کد خبر: ۱۷۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۰
هر چه بیشتر با نقل خاطرات و توضیحات اعضای تیم مذاکره کننده ایران و کشورهای غربی ، جزئیات مذاکرات نفس گیر و حساس هسته ای منتشر می شود، بیش از پیش توانایی دیپلماتیک مذاکره کنندگان هسته ای ایران معلوم می شود و این سخن علی اکبر ولایتی بیشتر ملموس تر می شود که تیم فعلی مذاکره کننده اصلح ترین و تواناترین تیم ممکن بوده است . این موضوع به این دلیل اهمیت دارد و باید بر آن پای شمرد که بعضی تحلیلگران معتقدند چون محمد جواد ظریف و همراهانش بعد از تیم کم توان و غیر حرفه ای زمان احمدی نژاد آمده، این همه موفقیتش به چشم می آید.
در حالی که این تحلیل چندان دقیق و درست نیست. اگر چه توان ، تجربه و اقتدار تیم فعلی فاصله بسیار زیادی با تیم قبلی دارد اما اینکه ظریف و همکارانش امروز به اندازه قهرمانان ملی کشورمان محبوبیت پیدا کرده اند ناشی از این مقایسه نیست بلکه علتهای دیگری دارد:
1- رسیدن به «توافق جامع » بعد از مذاکرات طولانی و با شش کشور غربی که هر یک خواسته‌های مختص به خود داشت و در حالی که آمریکایی‌ها به عنوان طرف اصلی مذاکره چندان قابل اعتماد نبودند ، موضوع ساده ای نبود . 12 سال پرونده سازی غرب برای ایران و مخالفتهای داخلی و خارجی با توافق ، ان را چنان برای مردم دست نیافتنی جلوه می داد که تا هنگام اعلام توافق هم بسیاری اعتقاد داشتند در آخرین لحظه داستان تغییر می کند! حالا ولی نه تنها پایان مذاکرات و توافق نهایی اعلام شده بلکه اجرایی کردن آن هم با سرعتی قابل قبول آغاز شده است و این آنقدر کار بزرگی است  و قابلیت دارد که به قول یکی از صاحب نظران در آینده ، در کلاسهای رشته علوم سیاسی به عنوان یک واحد درسی تدریس و تحلیل خواهد شد . پایمردی و تسلط بی نظیر ظریف و همکارانش و اعتماد تمام عیار نظام به این تیم ؛ دو عامل اصلی رسیدن به این موفقیت بزرگ برای کشورمان بود و همین امر امروز نه تنها تیم مذاکره کننده ، بلکه مقبولیت و مطلوبیت مجموعه نظام را بیش از پیش کرده است .
2- حسن روحانی ، محمدجواد ظریف ، سید عباس عراقچی و ... در طول دو سال گذشته همواره تا آنجا که توانسته اند و محدودیتهای دیپلماتیک و ملاحظات اجازه داده بود مردم را در جریان روند مذاکرات قرار دادند و همواره به نگرانی‌های مختلفی – که گاه متاسفانه به علت غرض ورزی سیاسی ابراز می شد – جوابگو بودند . امروز برای عموم مردم مشخص شده که آنچه این افراد رد طول دو سال گذشته می گفتند ، قولها ، وعده‌ها و امید دادنهای توخالی و تبلیغاتی نبود ، آنها نه قضد فریب مردم را داشتند و نه آنها را نامحرم می دانستند .بخشی از قدردانی امروز مردم از تیم مذاکره کننده و در سطحی بالاتر از دولت به علت همین صداقت و شفافیتی است که این افراد داشتند .
3- خوشبختانه درک و سطح تحلیل سیاسی مردم کشور ما به حدی بالا رفته که قدرت تشخیص دارند و می توانند بفهمند که در صحنه سیاسی کدام گروه و دسته منافع جناحی خود ار به منافع ملی ترجیح می دهد و کدام افراد همت و توان خود را در راه توسعه و پیشرفت کشور و رفع مشکلات مردم صرف می کنند . بر همین اساس است که علی رغم همه جو سازیهای مختلف علیه دولت و تیم مذاکره کننده توسط جریانهای پر ادعا ، مردم در طول مذاکرات همواره حامی و پشتیبان تیم مذاکره کننده بودند و دست رد به سینه این مدعیان ارزشها زدند . افزایش قدرت تحلیل سیسی مردم بدون شک یکی از عواملی بود که آنها را به این نتیجه رساند که ظریف و یارانش چه خدمت بزرگی به کشور کردند و در مقابل آنها بعضی افراد چظور با ژست دلواپسی می خواستند مانع از به ثمر رسیدن این توافق شوند .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار