کد خبر: ۱۷۱۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
بهینه سازی مصرف و بهره وری در تمام بندهای سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بطور مستقیم یا غیر مستقیم دخالت دارد.
 
هفته پیش سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری به رئیس جمهوری ابلاغ شد.
 
    سرفصلهای آن عبارت هستند از:
 
    ١.    امور اقتصادی
    ٢.    امور فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)
    ٣.    امور اجتماعی
    ٤.    امور دفاعی، امنیتی
    ٥.    امور سیاست خارجی
    ٦.    امور حقوقی و قضائی
    ٧.    امور فرهنگی
    ٨.    امور علم، فناوری و نوآوری
 
    در هشت سرفصل ذکر شده در بالا، مبحث بهینه سازی مصرف و بهره وری بطور مستقیم یا غیر مستقیم دخالت دارد. به عنوان مثال در فصل "سیاست خارجی" که بهینه سازی مصرف انرژی به ظاهر بی‌ارتباط با آن به نظر می‌رسد، هم بستگی‌های زیادی قابل مشاهده است.
 
    در بند دوم این سرفصل آمده است:
 
    ماده٦٠ - الویت دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف توسعه سرمایه گذاری خارجی، ورود به بازارهای جهانی و دست یابی به فناوری برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و سند "چشم انداز" که نشانه های مبحث بهینه سازی مصرف انرژی را در آن می توان  دید:
 
    •    "دیپلماسی اقتصادی" در جهان امروز بدون رعایت استانداردهای کیفی و زیست محیطی و حتی در برخی موارد بصورت مستقیم معیارهای مصرف انرژی، قابل طرح نیست. از یاد نبریم که مهمترین فصل پیوند میان اقتصاد ایران با اقتصاد جهانی، انرژی است.
 
    همکاران سیاست خارجی و بین المللی ما بدون منظور کردن شاخصهای مصرف انرژی و تولید آلاینده‌های زیست محیطی حتی اجازه ورود به بحث و شروع مذاکره را نخواهند داشت، بنابراین موضوع بهینه سازی مصرف انرژی در ذات این بخش نهفته است.
 
    •    "توسعه‌سرمایه‌گذاری‌خارجی" هم اکنون دارای مولفه هایی از جمله مولفه های پایداری (Sustainability) است که در مدلهای سرمایه گذاری جدید که منطبق بر مدلهای مدرن صندوق جهانی پول(MF) و بانک جهانی (World Bank) و صندوقهای حمایت مالی سازمان ملل است بر آنها تاکید شده است. شایان ذکر است که بهینه بودن مصرف انرژی و رعایت معیار مصرف در این حوزه نیز از شاخصهای پایداری است.
 
    •    "ورود به بازارهای جهانی" در سایه پیروزی در بازار رقابتی میسر است، آن هم در شرایطی که نظام تعرفه ای در جهان به سمت یکسان سازی و هماهنگی هرچه بیشتر می‌رود. در جایی که رقیب خارجی با صرف انرژی کمتری محصولی را تولید می کند طبیعی است که هزینه پائین تری خواهد داشت.
    پس تولید کننده داخلی ما نیز لازم است با مصرف بهینه و حتی کمینه انرژی، هزینه های خود را کاهش و آماده رقابت و ورود به بازارهای جهانی شود.
 
    •    "تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی" و "سند چشم انداز" که در جای جای آن بحث بهره وری و بهینه سازی مصرف انرژی به صورت مستقیم ذکر شده است.
    اصولاً‌ اقتصادی به خودی خود مقاوم و مستحکم است که بتواند با صرف کمترین منابع انرژی و مواد خام و منابع انسانی، بیشترین تولید را داشته باشد.
 
    از آنچه گفته شد چنین بر می آید که ارتباط در هم تنیده‌ای بین دو مقوله به ظاهر از هم گسسته یعنی "بهینه سازی مصرف انرژی" و "سیاست خارجی" برقرار است که در دیگر بندهای امور سیاست خارجی، ارتباطی از این دست نیز قابل بیان است.
 
    همانند همین استدلال در ٧ سرفصل دیگر هم قابل تبیین است.
 
    نکته مهم دیگری که قابل مشاهده است هم بستگی بین سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری است زیرا سیاستهای کلی اصلاح الگوی مصرف، اقتصاد مقاومتی و جمعیتی و اکنون سیاستهای کلی برنامه ششم از منظر مبحث "بهینه سازی مصرف انرژی" همسو با یکدیگر هستند. از سال ١٣٨٨ که موضوع کاهش شدت انرژی و افزایش بهره وری مصرف سوخت و انرژی با جدیت بیشتری مطرح شده است، می‌توان فرازهای آن را در سیاستهای کلی ابلاغ شده مشاهده و تبیین کرد.
 
    امید است با این برنامه مدون، دستورالعملهای اجرایی با اهداف کمی در دولت طراحی و اجرایی شود.
 * نصرت اله سیفی - مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت
نام:
ایمیل:
* نظر: