کد خبر: ۱۷۷۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۰
کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:
یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: خروج کامل آمریکا از افغانستان یکی از راهبرد‌های مهم ما برای ایجاد امنیت در منطقه محسوب می‌شود.

خروج آمریکا از افغانستان راهبرد‌ی مهم برای ایجاد امنیت در منطقه استحسین کنعانی‌مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس درباره سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیئت دولت با ایشان در خصوص تحولات افغانستان، اظهار داشت: این موضوع از منظر سخنان مقام معظم رهبری قابل تأمل است؛ نخست اینکه رهبر انقلاب تأکید بسیار زیادی بر توسعه روابط با کشور‌های همسایه دارند. در واقع روابط ما با کشور‌های همسایه باید به‌گونه‌ای تنظیم شود که این روابط هم منافع اقتصادی ایران را تأمین کند و هم اینکه به مباحث امنیتی کشور خدشه‌ای وارد نکند.

وی با بیان این‌که افغانستان جایگاه ویژه‌ای در مناسبات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: رهبر انقلاب در بیاناتشان فرمودند که ما طرفدار مردم افغانستان هستیم. آنچه که از صحبت‌های ایشان برداشت می‌شود این است که اگر مردم افغانستان حکومت این کشور را به رسمیت بشناسند ما هم حکومت طالبان را به رسمیت خواهیم شناخت. این کاملاً یک شیوه دموکراتیک و مردم‌سالاری دینی است.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به خروج آمریکا از منطقه خاطرنشان کرد: خروج کامل آمریکا از افغانستان یکی از راهبرد‌های مهم ما برای ایجاد امنیت در منطقه محسوب می‌شود. حضور آمریکا در افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران ناامنی ایجاد می‌کرد.

کنعانی‌مقدم معتقد است ما باید از خروج آمریکایی‌ها از افغانستان استقبال کنیم تا افغانستانی‌ها بتوانند مستقل شوند و حکومتی را که می‌خواهند بر سر کار بیاورند.

وی درباره مقایسه‌ای که برخی جریانات سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و حکومت طالبان انجام می‌دهند، گفت: این جریانات سیاسی به دنبال دفاع از مردم افغانستان نیستند، بلکه می‌خواهند با یک مدل‌سازی جمهوری اسلامی ایران را به حکومت طالبان تشبیه کنند و بگویند که جمهوری اسلامی هم شبیه طالبان است که این مسئله هم جفا در حق انقلاب اسلامی و هم جفا در حق مردم ایران است چون هیچ شباهتی بین تفکر جمهوری اسلامی با تفکر طالبانیسم وجود ندارد که درصدد تشبیه این دو به هم هستند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار