کد خبر: ۱۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸

رييس اتحاديه اتوسرويس، تعميرگاه، كارواش و پاركينگ تهران گفت: با توجه به ازدیاد تردد مسافران در تابستان و به دنبال آن افزایش نیاز به خدمات‌رسانی تعمیرگاه‌ها، پارکینگ‌ها و دیگر مراکز مرتبط با مسافران تابستانی معمولا شرکت‌های خودروساز فراخوان‌هایی داده و سرویس‌های ویژه‌ای به مسافران ارایه می‌دهند.
علیرضا راسی با بیان اینکه تعمیرگاه‌های کشور در سراسر سال آمادگی دارند به مردم خدمات و سرویس‌های لازم را ارایه دهند گفت: خودروسازان در قالب طرح نوروزی   یا سفرهای تابستانی برنامه‌هایی برای مسافران در نظر می‌گیرند و برخی خدمات و سرویس‌ها را نیز به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهند.
وی با تاکید بر اینکه باید مردم به بحث ایمنی و سالم بودن خودرو در این ایام توجه بیشتری داشته باشند، تصریح کرد: بعضی از عیوب فنی خودرو موجب از دست دادن جان افراد می‌شود، مثلا ترمز خودرو از مواردی است که اگر مشکل فنی داشته باشد منجر به از دست دادن جان راننده و سرنشینان می‌شود.
راسی با بیان اینکه در شهر تهران حدود ۵۰۰ تعمیرگاه مجاز داریم، گفت: تعرفه تعمیرگاه‌ها براساس میزان و ساعت کار فنی که روی خودروها انجام می‌دهند، متغیر بوده و نرخ‌ تعمیر خودروها توسط نمایندگی‌ها اعلام می‌شود و واحدهای صنفی ملزم به رعایت آن هستند.
رييس اتحاديه اتوسرويس، تعميرگاه، كارواش و پاركينگ تهران در عین حال بیان کرد: نمایندگی‌های ایران‌خودرو در سراسر کشور قیمت واحدی برای خدمات‌رسانی دریافت می‌کنند ولی به طور کلی تعمیر خودروها در نوع درجه یک آن، حدود ۱۰ درصد بیشتر از نرخ عادی محاسبه می‌شود.
تعرفه تعمیر خودروهای لوکس توافقی است
وی همچنین درباره نرخ تعمیر خودروهای لوکس توضیح داد: تعرفه تعمیر خودروهای لوکس توافقی است؛ چرا که معمولا نمایندگی مجاز و مرتبطی در کشور ندارند. به عنوان مثال اگر مرسدس بنز که تقریبا در رده خودروهای لوکس قرار دارد در شهری خراب شود صاحب خودرو مجبور است به دلیل مستقر بودن نمایندگی‌ها در تهران آن را با جرثقیل به تهران منتقل کند. البته چند نمایندگی در شهرهای بزرگ مثل شیراز و مشهد نیز دارد.وی با بیان اینکه خودروهای لوکس نمایندگی مجازی در کشور ندارند، براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰سی سی به کشور ممنوع است، گفت: برخی خودروها از سال‌ها قبل وارد کشور شده‌اند در حالی که نمایندگی مجازی در کشور ندارند. بنابراین در صورت مواجه با مشکلی می‌توانند با مراجعه به برخی تعمیرگاه‌ها، خودروی خود را تعمیر کنند و بر اساس نوع خودروی لوکس، تعرفه آنها نیز متفاوت و کاملا توافقی است.
اما از این‌ها که بگذریم در ایام پرترافیک سال و از جمله تابستان موضوع  کمبود پارکینگ در شهرهای بزرگ و پرترافیک و از جمله تهران معضلی است که دامن‌گیرمسافران تابستانی نیز می‌شود.

کمبود پارکینگ دليل آشفتگی ترافیکی تهران
کمبود پارکینگ در حالی یکی از مهم‌ترین دلایل آشفتگی ترافیکی شهر تهران است که روزانه بر تعداد مجتمع‌های تجاری بدون پارکینگ اضافه می‌شود و در بسیاری از موارد کار به جایی رسیده که هزینه‌های سنگین تملک و احداث پارکینگ هم جوابگوی این معضل نیست. مجتمع‌ها و خیابان‌هایی که از نظر ترافیکی اشباع شده‌ یا در آستانه اشباع هستند. البته این مشکلات به مجتمع‌های تجاری ختم نمی‌شود و در ساختمان‌های مسکونی هم بسازوبفروش‌ها فضاهای مشاعات از جمله پارکینگ‌ها را تا جایی که بتوانند کاهش می‌دهند که دود این کار به چشم شهر و شهروندانش می‌رود.ضمن ‌اینکه بخشی از مشکلات امروز به ندانم‌کاری‌های دیروز برمی‌گردد ولی در هر حال معلوم نیست  حذف بی رویه پارکینگ‌ها عاقبت خیابان‌های پر ازدحام شهر را به کجا خواهد کشاند.
رئیس اتحادیه اتوسرویس، تعمیرگاه، کارواش و پارکینگ‌داران در این رابطه گفت: تهران، پایتخت بدون پارکینگ است و این تعداد پارکینگ پاسخگوی ماشین‌های موجود نیست.
راسی با بیان اینکه وقتی در تهران ساختمانی ساخته می‌شود، سازنده‌ باید پارکینگ آن را نیز تامین کند، اظهار کرد: به‌ طور کلی یکی از شرایط دریافت پروانه،  تامین پارکینگ برای ساکنان ساختمان است و ایجاد پارکینگ برای ساختمان مثل ایمنی ساختمان از جمله شروط دریافت پروانه ساخت به شمار می‌آید و چنانچه سازنده‌ای اقدام به ساخت پارکینگ نکند، براساس قانون باید مبلغی را به شهرداری پرداخت کند تا شهرداری پارکینگ ساخته و در اختیار مردم قرار دهد.وی با تاکید بر اینکه  متاسفانه در حال حاضر با تهرانی بدون پارکینگ روبه‌رو هستیم اضافه کرد: با توجه به مبالغی که بخش مربوطه شهرداری از این موضوع دریافت كرده ولی پارکینگی نساخته است. در حال حاضر با معابر و خیابان‌هایی روبه‌رو هستیم  که تعداد زیادی ماشین در مکان‌های غیرقانونی و محل عبور مردم و یا در کنار خیابان‌ها به صورت چند ردیف پارک شده و مشکلات و اختلالاتی را ایجاد کرده است.عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران تاکید کرد: این موضوع باید در تهران آسیب‌شناسی شود، چون همان‌گونه که هر روز به تعداد خودروها افزوده می‌شود باید تعداد پارکینگ‌ها نیز افزایش یابد، ولی متاسفانه اینگونه نشده که باید رسیدگی شود.
 وی  همچنین با بیان اینکه هر بنگاهی باید برای فعالیت خود توجیه اقتصادی داشته باشد، اظهار کرد: تعرفه پارکینگ‌ها بر اساس مکان قرار‌گیری پارکینگ در محدوده زوج و فرد یا طرح ترافیک و همچنین مسقف یا غیرمسقف بودن آن‌ها متفاوت است. ضمن اینکه نرخ‌ها در دو سالی گذشته علیرغم افزایش بسیاری از هزینه‌ها، هم‌چنان ثابت مانده و تغییری نکرده است.
کارواش‌داران ملزم به نصب نرخ‌های مصوب
اما از اینها که بگذریم بنا به گفته رييس اتحاديه اتوسرويس، تعميرگاه، كارواش و پاركينگ تهران يكي از بهترين رسته‌هاي شغلي در این صنف، كارواشي‌ها هستند چون كمترين كار تخصصي را دارد.
راسی در رابطه با چگونگي تعيين تعرفه كارواش‌ها نیز توضیح داد: تعرفه‌ كارواش‌ها براساس كلاس و نوع خودرو، سال ساخت يا ارزش خودرو متفاوت بوده و طبيعي است كه‌اين تعرفه براي خودروهاي با مدل‌هاي مختلف، متفاوت است.
وی با بیان اینکه  تمامی کارواش‌داران ملزم به نصب نرخ‌های مصوب اتحادیه در معرض دید مشتریان هستند و باید فاکتور دستمزد خدمات را صادر و به مشتریان خود تحویل دهند تصریح کرد: چنانچه تعرفه‌هایی غیر از نرخ مصوب از مشتریان گرفته شود این موضوع پیگیری و با واحد متخلف برخورد قانونی می‌شود، مردم  نیز می‌توانند شکایات و نظرات خود را از طریق تماس با شماره ۸۸۷۶۰۰۹۴  و یا از طریق سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.
وی در عین حال بیان کرد: تعیین تعرفه‌ها در راستای حمایت از مصرف‌کننده مشخص و نهایی می‌شود و چنانچه نرخ دریافتی از مشتریان مغایر با تعرفه تصویب شده در اتحادیه باشد در صورت شکایت از آن مرکز، اتحادیه مذکور موظف به پیگیری و رسیدگی خواهد بود.

برخی آپارتمان‌ها دارای پارکینگ مزاحم  هستند
برخی آپارتمان‌ها دارای پارکینگ هستند؛ اما این جای پارک برای دیگران دچار مزاحمت می‌کند که از این نوع پارکینگ‌ها با عنوان «پارکینگ مزاحم» یاد می‌شود، از آنجا که در مقررات شهرداری، استانداردی برای مساحت پارکینگ وجود دارد، اگر این استاندارد در مورد پارکینگ آپارتمانی قابل اجرا نباشد و راه عبور باقی پارکینگ‌ها باز باشد، شهرداری با توافق اعضای ساختمان و دستورالعملی که در این مورد وجود دارد، پارکینگ مزاحمی در آن فضا پیش‌بینی می‌کند که برای مثال، دو ماشین بتوانند پشت سر هم پارک کنند. مشکل این نوع پارکینگ آن است که هر زمان یکی از مالکان بخواهد، خودروی خود را حرکت دهد، مالک پارکینگ مزاحم هم باید خودروی خودش را جابه‌جا کند.
قیمت این نوع پارکینگ از باقی پارکینگ‌ها کمتر و به این علت مزاحم است که با اینکه شخص، صاحب پارکینگ می‌شود، اما مزاحمت هم ایجاد می‌کند. نحوه تقسیم پارکینگ مزاحم هم با توافق همه اعضای ساختمان است.

خانه‌هایی با متراژ بالا کمتر مشکل پارکینگ دارند
اما به گفته فعالان بازار مسکن خانه‌هایی با متراژ بالا کمتر مشکل پارکینگ دارند و بیشتر آپارتمان‌های کوچک با عمر بنای بالای هفت سال با چنین مشکلی رو‌به‌رو هستند. شهر تهران به اندازه کافی پارکینگ کم دارد و امکان جای پارک در خیابان‌های آن محدود است. به گفته فعالان بازار مسکن قیمت خانه‌هایی که دارای دو پارکینگ هستند در برخی جاها ۱۸ میلیون بیش از خانه‌هایی است که دارای یک پارکینگ هستند و در حال حاضر سازندگان آپارتمان‌های نوساز تلاش می‌کنند تمام واحدهایشان دارای پارکینگ باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار