کد خبر: ۱۷۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۰
پاسور و کاپیتان تیم ملی والیبال کشورمان از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، والیبال را در شهرش یعنی ارومیه شروع کرد. در ارومیه مردم عاشق والیبال هستند و باشگاه‌های بسیاری در این رشته فعالیت می کنند. او در یکی دو تیم ارومیه‌ای بازی کرد و سپس به تیم صنام تهران آمد و توانست برای نخستین بار عنوان قهرمانی را به دست آورد. این پاسور توانمند به قدری توانست پیشرفت کند که نگاه‌ها به وی تغییر پیدا کرد و توانست یک سر و گردن بالاتر از هم پستی‌هایش قرار بگیرد.

میر سعید معروف متولد مهر ماه 1364 و در محله عطایی ارومیه است که حالا خداحافظی‌اش از بازی‌های ملی موجب شد تا بار دیگر در صدر خبرها قرار بگیرد. معروف در انتخابی المپیک 2008 در قاره آسیا و در سال‌های 2012 و 2016 در سطح جهانی در پایان رقابت‌ها به عنوان بهترین پاسور انتخاب شد و در قهرمانی آسیا 2013 نیز به عنوان بهترین پاسور و باارزش‌ترین بازیکن انتخاب شد.

وی با عملکرد درخشان خود در لیگ جهانی 2014 اولین جایزه معتبر فراآسیایی‌اش را به عنوان بهترین پاسور مسابقات دریافت کرد. وی در قهرمانی جهان 2014 نیز عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشت و به همراه ایران برای اولین بار جزو 6 تیم برتر قهرمانی جهان قرار گرفت. معروف از جمله ورزشکاران ایرانی، یاور سازمان ملل متحد است و در سال 1394 به عنوان اولین سفیر آب ایران انتخاب شد.

به او لقب بهترین پاسور آسیا را داده‌اند، اما شاید جالب باشد بدانید که او در رشته‌های دیگر هم فعالیت داشته و حتی توانسته عنوان هم به دست آورد. او نفر سوم دوی صحرانوردی آذربایجان شده و قهرمانی بسکتبال و سومی در هندبال مدارس استان را هم به دست آورده است. با این حال استعدادهای این ستاره والیبال کشورمان در رشته دیگری شکوفا شد تا نامش در زمره برترین‌های جهان قرار بگیرد. معروف در مسابقات گزینشی المپیک ریو با عملکرد خوب خود که منجر به صعود ایران پس از 52 سال به المپیک شد، به عنوان برترین پاسور مسابقات نیز انتخاب شد.

معروف در سال 1380 وارد تیم ملی نوجوانان و از سال 1384 هم رسماً عضو تیم ملی بزرگسالان شد. او که از سال 2007 عضو تیم ملی بود، در سال 2011 با توجه به حضور امیر حسینی به عنوان پاسور اول، ترجیح داد از تیم ملی کناره‌گیری کند، اما سرانجام در سال 2012 به تیم ملی بازگشت. او پس از عدم دعوت علیرضا نادی توسط خولیو ولاسکو، از سوی کادر فنی و بازیکنان، به عنوان کاپیتان تیم ملی مردان ایران انتخاب شد.

معروف والیبال باشگاهی را از تیم مقاومت ارومیه شروع کرد و سابقه بازی در تیم‌های پگاه، صنام، استقلال گنبد، سایپا، داماش، کاله و شهرداری ارومیه و متین ورامین را دارد. معروف در سال 1383 اولین قهرمانی لیگ خود را با صنام تجربه کرد و در فصل 1390 با کاله برای دومین بار به قهرمانی لیگ دست یافت و این امر برای سومین بار در سال 1392 با متین به تحقق پیوست. او در جام باشگاه‌های آسیا در سال 2013 مانیل با متین ورامین به قهرمانی رسید و در سال 1393 با قراردادی دو ساله دوباره به شهرداری ارومیه بازگشت و در نیم فصل قرارداد خود را فسخ کرد و به زنیت کازان پیوست. معروف در لیگ 1394 برای شهرداری ارومیه و در سال 1395 با پیکان تهران برای عقد قرارداد به توافق رسید و برای فصل متوالی برای پیکان به میدان رفت.

این موارد تنها گوشه‌ای از موفقیت‌ها و درخشش ستاره نامدار والیبال بود. اواخر سال 2014 میلادی بود که پیشنهاد خوب تیم مطرح زنیت کازان روسیه به سعید معروف رسید. او در باشگاه شهرداری ارومیه بازی می‌کرد و برای گرفتن رضایتنامه با مسئولان تیم مذاکراتی را انجام داد و در نهایت توانست به پیشنهاد یک میلیون یورویی زنیت کازان پاسخ مثبت بدهد. قرارداد معروف با اعلام مسئولان باشگاه زنیت کازان در دسامبر 2014 نهایی شد و او به صورت رسمی به تیم والیبال زنیت کازان روسیه پیوست و به عنوان هفتمین بازیکن پردرآمد والیبال جهان در سال 15–2014 تبدیل شد و با رقم قراردادی بالا به عنوان یکی از لژیونرهای ورزش و والیبال ایران شناخته شد.

شکل و شمایل سعید معروف باعث شده تا در روسیه طرفداران زنیت برای او لقبی مهیا کنند. هواداران به خاطر شباهت او به «ودایم خاموتسکیخ» پاسور و کاپیتان پیشین تیم ملی روسیه، سعید را «ریش جادویی» نامیده اند. معروف بلافاصله پس از حضور در تیم زنیت کازان و بازی برای این تیم، محبوبیت ویژه‌ای نزد هواداران پیدا کرد.

مغز متفکر تیم ملی والیبال ایران در ادامه روند صعودی خود در رده باشگاهی با قراردادی 2 ساله راهی سری آ شد و به سیه‌نا پیوست، اما این تیم در انتهای فصل به همراه تیم کاستلانا به سری آ2 سقوط کرد. معروف پس از لیگ ملت‌های 2019 در تصمیمی عجیب به تیم بایک موتور پکن پیوست. این تیم مقتدرانه و بدون شکست، فاتح جام قهرمانی لیگ چین شد و معروف در انتهای مسابقات به عنوان بهترین بازیکن خارجی لیگ معرفی شد.

معروف که اخلاق خاصش موجب شده تا دوستان و دشمنانی هم داشته باشد علاقه خاصی هم به فوتبال دارد. او به گواه اطرافیانش بیشتر فوتبال خارجی تماشا می‌کند و از طرفداران پروپا قرص تیم فوتبال بارسلونا است. چون به بازی‌های رایانه‌ای هم علاقه دارد، بخشی از سرگرمی‌هایش را هم به بازی با کنسول‌های مختلف می‌گذارد. گفته می‌شود وی معمولاً فوتبال بازی می‌کند و با بارسلونا حریفان را درهم می‌کوبد؛ البته به گفته جهانگیر سیدعباسی، دایی‌اش که از مربیان والیبال کشورمان هم هست او وقت زیادی را صرف مطالعه می‌کند.

مدال برنز جام قهرمانان بزرگ جهان 2017، مدال طلا بازی‌های آسیایی 2018، مدال طلا بازی‌های آسیایی 2014، مدال طلا قهرمانی آسیا 2019، مدال طلا قهرمانی آسیا 2013، مدال نقره قهرمانی آسیا 2009، مدال نقره بازی‌های آسیایی 2010، مدال طلا جام ای‌وی‌سی کاپ آسیا 2010، مدال طلا جام ای‌وی‌سی کاپ آسیا 2008، مدال نقره قهرمانی زیر 20 سال آسیا 2004، مدال نقره قهرمانی نوجوانان آسیا 2003 و مدال برنز قهرمانی زیر 19 سال پسران جهان 2003 تنها بخشی از موفقیت‌های معروف در رده ملی است. او حالا با کوله‌باری از تجربه و پس از حذف والیبال کشورمان از رقابت‌های المپیک توکیو از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

تیم ملی والیبال ایران با دو پیروزی و سه شکست، المپیک 2020 توکیو را ترک کرد. تیم ایران با پیروزی مقابل کانادا و یا ژاپن، می‌توانست به جمع هشت تیم برتر راه پیدا کند، ولی از هر دو تیم شکست خورد و حذف شد. پس از ناکامی تیم ملی والیبال ایران، سعید معروف کاپیتان و پاسور این تیم، با انتشار پستی در فضای مجازی از تیم ملی والیبال خداحافظی کرد. 

در پست سعید معروف آمده بود: 

«خیلی تلاش کردم‌ که تو پایان قصه، بتونم زیر این پست حرفای دلمو بزنم ولی انقد زیاد بود که شاید کسی حوصله نمی‌کرد بخونه. این صفحه تنها جایی هستش که تا الان توش حرفام‌ زده شده و خواهد شد. قطعاً به احترام همه دوستداران والیبال و بنده‌ حقیر، در اولین فرصت، سوالای همه رو جواب خواهم داد و حتما سعی خواهم‌ کرد که مثل همیشه کاملاً شفاف و واضح صحبت کنم؛ البته بیشترش در جهت قدردانی از زحمات علاقه‌مندانی خواهد بود که تو این چند سال فعالیت ورزشیم لطفشون شامل حالم بوده. هر چند دوست داشتم که تو سکوت از والیبال خداحافظی کنم ولی خوب، زمان خوبیه واسه صحبت. به‌زودی می‌بینمتون.»

فدراسیون جهانی پس از خداحافظی کاپیتان تیم ملی والیبال نوشت: «ما تصور می‌کردیم که سعید معروف تا سال 2022 در تیم ملی ایران می‌ماند. با توجه به اینکه مسابقات قهرمانی جهان سال آینده برگزار می‌شود، همه امیدوار بودیم معروف بماند. پاسور تیم ملی ایران با حضور در دو المپیک متوالی به کارش خاتمه داد. سعید معروف یک بازیکن کلیدی و اصلی برای تبدیل تیم ایران به عنوان یک تیم درجه یک در والیبال جهان به حساب می‌آمد. معروف متشکریم! میراث تو الهام‌بخش بوده و برای افرادی که تو را دنبال می‌کنند باز هم الهام‌بخش خواهد بود».

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار