کد خبر: ۱۶۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۱
ايرج نديمي در گفتگو با تجارت:
در روز يكشنبه مورخه ششم مهرماه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ايسنا گفته بود که گزارش این کمیسیون در مورد تخلفات 7000 میلیارد تومانی صرافی‎ها در سال 90 در یک جلسه علنی قرائت خواهد شد.
به گزارش تجارت آنلاین؛ارسلان فتحي پور گفت:در این گزارش تخلفات حدودا 7000 میلیارد تومانی صرافی‌ها در سال 90 مورد اشاره قرار گرفته است و با توجه به اینکه گزارش در جلسه غیرعلنی قرائت شده، بخش‎هایی از آن را تکمیل می‎کنیم و با اجازه هیات رییسه آن را در یک جلسه علنی مطرح می‌کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به مکاتبات صورت گرفته با بانک مرکزی برای تدوین این گزارش،ادامه داد:مستندات کمیسیون اقتصادی در مورد این تخلفات تکمیل است و نقصی در این گزارش وجود ندارد.

در همين راستا ايرج نديمي نايب رئيس كميسيون اقتصادي مجلس به روزنامه تجارت گفت:موردي كه آقاي فتحي پور مطرح كردند شايد در حد تخلف باشد. يعني تخطي از قانون هم نوعي تخلف است اما لزوما اين تخلف به معني فساد نيست و در ادبيات مجلس اين  كلمه، معني و مفهوم خاصي دارد.

نديمي درخصوص اين تخلف اظهار كرد:تخلف صرافي‌ها در موردتسعير ارز بوده وگوياي رفتار صرافي‎هادربهره‌برداري ازنواسات ارزي است.در زمان اوجگيري تحريم‌ اقتصادي كشور،صرافي‎هادر جابجايي‎ها بصورت چمداني و  راه‎هاي ديگر اقدام  مي‎كردند و در زماني كه شبكه جهاني  سويفت كه يكي از شبكه‎هاي جهاني معتبر بين بانكي است كارهاي بانكي ايران را تحريم كرده بود صرافي‎ها براي راه‎اندازي بازرگانان كشور اقدام به فعاليت غير سيستمي نموده و در اين زمينه يكي از راه‎هاي كسب سود تسعير ارز بود.

وی ادامه داد:تسعير عبارت است از نرخ تبديل دو واحد پول به يكديگر (شامل انواع نرخهاي برابري رسمي و قراردادي و غيره) كه در فرايند تسعير بكارگرفته مي‎شوند.در واقع تسعير عبارتند از  ‎تفاوت ناشي ميزان معيني از يك ارز به واحد پول گزارشگري با نرخ‎هاي تسعير متفاوت مي‎باشد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: