کد خبر: ۱۶۶۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
افزایش کیفیت زندگی شهری یکی از مهمترین مطالبات شهروندان از مدیران شهری و همچنین اعضای شورای شهر است که باید بیش از پیش به آن توجه و مدیریت کرد.عکس تزئینی

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، ضعف در زیرسازی معابر، استفاده از آسفالت بی‌کیفیت و همچنین مرمت نادرست آسفالت‌ها باعث شده تا خیابان‌های شهر جهانی یزد به مسیری ناهموار و پر چاله شبیه به معابر خاکی تبدیل شوند و موجب نارضایتی شهروندان باشد.

چند سالی است که وضعیت آسفالت‌ معابر شهری به دلیل ضعف در مدیریت و نبود هماهنگی بین دستگاه‌های خدمت رسان شبیه به لباسی کهنه و پر وصله شده که منجر به فریاد رانندگان از این همه بی مهری از سوی متولیان شده است.

با وجود ظرفیت‌‌های فراوان در شهر میراث جهانی یزد، اغلب معابر این شهر فاقد آسفالت و روسازی مناسب هستند و تردد روزمره خودروها و عابران را با چالش جدی مواجه کرده است.

خسارت خرابی ماشین‌ها را چه کسی به عهده می‌گیرد؟

علی دهقان راننده آژانس در مصاحبه با خبرنگار فارس اظهار کرد: کنده کاری‌های بی مورد و بدون هماهنگی، درزگیری نامناسب، تردد خودروهای سنگین و حتی نبود استاندارد قیر و آسفالت دلیل خرابی های خیابان است که خسارت آن برای رانندگان منظور می‌شود.

وی با بیان این‌که جلوبندی ماشین براثر افتادن در گودال‌ها و چاله دچار آسیب شده و هزینه زیادی را برای راننده می‌تراشد افزود: بدترین چیز برای رانندگان همین چاله ها و آسفالت های وصله شده کوچه خیابان هاست که به لطف و هماهنگی مسئولان به تازگی آنها را به وفور و فراوانی می توان دید و معلوم نیست خسارت ماشین های خراب شده در خیابان ها را چه کسی قرار است به عهده گیرد.

عماد کارگر از دیگر رانندگان حمل و نقل شهری در یزد است که مثل سایر همکاران خود دل پر دردی از وضعیت آسفالت های شهرجهانی دارد که با انتقاد از مسئولان شهری گفت: خرابی لاستیک ماشین و ترک برداشتن و فرسودگی و مهمتر از همه صدا افتادن در جلوبندی ماشین برای رانندگان هزینه دارد.

وی با بیان این‌که هزینه ی خرابی ماشین روز به روز افزایش یافته و گاهی اوقات تمام درامدمان صرف تعمیر خرابی ماشینمان می شود افزود: نصب انواع گل میخ ها و شبرنگها در گوشه و کنار شهر، آسفالت ‌های وصله شده شهر را بدتر می کند که با شکسته شدن و کنده شدن آنها علاوه بر خرابی آسفالت، موجب خسارت و ضررو زیان از نوع مالی و جانی می‌شود.

وی افزود: بارها دیده ام که موتور سواری به دلیل همین گل میخ ها و یا چاله ها و بلندی های نامتعارف سطح خیابان ها زمین خورده و یا تصادف کرده و اگر مسئولان به جای سفت بودن در اخذ عوارض و اعمال جریمه ها در انجام فعالیت ‌های عمرانی نیز به همین میزان تلاش داشتند الان وضعیت خیابان های شهر جهانی اینطور نبود.

کیفیت، اصل فراموش شده آسفالت خیابان های یزد

طبق آمارهای ارائه شده از سوی محققان، سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار تصادف به علت خرابی آسفالت معابر در کشور رخ می ‌دهد که این تصادفات بالغ بر ۳۰ هزار مجروح دارد.

البته رسمی بودن یا نبودن این آمار مشخص نشده اما کشورهای توسعه یافته سالیان زیادی است که توجه ویژه‌ای به آسفالت معابر دارند و به صورت مستمر در پی افزایش استاندارد سازی و طول عمر آسفالت با روش‌ های علمی و آکادمیک هستند.

آسفالت که به عنوان آخرین مرحله راهسازی است، باید دوام زیادی داشته باشد تا از این طریق خسارات جانی و اقتصادی کمتری بر جامعه تحمیل شود.

هزینه ۵۰ میلیاردی برای نوسازی آسفالت

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر یزد در خصوص خرابی و وضعیت آسفالت شهر میراث جهانی یزد، اظهار کرد: یک سوم شهر یزد را آسفالت تشکیل می دهد که برای نوسازی این آسفالت ها سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بودجه هزینه می‌شود.

محسن عباسی هرفته با اشاره به شرایط اقتصادی کنونی مانند رشد ۱۰ برابری قیمت قیر و مشکلاتی که بوجود آورده افزود: برای خرید هر تن قیر شش میلیون تومان هزینه لازم است از طرفی انباشته شدن آسفالت ها منجر به آسیب شدید زیست محیطی هم می شود که شهرداری راهکار لکه گیری را هرچند که باعث آسیب ظاهری شهر می شود جایگزین بازسازی و نوسازی کرده است .

وی تصریح کرد: روزانه ۳۰۰ تن نخاله آسفالت بازیافت می شود که استفاده از این آسفالت ها آسیب کمتری را به محیط زیست وارد می کند .

تعویض کامل آسفالت های شهر امکان پذیر نیست

معاون امور زیربنایی و حمل نقل شهرداری یزد در این خصوص اظهار کرد: اسکن کامل آسفالت های شهر انجام شده و درزگیری آسفالت در سال گذشته در خیابان های مختلفی صورت گرفته همچنین در بعضی مکان ها آسفالت نوسازی و در مواردی تعویض شده اما تعویض کامل آسفالت های شهر امکان پذیر نیست.

محمدعلی سلمانی افزود: در خوشبینانه ترین حالت ممکن و با همه  اعتبارات موجود تنها میتوان  یک میلیون کیلومتر را آسفالت کرد و به لحاظ زمانی هم وقت زیادی را می طلبد بنابر این باید آسفالت را لکه گیری کرد.

وی در خصوص تخریب آسفالت و عوامل آن عنوان کرد: عوامل متعددی باعث خرابی آسفالت می شود که یکی از این عوامل دستگاه حفاری است که اعتبار دولتی ندارد اما گاهی اوقات با فشار هایی از دستگاه های خدمات رسان در زمینه آب و برق و گاز روی مردم ایجاد می شود شهرداری مجبور به ارائه مجوز حفاری است.

معاون امور زیربنایی و حمل نقل شهرداری یزد بیان کرد: با کوچکترین حفاری آب به زیرسازی وارد شده و پس از آن آسفالت بصورت کامل خراب می شود.

وی با بیان این‌که به تازگی دستگاه سنگ شکن و تعمیر آسفالت خریداری شده اظهار کرد: سعی داریم برای سال آینده روزی ۸۰۰ تن آسفالت تولید کنیم بدین سبب می‌توانیم با این دستگاه‌ها ظرفیت‌ها را تا ۳۰ برابر افزایش دهیم.

به گفته سلمانی، شهرداری‌های شهرستان‌ها برای یادگیری روش کار آسفالت بازیافتی به یزد می‌آیند، یزد اولین شهری است که آسفالت را در ایران بازیافت می‌کند.

گلایه مردم از آسفالت شهر یزد دغدغه ای منطقی و به حق است، چرا چون مردم با پرداخت عوارض و مالیات انتظار دارند زیرساخت شهری که هزینه انجام آنها نیز قبلاً به امانت نزد مدیریت شهری و شورای شهر گذاشته شده به خوبی و به موقع انجام شود.

متأسفانه در برخی موارد اولویت‌های اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم در مدیریت شهری با اولویت مورد انتظار شهروندان متفاوت است و در نهایت به چالش‌هایی نظیر خرابی آسفالت در معابر مختلف منجر می‌شود.

امیدواریم این مهم در اولویت اجرایی شورای آینده شهر میراث جهانی یزد قرار گرفته و هر چه سریعتر نسبت به ساماندهی آسفالت معابر شهری که در حال حاضر به یکی از دغدغه‌های جدی شهروندان تبدیل شده اقدام کنند.

انتهای پیام/ن

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار