عمران مجلس طرح استيضاح وي را ختم بخير كند اما مهرداد بائوج لاهوتي  عضو كميسيون عمران مجلس در گفت‌وگو با تسنيم ، با اشاره به تصویب تقاضای تعدادی از نمایندگان مجلس مبنی بر استیضاح وزیر راه و شهرسازی در این کمیسیون، مي‌گويد: با توجه به اینکه تقاضای استیضاح وزیر راه و شهرسازی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است، بنابراین، این طرح دو هفته آینده و پس از تعطیلات تابستانی نمایندگان، در صحن علنی مجلس اعلام وصول می‌شود.
البته ذكر‌اين نكته خالي از لطف نيست كه با وجود حمايت تمام قد اعضاي كميسيون عمران مجلس از وزيرراه وشهرسازي وامضا نكردن طرح استيضاح عباس آخوندي از سوي هيچ كدام از اعضاي‌اين كميسيون ولي به نظر مي‌رسد صحن علني مجلس پس ازدوهفته تعطيلي شاهد حضور عباس آخوندي خواهد بود.
 خبراعلام وصول شدن طرح استيضاح عباس آخوندي در صحن علني مجلس از سوي يكي از اعضاي كميسيون عمران نشان ازآن دارد كه از 30امضايي كه براي استضاح وزير راه وشهرسازي در مجلس جمع شده بود هنوز بيش از 10امضا براي استيضاح وي وجود دارد واين موضوع،فرضيه شخصي بودن استيضاح عباس آخوندي را قوي تر مي‌كند.
درهمين حال وبا جدي ترشدن طرح استيضاح عباس آخوندي در مجلس شوراي اسلامي‌به نظر مي‌رسد سكاندار وزارت راه وشهرسازي در دولت تدبير واميد دوباره بايد خود را در معرض امتحان راي بهارستان نشين‌ها قراردهد.
اما24 مورد سبب شده است تا آخوندي نتواند نظراستيضاح كنندگان را به خود جلب كند كه هفت مورد از آنها مربوط به بخش‌هاي مختلف حوزه مسكن ازبي برنامگي وناتمام ماندن طرح‌هاي مسكن مهر گرفته تا پرداخت تسهیلات مسکن روستایی واجراي نيمه كاره در طرح‌هاي بافت فرسوده است.
البته  در بخش‌هاي راه وريل اختلافات وزير راه وشهرسازي واستيضاح كنندگان به اوج خود مي‌رسد به طوري كه  تكميل نكردن آزاد راه‌هاي بعضي از نقاط كشور وعدم وجود‌ايمني در بخش‌هاي مختلف حمل ونقل به همرا برقي نشدن بسياري از خطوط ريلي كشور وعدم  برنامه‌ریزی برای راه اندازي قطارهای حومه‌ای از مهمترين علل به منظور استيضاح وزيرراه وشهرسازي است.
هر چند با وجود‌اينكه جايگاه قانوني مجلس به اعضاي آن‌اين اجازه را مي‌دهد كه از وزاري مختلف يك دولت سوال كنند اما نبايد از تلاش‌هاي عباس آخوندي درنزديك به دوسالي كه از وزارتش در دولت تدبير واميد مي‌گذرد به راحتي گذشت.
از انصاف به دور است كه تحول‌ايجاد شده در صنعت هواپيمايي  را با حضورعباس آخوندي در راس وزارت راه وشهرسازي ناديده بگيريم.
درواقع كاهش عمر ناوگان هوايي كشور را بايد درعملكرد مثبت وزير راه وشهرسازي ديد به طوري كه كه آخوندي با وارد كردن 9 فروند‌ايرباس تازه نفس به ناوگان هوايي در شرايط سخت تحريم به نوعي درايمن سازي صنعت هواپيمايي گام برداشت.
البته بايد به‌اين نكته مهم هم اشاره كردكه حضورعباس آخوندي در نمايشگاه صنعت هواپيمايي پاريس ومذاكرات وي با غول‌هاي هوايي دنيا هم گام ديگر‌اين وزير دولت تدبير واميد در جهت پيشرفت وارتقاي صنعت هوايي در كشور بوده است.
اما شايد نقطه ضعف مهم عباس آخوندي در مدت طي شده از وزارتش طرح‌هاي عمراني ناتمام به خصوص مسكن مهر باشد به طوري مي‌توان وي را از جمله ميراث داران دولت قبل دانست.
اتمام طرح عظيم مسكن مهر در كشور نيازمند تصويب بودجه‌اي كلان در دولت است وبا شرايط كنوني حاكم براقتصاد كشوروپا برجا ماندن تحريم‌ها اگر هرشخص ديگري هم به جاي عباس آخوندي برمسند وزارت راه وشهرسازي بنشيند نمايندگان مجلس نبايد انتظارمعجزه در اتمام طرح مسكن مهر را از او داشته باشند.
در زمينه ساخت آزاد راهها وتوسعه حمل ونقل ريلي كه از جمله موارد استيضاح عباس آخوندي است بايد به‌اين نكته مهم اشاره كرد كه ماهيت ساخت راه وآزادراه نيازمند بودجه‌اي هنگفت وكلان است كه وزارت راه وشهرسازي به تنهايي از پس آن برنمي‌ايد وبه اجبار نگاه به دستان دولت دارد.
دولت هم كه با مشكلات كمبود بودجه وعدم وجودنقدينگي لازم در كشور روبرو است و تنها مي‌تواند بخشي از پروژه‌هاي مربوط به بخش راه وريل كشور را آن هم به صورت موردي تامين بودجه كند.
هرچند بسياري از پرو‍ژه‌هاي ناتمام راهي وريلي كشور مربوط به‌اين دولت ووزارت راه وشهرسازي عباس آخوندي نمي‌شود بلكه بيوگرافي وناتمام ماندن بعضي از آنها را بايد در كارنامه وزيران راه وشهرسازي در دولت‌هاي قبل جستجو كرد.
درواقع عدم وجود نقدينگي لازم ويا كمبود آن در وزارتخانه پر دردسرراه وشهرسازي مي‌تواند سبب شود كه سرنوشت يك وزير پركار و پرتلاش با استيضاح گره بخورد.
 درهرحال به طورقطعي درباره عملكرد مثبت يامنفي عباس آخوندي در وزارت راه وشهرسازي نمي‌توان نظر داد اما آنچه به وضوح مي‌توان مشاهده كردتلاش اقليتي خاص در مجلس شوراي اسلامي‌براي راي آوردن طرح استيضاح وزير راه وشهرسازي است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار