کد خبر: ۱۷۰۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
رئیس دادگستری گچساران گفت: برای تخلفات انتخاباتی نیز پرونده تشکیل و رسیدگی به آنها نیز در دست اقدام است.

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، رهام دیانت در نشست با اصحاب رسانه گچساران به مناسبت هفته قوه قضاییه گفت: یکی از مهم ترین وظایف قوه قضائیه رسیدگی به تظلمات و دعاوی مردم است.

وی افزود: دعاوی حقوقی بخشی از مواردی است که رسیدگی می‌شود و بخش اعظمی از پرونده ها را در دادگاه تشکیل می‌دهد.

رئیس دادگستری گچساران تصریح گرد: پیشگیری از وقوع جرم، احیای حقوق عامه کشف و تحقیق مجرمین از دیگروظایف قوه قضائیه است.

دیانت عنوان کرد: از سال ۹۹ تاکنون افزون بر ۴۲ هزار و ۹۹۳ فقره پرونده وجود داشته خروجی ۴۳ هزار و ۸۰۸ بوده و عملکرد ۸۱۵ فقره بوده که از سنوات گذشته مختومه و200 فقره پرونده نیز شورای حل اختلاف منتهی به سازش شده است.

وی گفت: تعداد کل پرونده های بایگانی آرشیو شده در حوزه قضایی گچساران نیز۱۳۸هزار فقره است،که تاریخ شروع پرونده آرشیو بایگانی از ابتدای سال ۹۴ تاکنون بوده و در حال حاضر نیز کلیه پرونده های قدیمی موجود در انبار بایگانی راکد از سال ۵۷ در سامانه مربوط ثبت شده است.

این مسئول افزود: یکی از اهداف این نهاد کسر پرونده‌های مسن در دادگستری بوده که این پرونده ها در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس دادگستری گچساران خاطرنشان کرد: در این حوزه پیشرفت خوبی داشتیم که از سال گذشته تاکنون یک هزار و ۵۰۰ پرونده مسن مختومه شد و هم اکنون ۱۰۴ پرونده مسن در دادگاه و دادسرای شهرستان وجود دارد.

دیانت با اشاره به اینکه ۹۴ درصد کل ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی صادر شد ، بیان کرد: درسال ۹۹ دادگستری گچساران حدود ۱۳۸ هزار ۹۵۹ فقره ابلاغ الکترونیکی انجام داد که تعداد۹ ۱۲ هزار و ۸۱۰ مورد به صورت الکترونیکی صادرشده است.

وی افزود: بخاطر اینگونه ابلاغ ۳ میلیاردو ۴۰۰ میلیون ریال صرفه جویی در هزینه صورت گرفته است.

رئیس دادگستری گچساران ادامه داد: دادرسی های الکترونیک را در سند قضایی در دستور کار داریم به طوری که با همه مددجویان به صورت الکترونیکی ارتباط بر قرار می شود و دیگر نیاز ی به اعزام زندانی نمی باشد مگر مواردی خاص زندانی در دادگاه حضور پیدا می کند.

دیانت اضافه کرد: سامانه سهراب یک سامانه نوپا بوده که در آن اشخاص می‌توانند بصورت مجازی در هرجا که باشد با شعبه مورد نیازخود ارتباط برقرار کرده و اظهارت خود را عنوان کنند و دیگر نیاز به حضور شخص در شعبه نیست.

وی گفت: آمار رسیدگی به زندانیان به صورت‌ مجازی ۱۰۰ درصد است که دارای فواید زیادی بوده است.

رئیس دادگستری گچساران تصریح کرد: در سال 1399 بالغ بر ۳۱۵ پرونده طلاق در شهرستان وجود داشته که نسبت به سال قبل که۳۷۲ فقره بوده کاهش داشته است.

دیانت بیان کرد: در یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ هکتار رفع تصرف اراضی ملی و ۱۰ مورد قلع و قمع در گچساران اجرا شده است.

وی اظهار کرد: بخاطر کرونا در سال 99 طی دو نوبت به خانواده های زندانیان بسته های حمایتی هر بسته به ارزش ۳ میلیون ریال اهدا شده است.

رئیس دادگستری گچساران با عنوان اینکه در سال گذشته سرانه بازدید ۷۲۳ فقره از زندان در شهرستان صورت گرفته، خاطر نشان کرد: در سال گذشته برای زندانیان حدود ۶۰ مورد آزادی مشروط، پابند الکترونیک ۱۰ مورد، ۲۷۸ فقره دادرسی سامانه مجازی صورت گرفته است.

وی گفت: در گچساران ۸ هزار و ۵۲۰ فقره سند مالکیت صادر شده است.

رئیس دادگستری گچساران اظهار کرد: از یک سال گذشته تا کنون تعداد زیادی حکم قصاص برای زندانیانی که مرتکب قتل شده بودند صادر شده که 5 مورد از این افراد توسط سفیران صلح، مورد بخشش قرار گرفتند و پس از پرداخت دیه و گذراندن حبس تعیین شده به آغوش خانواده بازگشتند.

دیانت ادامه داد: امروز نیز زندانی محکوم به قصاص پس از 6 سال حبس با پرداخت ۲ میلیارد تومان دیه و یک باب ساختمان از سوی خانواده مقتول بخشیده شد.

وی افزود: در انتخابات نیز ورود هیچ کاندیدایی بر این نهاد تاثیر نگذاشت و یک انتخابات خوب و سالم برگزارشد.

رئیس دادگستری گچساران خاطر نشان کرد: برای تخلفات انتخاباتی نیز پرونده تشکیل و رسیدگی به آنها نیز در دست اقدام است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار