کد خبر: ۱۶۹۹۸۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۱
وقتی وارد وزارت بهداشت شدم مجموعه‌ای به نام سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشکی کانون‌های پر مشکلی بود. من هم ایستاده بودم در حمایت از تولید داخل و بولدوزرها روشن بود که از روی جنازه من رد شود.

وزیر بهداشت: بولدوزرها روشن بود که از روی جنازه من رد شود.

وزیر بهداشت با اشاره به اقداماتش برای مقابله با فساد در سازمان غذا و دارو، در عین حال مروری بر اقدامات ۱۶ ماه گذشته در بحران کرونا داشت و گفت: امروز بزرگترین آرزوی من و همکارانم که ۱۶ ماه تمام لحظه‌ای آرامش نداشتیم، برداشتن این بار و تکلیف از دوش ماست و اینکه بتوانیم حتی یک شب مثل آدم‌های معمولی موبایل را خاموش کنیم و دو - سه ساعت بخوابیم.

دکتر سعید نمکی در جلسه ستاد استانی کرونا در گلستان، گفت: یک روز در محضر شهید سلیمانی بودم و ایشان گفتند بعضی‌ها می‌گویند قاسم این کارها را می‌کند که رئیس جمهور شود، دیگر نمی‌دانند که من دنبال شهادت می‌گردم. در مورد من هم در اوج این رزم نابرابر با ویروس به چنین شایعاتی دامن می‌زدند. من امروز باید تبریک بگویم چون در بین افرادی که مطرح بودند مردم هوشمندانه بهترین فرد را برگزیدند. این را برادری می‌گوید که داعیه هیچ‌ پدیده‌ای را در این مملکت ندارد. خدا شاهد است قبلا که در سازمان برنامه بودم روزی از درب وزارت بهداشت گذشتم و گفتم خدایا همه چیز را به تو سپردم ولی مرا به این دام نینداز. وقتی دکتر هاشمی می‌خواستند بروند نزد ایشان رفتم و گفتم من تاکنون فقط دست پدرم را بوسیدم اما دستت را می‌بوسم که بمانی که من به این تله نیفتم و خیلی‌ها شاهدند که چقدر اصرار کردم این اتفاق نیفتد.

وی افزود: البته آن روز نمی‌دانستم قرار است با سیل، آنفلوآنزای H۱N۱، کرونا و... دست و پنجه نرم کنیم. البته اگر می‌دانستم مشتاقانه‌تر می‌آمدم. ما اگر خرج این نظام و مردم نشویم به پشیزی نمی‌ارزیم. باور کنید بزرگ‌ترین آرزوی من و همکارانم که ۱۶ ماه است لحظه‌ای آرامش نداشتیم و ۴ پیکی که شما می‌شنوید را مدیریت کردیم و انرژی از ما برد که در ۲۰ دوره وزارت نبرده بود، بزرگ‌ترین آرزوی ما نه عدم خدمت گذاری به مردم بلکه برداشتن این بار از روی دوش ما است تا یک شب بتوانیم راحت بخوابیم. ما ۱۶ ماه است که یک شب خواب راحت نداشتیم. این بزرگترین رستگاری است که عزیزان بپذیرند تا ما لحظه‌ای استراحت کنیم. آنچه که می‌گویم با کمال آزادگی است و اهل کوچک‌ترین تملق نیستم و آن سید بزرگوار هم این موضوع را می‌داند. پدرم راننده کامیون بود و مرا با رزق حلال و عدم وابستگی بزرگ کرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش افزود: وقتی وارد وزارت بهداشت شدم مجموعه‌ای به نام سازمان غذا و دارو و تجهیزات پزشکی کانون‌های پر مشکلی بود. وقتی به یک لانه زنبور دست کردم، گزش‌های عدیده‌ای آزارم دادند ولی با خدای خودم عهد بسته بودم که برای پاکیزه کردن ذهن مردم تلاش کنم. خیلی بازی‌ها راه انداختند؛ پول دادند برای توییت زدن، آدم خریدند که یکی از آنها محکوم به حبس شد. میلیاردها پول مطرح بود و من هم ایستاده بودم در حمایت از تولید داخل و بولدوزرها روشن بود که از روی جنازه من رد شود.

وزیر بهداشت گفت: وقتی آیت‌الله رییسی، رییس قوه قضاییه شد و این مسایل را به صورت خصوصی با وی در میان گذاشتم، قوت قلب جدیدی شد برای مبارزه من با این فساد سازمان یافته و ایستادم تا آخرین مراحلی که باید پیگیری می کردم.

وی افزود: ما در کرونا خیلی رنج کشیدیدم. همکاران من روز و شب‌های سختی را گذراندند. در آن ایام سخت و پرصعوبت هر کسی با ما همراهی کرد و دست ما را گرفت ما تا آخر عمر شرمنده و قدردان وی خواهیم بود. معتقدم کرونا را در آینده به عنوان محور سنجش مدیریت کشورهای جهان خواهند دانست؛ به خصوص پسا کرونا. همانطور که طاعون سیاه تمام ضوابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اعتقادی در اروپا را شخم زد، مطمئن باشید کرونا هم در تمام مولفه‌های سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی جهان تاثیر خواهد گذاشت و مدیریت کرونا نمره کشورها خواهد بود و کسانی که با اندیشه خردمندانه برای مدیریت بیماری قدم برداشتند، مهم هستند و یکی از کسانی که در این راه ما را کمک کرد ایشان (آیت‌الله رییسی) بودند که به همه قضات دستور دادند تا هرکس در مورد کرونا تعلل کرد با او برخورد شود و هروقت که می‌خواستند به سفری بروند از دفتر ما استعلام می‌کردند و من در این مدت شرمسار این محبت‌ها و رعایت‌های ایشان بودم و خواستم این را به عنوان کسی شهادت دهم که مشتاق خلاص شدن از این کسوت پر عذاب است.

وی افزود: چندی پیش شعری سرودم که دو بیت آن اینچنین است:  «جز لبان تشنه جان سوخته حاصل این ظهر تابستان نبود / غیر داغ سینه و افسوس دل سهم ما از این عذابستان نبود». در این مدت به جز رنج و سختی و بی‌خوابی ثمره برای جسم و روح نداشتیم مگر خدمت به مردم و به همین دلیل با اشتیاق فراوان از این که عزیزی بیاید و این بار را بر دوش او بگذاریم این عرایض را گفتم که مردم بهترین گزینه‌ای که می‌توانستند را انتخاب کردند و ان‌شاءلله مبارک باشد.

نمکی با تشکر از مقامات استانی و مجموعه‌های مردم نهاد گلستان برای کمک در مدیریت کرونا، اظهار کرد: استان گلستان نه تنها یک ویترین از تنوع زیستی است بلکه یک تنوع از قومیت‌هایی است که سال‌های متمادی با هم فهمی و درک متقابل با هم همزیستی صلح آمیزی داشتند و این هم از نمونه‌های بارز زندگی با حداکثر تنوع قومی و حداقل تفرق اجتماعی است.

وی گفت: این ایام کرونا برای همه ما سخت بود اما دستاوردهای قابل توجهی داشت. ما در اوج تحریم بودیم و ۳ روز قبل آمریکایی‌ها گفتند تحریم واکسن را برداشتند؛ درحالی که تا چند روز قبل کسی باورش نمی‌شد ما در واکسن تحریم هستیم و برخی بلندگوهای داخلی در این شیپور می‌دمیدند که دولت واکسن نمی‌آورد. برخی از دوستان که کمتر از نیم درصد از آرای مردم را در سبدشان داشتند از این فرمایشات فرمودند که ما اگر بیاییم چهار تا را ده تا می‌کنیم و... حرف‌هایی که به قول ما کاشانی‌ها اگر ببریم بازار مسگری، یک کاسه مس به آدم نمی‌دهند و بقیه هم از بیرون پنل گذاشتند که اینها واکسن نمی‌آوردند و پریروز تشت این رسوایی از بام افتاد و تازه اعلام کردند اجازه می‌دهیم بقیه جاهای دنیا به ایران واکسن بدهند. البته این هم بی‌مقدمه نبود و به مقامات آمریکایی وحی و الهام نشد. ۳ روز قبل خودمان گفتیم واکسن ساختیم. ما می‌گفتیم واکسن می‌سازیم ‌و آنها باور نمی‌کردند و اگر هم می‌خواستید باور کنید خود را به جهالت می‌زدید و برایتان سخت بود که باور کنید ایران در اوج تحریم‌ها و زمانی که برای فروپاشی و ماندنش در گرداب کرونا برنامه ریزی کرده بودید، حالا اعلام کرده که ششمین یا هفتمین کشور واکسن ساز است آنهم نه با یک پلتفرم، بلکه با چندین پلتفرم این کار را می‌کند. به هر تقدیر این پیام را گرفتند که ما واکسن داریم و در کنار اقیانوس می‌نشینیم پس کوزه آب را از ما دریغ نکنند.

وزیر بهداشت تصریح‌ کرد: نمی‌دانید که در یکسال گذشته ما چه کشیدیم. از کشورهایی که خودشان را دوست ما می‌دانستند به دری نبود که نزنیم که واکسن تهیه کنیم. تازه بعضی‌ها که دوست ما بودند گفتند واکسن را مستقیم به شما نمی‌دهیم، می‌دهیم به فلان کشور تا بدهد به فلان کشور و یک مُحَلِلی پیدا شود در داخل تا اسم ما لو نرود که آمریکا به ما فشار آورد. بعد مُحَلِل هم پز می‌داد که فلان قدر واکسن وارد کرده در حالی که جانش را یک عده دیگر کنده بودند و آقایان فقط تحویل می‌گرفتند و دست ما می‌دادند و بعد هر روز مصاحبه می‌کردند. خلاصه این بدبختی‌ها را هم تحمل کردیم و از همه سمت کشیدیم. البته بگذریم، چون معامله با خدا است. از حضرت زینب (س) سوال کردند در کربلا چه دیدی؟ نفرمود آتش دیدم، خیمه سوخته دیدم و... بلکه فرمود جز زیبایی هیچ چیز ندیدم. ما هم بنا بر شکوایه نداریم، هرچه بود زیبا بود و به خاطر مردم و نظام و انقلاب بود.

وی افزود: به هر تقدیر روزهای سختی بود، اما دستاورد زیادی داشت. موج‌ چهارم کرونا را یک مطالعه اجمالی کنید، موج چهارم با ویروس انگلیسی بود که چند برابر ویروس ووهان قدرت سرایت و مرگ و میر داشت. وقتی دیدم نظام انگلیس را به زانو درآورد به همکاران گفتم این ویروس چموش است و خود را برای امواج سخت آماده کنید. قبل از عید با روسای دانشگاه‌ها صحبت کردم و گفتم خود را برای یکی از سخت‌ترین امواج اپیدمی آماده کنید. دیشب مدیر هتل در گلستان به من گفتند من ۱۱ ماه در انگلیس بودم و بدبختی‌ها و آوراگی بیماران را در انگلیس دیدم و اینجا حتی یک نفر چنین نشد. بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران تحریم‌زده این بود که یک بیمار با ویروس انگلیسی پشت درب هیچ بیمارستانی سرگردان نشد و یک بیمار به دلیل دارو آواره نشد و یک بیمار به دلیل بی پولی پشت درب نماند و یک بیمار به دلیل اینکه ترکمن، بلوچ یا... ا. بود پشت درب بیمارستان نماند و این افتخار ما است. ما بیش از ۲۵۰ هزار افاغنه در ایران را رایگان درمان کردیم.

نمکی ادامه داد: در پیک پنجم روزی ۲۵۰ هزار بیمار کرونایی به ما مراجعه می‌کرد و میزان بستری در روزهای اول دو برابر پیک قبلی شد و ۱۵۰ هزار بیماری که باید روی تخت بیمارستان می‌خوابید با مدلی که به نام مدل ایران ثبت شد از بستری شدنشان جلوگیری شد. وقتی سر ریز بیمار به بیمارستان کم شد مراقبت از بیمار افزایش یافت و مرگ و میر کم شد. انتظار داشتیم مرگ و میر در پیک چهارم با ویروس انگلیسی حداقل دو برابر ویروس قبلی شود اما یک دوم شد و حدود ۳۲ هزار مرگ نسبت به پیش بینی ما با این مدل کم شد. ما در اوج تحریم در طول یکسال توانستیم تخت‌های ICU را دو برابر کنیم و حدود ۱۸۰ سی تی اسکن به مناطق محروم فرستادیم و ۵۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی تحویل دادیم و نه تنها بیمار کرونایی بیرون آی سی یو نماند بلکه بیمار ضربه مغزی هم آواره نشد.

نمکی با درود بر روح مدافعین سلامت، تاکید کرد: در توسعه زیرساخت‌ها امسال ان‌شاءلله ۱۴ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های کشور اضافه می‌کنیم که در تاریخ ایران اولین بار است، بیشترین سالی که تخت اضافه کرده بودیم ۴۵۰۰ تخت بوده است. باز عده‌ای کوته فکر می‌گویند  اینها در روزهای آخر دولت می‌خواهند پروژه افتتاح کنند اما من نگران پیک‌های بعدی هستم که اگر کسی جای من نشست بگوید خدا پدرش را بیامرزد. ما ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز در طول یکسال برای بیمارستانها فرستادیم. بیمار عادی در حالت عادی بین ۱ تا ۵ لیتر اکسیژن می‌خواهد اما بیمار کرونا در بیرون از آی سی یو ۲۵ لیتر و در آی سی یو ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن می‌خواهد و هیچ کدام از بیمارستان‌ها چنین کیفیتی نداشت.   این کارها راحت نبود و خوشحالیم که به دولت بعد بگوییم دیگر نباید غصه اکسیژن ساز بخورد، ما شب تا صبح نشستیم، غصه خوردیم. وزیر بهداشت با راننده تانکر سیار صحبت می‌کرد که رسیده به بیمارستان یا خیر تا مردم دچار مشکل نشوند. ما دیگر مشکل ونتیلاتور و رمدسیویر و ماسک و... نداریم و داریم صادر می‌کنیم.

وی افزود: به پدیده‌ای رسیدیم که باید برایش جشن ملی گرفت و آن هم ساخت واکسن کرونا است. روزی که ما اقدام به ساخت کردیم خیلی‌ها مسخره کردند اما غیر از صحبت با خارجی‌ها که واکسن تحت لیسانس و انتقال دانش فنی داشته باشیم، همه متخصصین را جمع کردیم. از اردیبهشت پارسال با خارجی‌ها صحبت کردیم و امروز در نقطه‌ای ایستادیم که دولت بعدی دیگر چیزی به اسم واکسن دغدغه‌اش نخواهد بود. ما از اول زمستان علاوه بر تامین نیاز داخل می‌توانیم صادر کننده باشیم.

وزیر بهداشت گفت: مجموعه برکت راه افتاد و از هفته دیگر می‌رویم برای تزریق. سه شنبه نیز واکسن پاستور اجازه مصرف اضطراری می‌گیرد. مژده دهم که واکسن پاستور روی گونه آفریقای جنوبی و برزیلی اثرگذاری خوبی دارد در حالی که واکسن آسترازنیکای انگلیس ۱۱ درصد اثر گذار است ولی واکسن پاستور ۶۲ درصد بر این جهش ها اثر دارد و این مژده بزرگی است. ان‌شاءلله روز شنبه با حضور سفیرمان در روسیه، واکسن اسپوتنیک ایرانی را رونمایی می‌کنیم.

نمکی در توضیح آخرین وضعیت واکسن‌های ایرانی کرونا گفت: روز یکشنبه  مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن عزیزان‌مان را در مجموعه سپاه و بیمارستان بقیه الله آغاز می‌کنیم. واکسن رازی فاز اول را به زیبایی طی کرد و دارد فاز دوم را تمام می‌کند. واکسن مجموعه سیناژن است که در حال طی فاز دوم است. همچنین واکسن‌های دیگری هم هست که دارد یکی یک پیش می‌رود. ما شش تا هفت پلتفرم را به صورت همزمان پیش می‌بریم.

وی افزود: امیدواریم تا پایان شهریور معلمان و گروه‌های ریسک‌پذیر، گروه‌های نظامی و انتظامی که با مردم بیشتر در تماس هستند و تمام گروه‌های پر ریسک را بعد از تزریق واکسن به گروه‌های بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و صعب العلاج که ۸۵ درصد از مرگ‌ها را تشکیل می‌دهند، سراغ تزریق واکسن به سایر گروه‌ها می‌رویم. بر این اساس امیدواریم تا پایان پاییز کل جمعیت هدف در کشور واکسینه شوند و بتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم؛ با واردات واکسن که قراردادهایی را داریم و در کنار آن با واکسن‌های تولید داخلی.

نمکی خطاب به مسئولان ستاد کرونای استان گلستان، گفت: فراموش نکنید که کرونا هست. باید از همکاران خودم در سراسر کشور تشکر کنم. ما نه فقط به  دلیل انتخابات، بلکه به دلیل اینکه پیک پنجم شکل نگیرد، طی این مدت شبانه روز تقلا کردیم. ما ویروس هندی و هیبرید ویروس هندی و نیویورکی و همچنین ویروس آفریقای جنوبی را در کشور  در استان‌های جنوبی و جنوب شرق این ویروس را داریم و حتی استان‌هایی مانند کرمان، یزد و آذربایجان غربی ویروس هندی را تقریبا یک ماه و نیم قبل تشخیص دادیم و همکاران ما با موشک‌های نقطه‌زن دارند نقطه‌زنی می‌کنند و تمام هم و غم‌شان این است که اینها را رصد کرده و یکی یکی بزنند.

وی گفت: خوشبختانه این همکاری، همدلی و وفاق باعث شد که با بیداری مستمر اجازه ندهیم که در انتخابات، بلای جدیدی به نام پیک پنجم شکل بگیرد. البته این را به دلیل انتخابات انجام ندادیم، بلکه خدا مرحمت کرد و این تقارن ایجاد نشد که از مشارکت مردم کاسته نشود.

نمکی گفت: با این حال در برخی استان‌ها به شدت گرفتاریم. این استان‌ها شامل هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان است. حال حواس استان گلستان هم باید جمع‌تر باشد. زابل یکی از نقاط گرفتار ماست و روزانه ۱۰ تا ۱۲ اتوبوس از گلستان به زابل می‌رود و برمی‌گردد. ازهمه مسئولان استان می‌خواهم که به شدت این را مراقبت کنند. در سیستان و بلوچستان پراکندگی جمعیت به گونه‌ای است که ما دیرتر گرفتار می‌شویم، اما اگر خدایی نکرده اگر همانطور که جنگل گلستان آتش گرفت، ناگهان همه منطقه را به آتش می‌کشد، اگر در استان گلستان شیوع ویروس هندی یا آفریقای جنوبی را داشته باشیم، آن وقت تمام خطه شمال به دلیل همبستگی جمعیت گرفتار می‌شوند. شما باید دروازه‌بان این مشکل باشید. از استاندار، رییس دانشگاه و همه بزرگان ستاد استانی تقاضا داریم که دقت کنید که مبادا این آتش دامن ما و کشور را بگیرد.

وی گفت: بحث دوم این است که نباید اجازه دهیم عادی انگاری و عادی پنداری حتی در کسانی که واکسن تزریق کرده‌اند، شایع شود. گزارشی از یک ژورنال کانادایی می‌خواندم که حتی کسانی که واکسن زدند،   دچار گرفتاری‌هایی شده‌اند و خود انگلیس اکنون خطر پیک سوم را بیان کرده با وجود اینکه تعداد زیادی را واکسن زده‌اند. ان‌شاءالله فردا با تقارن با میلاد امام رضا (ع)، افتتاح بیمارستان مراوه تپه را داریم که یکی از دورترین و مستحق‌ترین مناطق کشور برای زیرساخت های نظام سلامت است و ان‌شاءالله در روزهای آینده حدود ۱۰۰۰ پروژه بهداشتی شامل خانه بهداشت و مراکز جامع سلامت را در نقاط محروم کشور به صورت همزمان افتتاح می‌کنیم که خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی ما دروازه بانان بیماری کرونا بودند.
انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار