کد خبر: ۱۶۷۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
آزادی‌خواه در تشریح نشست کمیسیون کشاورزی:

احد آزادی خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز ( سه‌شنبه 18 خردادماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: بر اساس دستور کار اول جلسه کمیسیون کشاورزی انتخابات اعضای هیات رئیسه اجلاسیه دوم کمیسیون برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی، محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دستور کار دوم کمیسیون در خصوص بررسی مشکلات توزیع کود فسفاته و پتاسه در سال زراعی جدید بود، ادامه داد: در نشست امروز مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و  رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود کشور گزارشی در زمینه تولید و توزیع کود ارائه کردند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس گزارش موسسه تحقیقات خاک و آب سالانه به 3 میلیون تن کود در کشور نیاز داریم، تصریح کرد: نیاز کشور به کودهای شیمیایی شامل 2 میلیون 400 هزار تن کود ازت، 400 هزار تن کود فسفاته و 200 هزار تن پتاسه می‌شود و حجم ذخایر استراتژیک کود شمیایی در حال حاضر 3 میلیون 280 هزار تن است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه 92 درصد از نیاز کشور به کود شیمیایی در داخل تولید می‌‍شود، عنوان کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی 3 هزار و 300 میلیارد تومان از دولت طلب دارد و این موضوع نشان دهنده بی‌توجهی دولت نسبت به وضعیت کود شیمیایی است. این شرکت تا کنون یارانه‌ای دریافت نکرده و این موضوع می‌تواند یکی از دلایل گرانی کود شیمیایی باشد.

وی با تاکید بر اینکه منابع مورد نیاز واردات 2 کشتی کود شیمیایی به ارزش یک هزار و 100 میلیارد تومان قرض گرفته شده که موضوع نگران کننده‌ای است، عنوان کرد: نیاز داخلی به کود اوره در حال حاضر 3 میلیون و سه و دو دهم درصد میلیون تن است که با تولید پتروشیمی‌های مسجد سلیمان و لردگان ظرفیت تولید داخلی این محصول به 7 میلیون تن در سال افزایش پیدا می‌کند و می‌توانیم به خود کفایی دست پیدا کنیم.

آزادی‌خواه با بیان اینکه در زمینه کودهای شیمیایی پتاسه و فسفاته 70 درصد واردکننده بودیم که در سال جاری توانستیم بخش زیادی از نیاز داخلی را تامین کنیم، گفت: تاکنون 716 هزار تن کود توسط شبکه کارگزاران وزارت جهاد کشاورزی توزیع شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بر اساس گزارش  رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود تنها در کشور به دنبال استفاده از کود سیاه وسفید هستیم درحالی که استانداردهای دنیا تغییر کرده و باید به سمت استفاده از ریز مغزی‌ها حرکت کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی، محیط زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: مقرر شد کمیته نهاده‌های کشاورزی به ریاست آقای اوسطی در زمینه استفاده، تولید و توزیع کودهای شیمیایی نشستی را برگزار و نتیجه آن را به کمیسیون ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه بررسی طرح استفساریه ماده  ۸۱ قانون مالیات‌های مستقیم دستور کار سوم کمیسیون کشاورزی بود، ادامه داد: بر اساس ماده 81 قانون مالیات‌های مستقیم فعالیت‌های کشاورزی از پرداخت مالیات معاف هستند که با رای نمایندگان عضو کمیسیون به این استفساریه که به امضاء 50 نفر از نمایندگان رسیده واحدهای تولید کمپوست پرورش قارچ خوراکی نیز از پرداخت مالیات معاف شدند و سازمان امور مالیاتی نباید از این واحدها مالیات دریافت کند.

آزادی‌خواه در پایان خاطرنشان کرد: نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با در خواست آقایان محمدتقی نقدعلی برای حضور در کمیسیون قضایی و حقوقی و سیدصادق طباطبایی نژاد   برای حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی موافقت کردند./

پایان پیام

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار