کد خبر: ۱۷۴۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۵۲
رحیم نیکبخت، نویسنده و پژوهشگر فرهنگی و تاریخی، در سن ۵۰ سالگی، به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رحیم نیکبخت، از پژوهشگرانِ سرشناس تاریخ معاصر ایران و انقلاب اسلامی که تعدادی زیاد کتاب در این زمینه تالیف و منتشر کرده است، دیروز (جمعه، ۱۵ مرداد)، پس از چند روز مبارزه با بیماری کرونا، چشم از جهان فرو بست. 

این نویسنده، متولد سال ۱۳۵۰ در روستای میرکوه علی‌میرزا از توابع شهرستان سراب بود که در پژوهش‌هایش، افزون بر حوادث انقلاب اسلامی، به نقش پُر رنگ آذربایجان در تاریخ معاصر ایران هم توجهی ویژه داشت. 

از این  دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تاریخ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مقاله‌ها و کتاب‌های بسیاری از جمله دوره سه‌جلدی «پژوهشنامه انقلاب اسلامی»، دوره دوجلدی «مبدا نهضت نیمه خرداد»، «زندگانی و مبارزات شهید قاضی طباطبایی»، «جنبش دانشجویی تبریز به روایت اسناد و خاطرات»، «زندگانی و مبارزات شهید دکتر مفتح»، «مبارزات آیت‌الله سیدیونس اردبیلی به روایت اسناد و خاطرات»، «بازخوانی مشروطیت»، «نقش آذربایجان در تحکیم هویت ایران»، «پیدایش فرقۀ دموکرات به روایت اسناد و خاطرات»، «تحولات منطقه اردبیل از مشروطه تا جنگ جهانی اول»، «فرقه دموکرات آذربایجان در سراب»، «تحولات غرب آذربایجان به روایت اسناد مجلس»، «اسنادی از تحولات سیاسی اجتماعی آذربایجان از شهریور ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲»، «بازخوانی جنگ‌های روسیه علیه ایران» و ... به یادگار مانده است. 

۵۷۵۷

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار