کد خبر: ۱۶۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶

علیرضا عباسی عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، آمارهای ضد و نقیض در مورد نیاز کشور به روغن را نشان از عدم وجود نظام برنامه ریزی در محاسبات مسئولین کشور دانست و تصریح کرد: این آمارهای غلط سبب شده است که میزان سرانه مصرف روغن نیز به ازای هر فرد متفاوت باشد.

وابستگی 90درصدی به واردات روغن کاهش پیدا نکرده است

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در سال ۹۲، گفت: آقای حجتی در زمینه دانه های روغنی گفته بود که کشور را به سمت خودکفایی پیش میبریم. در سال ۹۲ میزان وابستگی کشور به واردات روغن ۹۰ درصد بود اکنون آمارها بیان کننده این است که وابستگی کشور تغییر نکرده و کاهشی در آن مشاهده نمی‌شود. اوج بی برنامگی را در این یک دهه می توان در وزارتخانه جهادکشاورزی دید.

وی با بیان این مطلب که فرهنگ سازی جهت مصرف بی رویه روغن ضروری است، افزود: قسمتی از واردات روغن به مصرف بی‌رویه برمی‌گردد که نیاز است دستگاه‌های فرهنگی کشور به آن توجه کنند. سرانه مصرف روغن در سایر کشورها پایین تر از ۱۰ کیلوگرم در سال برآورد شده در حالی که این سرانه در کشور حدود ۲۲ کیلوگرم بوده و متاسفانه مصرف روغن در کشور تقریبا 2.4 برابر سایر کشورها می‌باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان البرز به ظرفیت کارخانه های روغن کشی اشاره کرد و افزود: چرا در حالی که ظرفیت 6 میلیون تن روغن کشی در کشور ایجاد شده کماکان آقایان روغن خام وارد می‌شود، اگر مسئولین به فکر اشتغالزایی هستند باید دانه‌های روغنی را وارد و روغن آن را استحصال کنند. در حال حاضر کنجاله و روغن خام به صورت جداگانه وارد کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه چرا مسئولین وزارت جهاد کشاورزی با وجود شکست سیاست های یک دهه گذشته به فکر تغییر الگوی کشت نرفتند و محصولات جدید را جایگزین نکردند، تاکید کرد: گلرنگ محصول کشاورزی است که اصطلاحا به عنوان شتر محصولات زراعی شناخته می شود و با آب و هوای کشور هم سازگاری دارد، می توان این محصول را به عنوان رنگ طبیعی استفاده کرد و به جای زعفران نیز کاربرد دارد ، امکان استحصال 30 الی 40 درصد روغن گلرنگ وجود دارد. باید الگوی کشت را تغییر داد و به سمت محصولات جایگزین برویم.

عباسی بهترین راه را برای سودجویان واردات و نبود اراده در جهت خودکفایی را بلای خانمان سوز کشاورزی دانست و اظهار کرد: زمانیکه ۲۰ میلیون تن واردات روغن خام به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته باشیم، عده‌ای متمرکز می شوند تا از مزایای آن سود ببرند./

پایان پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار