کد خبر: ۱۷۴۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
عرفان کُرپه نفر سوم گروه آزمایشی علوم تجربی از بندر ترکمن را شاید بتوان خاص‌ترین داوطلبی دانست که توانسته در کنار محرومیت‌های بندر ترکمن، خود را در جمع نفرات برتر کنکور امسال جای دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ عرفان کُرپه نفر سوم گروه آزمایشی علوم تجربی از بندر ترکمن را شاید بتوان خاص‌ترین داوطلبی دانست که توانسته در کنار محرومیت‌های بندر ترکمن، خود را در جمع نفرات برتر کنکور امسال جای دهد؛ او دانش‌آموز دبیرستان تیزهوشان در شهر گرگان است.

این دانش‌آموز برای تحصیل در دبیرستان هر روز از بندر ترکمن به گرگان رفت‌و‌آمد داشت آن هم به این دلیل که در بندر ترکمن مدرسه تیزهوشان پسرانه وجود ندارد و دوران متوسطه اول را نیز در دبیرستانی نمونه دولتی در بندر ترکمن درس خواند.

کرپه درباره اینکه آیا بین مدارس تیزهوشان تبعیض وجود دارد؟ مثلاً مدرسه تیزهوشان گرگان که او در آنجا تحصیل می‌کرد با چه کاستی‌هایی مواجه بود به تسنیم گفت: مدارس سمپاد در شهرهای بزرگ قطعاً امکانات بیشتری دارند، نمی‌توانم بگویم مدرسه سمپاد گرگان در سطح مدارس سمپاد تهران است و در مقایسه با آنها کاستی‌هایی دارد اما با این وجود عملکرد خوبی دارد و تا جایی که می‌دانم یکی دیگر از دانش‌آموزان مدرسه توانسته رتبه 46 کشوری را کسب کند.

او درباره سختی سوالات کنکور امسال هم عنوان کرد: سوالات دشوار بود اما برایم غیرمنتظره نبود چون با توجه به دشواری سوالات کنکور 99، پیش‌بینی می‌کردم که سؤالات کنکور 1400 هم دشوار باشد.

کرپه درباره تفاوت بین مدرسه تیزهوشان و مدرسه دولتی عادی و اینکه اگر به مدرسه دولتی عادی می‌رفت باز هم این رتبه را کسب می‌کرد؟ گفت: شرایط مدارس تیزهوشان با توجه به اینکه در انتخاب دبیران آزاد و در اولویت هستند، نسبت به مدارس دولتی عادی خیلی بهتر است.

این داوطلب که می‌خواهد در رشته پزشکی تحصیل کند، درباره اینکه آیا پس از پایان تحصیلات به بندر ترکمن برمی‌گردد؟ بیان کرد: اکنون برای تصمیم‌گیری درباره این مسئله زود است چون ماجرا برای 7 تا 8 سال آینده است.

استفاده از کتاب‌های کمک آموزشی

کرپه درباره استفاده از کلاس کنکور و کتاب‌های کمک آموزشی گفت: از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کردم تصور می‌کنم موسسات خصوصی به گونه‌ای القا می‌کنند تا این نیاز در داوطلبان ایجاد شود که برای موفقیت در کنکور باید در آزمون‌ها شرکت کرده و از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده کنند و کنکور هم متأثر از این وضعیت بوده و به همین سمت رفته است و جدایی بین آموزش و پرورش و سازمان سنجش در طراحی و نظارت بر سوالات کنکور این مشکلات را رقم زده است.

12 مدرسه تیزهوشان در استان گلستان

احسان گوهری راد مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان درباره حمایت از دانش‌آموزان مستعد و ساکن شهرهای محروم و کوچک اظهار کرد: «در شهرستان بندر ترکمن مدرسه تیزهوشان پسرانه نداشتیم به همین خاطر عرفان کرپه به مدرسه تیزهوشان گرگان می‌رفت.

وی افزود: 12 مدرسه تیزهوشان در کل استان در دوره متوسطه اول و دوم داریم که مدارس متوسطه اول در 4 شهرستان و مدارس متوسطه دوم نیز در 4 شهرستان مستقر هستند؛ در متوسطه اول  4 مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه و در متوسطه دوم 4 مدرسه دخترانه و دو  مدرسه پسرانه در سطح استان داریم که در شهرهای آزادشهر، بندرترکمن، گرگان و گنبد کاووس مستقر هستند، شهرهای بندر ترکمن  و آزادشهر فقط مدرسه تیزهوشان دخترانه دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان ادامه داد: اگر دانش‌آموزان مستعد و محرومی در سطح استان باشد و امکان رفت و آمد به مدرسه برایشان فراهم نباشد اگر از طرف مدرسه به اداره کل آموزش و پرورش استان معرفی شوند کمک می‌شود تا ایاب و ذهاب آنها را تامین کنیم.

وی درباره کمبود معلم در این استان گفت: وضعیت برای سال تحصیلی جدید هنوز مشخص نیست و باید بررسی دقیق‌تری داشته باشیم اما هیچ مشکلی برای شروع سال تحصیلی نداریم و تمام مدارس و کلاس‌های درس معلم خواهند داشت.»

هم‌اکنون یکی از انتقادات کارشناسان به مدارس سمپاد، توسعه نامتوازن آن در کشور، استقرار در مراکز شهرها و محرومیت دانش‌آموزان مناطق محروم از خدمات آموزشی این مدارس است.

مسئولان در توجیه کمبود مدارس سمپاد در استان محرومی مانند سیستان و بلوچستان این موضوع را پیش می‌کشند که در این استان به دلیل جغرافیای خاص و پراکندگی جمعیت نمی‌توان تمام دانش‌آموزان مستعد را تحت پوشش مدارس سمپاد قرار داد؛ پیشتر در این‌باره رضا گلشن مدیر سابق امور پژوهش مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفته بود: «برای مثال، اگر از کانون‌های جمعیتی استان سیستان و بلوچستان 1.5 درصد آن را جدا کنید، در کل استان می شود 0.6 درصد ولی در جایی مانند مازندران که جمعیت بسیار متراکم است و بافت شهری و روستایی گاهی فقط یک کوچه با هم فاصله دارند، طور دیگری است، پس شما دارید تأثیر یک واقعیت جغرافیایی را بیان می‌کنید.»

اما سوال مطرح این است « آیا در استان گلستان نیز  مانند استان سیستان و بلوچستان پراکندگی جمعیت وجود دارد که آموزش و پرورش نتوانسته در بندرترکمن و آزادشهر مدرسه پسرانه سمپاد در متوسطه دوم ایجاد کند؟» انتظار می‌رود ضمن حفظ و ارتقای مدارس دخترانه موجود، در این شهرها یک مدرسه پسرانه سمپاد در متوسطه دوم ایجاد شود.

آمارها نشان می‌دهند استان‌های کرمانشاه، گلستان، قزوین، ایلام، خوزستان، هرمزگان، و سیستان و بلوچستان نیازمند توجه و رسیدگی بیشتری هستند همچنین با در نظر گرفتن درصد پوشش استان‌ها (نسبت جمعیت سمپاد به جمعیت دانش‌آموزی استان) و اینکه 50 درصد دانش‌آموزان سمپاد در استان‌های تهران، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، مازندران، اصفهان، فارس و شهرستان‌های تهران مشغول به تحصیل هستند، می‌توان نتیجه گرفت مدارس سمپاد بدون ملاک قرار دادن جمعیت دانش‌آموزی استان‌ها، به صورت نامتوازن در سطح کشور توسعه یافته‌اند.

انتهای پیام/

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار