کد خبر: ۱۷۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۲
نگاه یک؛
سرکنسول پیشین کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر هرات افغانستان با بیان اینکه از نگاه جمهوری اسلامی، راه حل بحران افغانستان از مسیر نظامی نیست, گفت: راه حل بحران افغانستان, گفت و گوهای بین افغانی است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای حسن کاظمی قمی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما افزود: رخدادهای جاری در افغانستان را باید در پازل تحولات منطقه ای و تاریخ تحولات افغانستان, تحلیل کرد زیرا مولفه ها و قدرت های خارجی بازیگر در صحنه افغانستان از جمله آمریکایی ها در کل منطقه حضور دارند و نقش تخریبی خود را ایفا کردند.
وی با اشاره به حضور آمریکایی ها در افغانستان از سال 2001 تا 2021 به بهانه مبارزه با تروریسم, ادامه داد: آمریکایی ها در این 20 سال، جز خرابکاری,کار دیگری نکردند.
آقای کاظمی قمی افزود: مفهوم خروج آمریکا از افغانستان به معنای خروج آنها از منطقه نیست و امید دارند از طریق هرج و مرج امنیتی بتوانند اوضاع افغانستان را بر اساس آن چه که می خواهند, شکل دهند.
او افزود: یکی از علل عمده تسلط سریع طالبان بر افغانستان این بود که آمریکایی ها در طول این 20 سال، اجازه ندادند دولت قوی و ارتش حرفه ای و ملی در افغانستان شکل بگیرد زیرا آنها در چارچوب هدف های منطقه ای خود، در پی این بودند که در افغانستان بمانند و پلیس و ارتش این کشور نیازمند حضور آمریکایی ها باشند.
سرکنسول پیشین ایران در هرات با اشاره به اینکه طالبان در برابر خود نیروی نظامی قدرتمند و دولت با انگیزه نمی دیدند, ادامه داد: آمریکایی ها در انتخاب دولت جدید افغانستان، خیلی نقش داشتند و نگذاشتند دولت قوی کارآمد شکل گیرد.
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: آمریکایی ها منافع خود را با منافع مردم منطقه جدا می کنند و به هنجارهای اجتماعی و فرهنگی مردم توجه نمی کنند و این علل, موجب تنفر عمومی و بی اعتمادی نسبت به آن ها شد.
آقای کاظمی قمی با اشاره به اینکه نیروهای طالبان در این 20 سال, کارآزموده و قوی تر شدند، افزود: تاریخچه شکل گیری طالبان نشان می دهد که به جز اینکه خاستگاه مردمی داشت در زمان حاکمیت مجاهدین بر کابل به علت تفرقه آن ها, طالبان مورد استقبال مردمی قرار گرفتند.
او گفت: آمریکایی ها اجازه شکل گیری دولت قوی و ورود نیروهای جهادی و مجاهد واقعی را ندادند و از طرف دیگر, طالبان، با انگیزه وارد شدند و پلیس و نیروهای مسلح, انگیزه مقابله با طالبان را نداشتند زیرا دولت، آمادگی و کشش مقابله و دفاع در مقابل طالبان را نداشت.
سرکنسول پیشین ایران در هرات افزود: مسئله تبانی آقای غنی با آمریکایی ها نیز مسئله جدی است.
آقای کاظمی قمی با بیان اینکه آمریکایی ها در افغانستان مانند دیگر مناطق از جمله عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و یمن دچار شکست فاحش شدند, گفت: آنها هدف هایی را از جمله مقابله با تروریسم در سال 2001 مطرح کردند و البته بهانه بود و در چارچوب نظم جهانی بوش پدر در پی این بودند که فرماندهی واحد بر کل جهان، پس از فروپاشی شوروی ایجاد کنند.
وی افزود: از نگاه مردم افغانستان، آمریکا جز تخریب این کشور و چپاول معادن آن، کاری نکرد.
سفیر اسبق ایران در عراق گفت: امروز معادلات بین المللی تغییر کرده و جمهوری اسلامی به عنوان مولفه بازیگر اصلی در صحنه منطقه ای است.
آقای کاظمی قمی با اشاره به اینکه آمریکا مجبور شد از افغانستان خارج شود و دورایستایی کند, افزود: بازگشت او به صحنه افغانستان و حضور نظامی او مشکل است.
وی اضافه کرد: آمریکا توافقنامه امنیتی را با افغانستان امضا کرد که حاکمیت ملی افغانستان را زیر سوال برد چون این توافقنامه کنترل دریایی، زمینی و هوایی را به آمریکایی ها داد؛ با تحول کنونی افغانستان، آمریکایی ها این امتیاز را از دست دادند.
سفیر پیشین ایران در عراق گفت: راهبرد منطقه ای آمریکایی تغییر نکرده است زیرا رقبای او وجود دارند و در حال قوی شدن هستند.
او افزود: آمریکا زمانی با لشکرکشی نظامی در پی تحقق اهداف خود بود اما این اهداف, حاصل نشد بنابراین در پی جنگ های نیابتی رفت و اکنون در افغانستان در پی ایجاد هرج و مرج امنیتی و درگیری های داخلی است تا به اهداف خود برسند.
آقای کاظمی قمی اضافه کرد: یکی از اهداف آمریکایی ها در افغانستان این بود که جمهوری اسلامی را درگیر مسائل داخلی افغانستان کنند و یکی از هدف های عرصه دیپلماتیک جمهوری اسلامی این بود که نه تنها وارد درگیری نشد بلکه توانست با دیپلماسی خوب، خود را وارد گرداب و باتلاق نظامی در داخل افغانستان نکند.
او افزود: اکنون هم آمریکایی ها در پی این هستند که فضایی را در داخل افغانستان ایجاد کنند که جمهوری اسلامی درگیر آن شود؛ اگر درگیر این مسائل شویم، مطلوب آمریکایی هاست.
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی اضافه کرد: آمریکا همزمان با مذاکره با طالبان، نیروهای داعش را از سوریه و عراق به افغانستان، لیبی و یمن انتقال داد و اهداف خود را پیگیری می کند و در حال تقویت داعش هستند.
آقای کاظمی قمی گفت: آمریکایی ها دست از اهداف خود برنداشته اند و راهبردهای منطقه ای آن ها تغییر نکرده بلکه دکترین عملیاتی آنها تغییر کرده است.
سرکنسول پیشین ایران در هرات افزود: از نظر آموزه های فکری، عقیدتی و ایدئولوژی، تفاوت طالبان با داعش ، بسیار وسیع است و داعش هر کسی به جز خود را تکفیر می کند و نگاه فراجغرافیایی دارد و داعش و طالبان در ستیز جدی و در نقطه مقابل هم هستند زیرا هر کدام داعیه حکومت دارند.
او با بیان اینکه طالبان مدعی تغییر است و می گوید در طول این 20 سال، تغییر کرده است اضافه کرد: طالبان به نیروهای افراطی درون خود هم معترف است و می گوید در حال تصفیه آن هاست.
آقای کاظمی قمی گفت: یکی از اهداف طالبان در حمله به سرکنسولگری جمهوری اسلامی در مزار شریف این بود که یک خط خونین بین جمهوری اسلامی و طالب ایجاد شود و این موضوع را دیگران طراحی کرده بودند اما جمهوری اسلامی با مهارت، جا خالی داد زیرا قرار نیست در افغانستان با مولفه های داخلی افغانستان، خودمان را درگیر کنیم.
وی تاکید کرد: از نگاه جمهوری اسلامی، راه حل بحران افغانستان از مسیر نظامی نیست.
این کارشناس ارشد مسائل سیاسی گفت: به همین علت جمهوری اسلامی، گفت و گوهای افغانی افغانی را راه انداخت و در چارچوب این سیاست که راه حل بحران افغانستان, گفت و گوهای بین افغانی است نه از طریق شیوه های نظامی گری.
 
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار