کد خبر: ۱۷۷۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۱۱
نویسنده و کارگردان «دفاع از پل قطور» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛
بی‌باک از پخش مستند «دفاع از پل قطور» در شبکه افق خبر داد و گفت: این مستند روایت مقابله پدافندهوایی ارتش با ۲۵۰ حمله هوایی جنگنده‌های رژیم بعثی به بزرگ‌ترین پل ایران به‌عنوان دروازه نقل و انتقال به اروپا است.

«سالار بی‌باک» نویسنده و کارگردان مستند «دفاع از پل قطور» در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، از پخش این مستند همزمان با سالروز تشکیل پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خبر داد و اظهار داشت: مستند ۲۲ دقیقه‌ای «دفاع از پل قطور» که کاری به سفارش ارتش جمهوری اسلامی ایران است، ساعت ساعت ۲۰ امروز دهم شهریورماه از شبکه افق پخش خواهد شد.

وی درخصوص موضوع این مستند عنوان کرد: مستند «دفاع از پل قطور» به بزرگ‌ترین پل ایران در دوران دفاع مقدس می‌پردازد که در ۲۰ کیلومتری شهر خوی واقع درشمال غرب کشور و استان آذربایجان غربی واقع شده است. پل قطور راه آهن ریلی ایران را به ترکیه وصل می‌کند.

مستند «دفاع از پل قطور» از شبکه افق پخش می‌شود/ روایت مقابله با ۲۵۰ حمله هوایی به بزرگ‌ترین پل ایران

نویسنده و کارگردان مستند «دفاع از پل قطور» با تاکید براینکه در دوران جنگ تحمیلی ارتباط کشورمان با ترکیه بسیار مهم بود، افزود: عمده ارتباط ایران با ترکیه در دوران جنگ از طریق خطوط ریلی بود لذا هواپیما‌های جنگی رژیم بعثی صدام حسین به دفعات سعی می‌کردند به این پل مهم و حیاتی حمله کنند. در دوران دفاع مقدس حدود ۲۵۰ مرتبه حمله به پل قطور و یا قصد حمله به آن ثبت شده است؛ ۹ حمله جنگنده‌های دشمن به پل موفق بوده است که منجبر به خسارت‌هایی به آن شده است.

بی‌باک خاطرنشان کرد: بعد از اولین‌باری که پل قطور مورد هدف دشمن بعثی قرار گرفت پدافند هوایی ارتش با قرار دادند ۲ فقره توپ ۳۵ میلی‌متری جایگزین پدافند ژاندارمری شد و تا پایان دوران دفاع مقدس پدافند منطقه را برعهده گرفت. پل قطور تا سال‌ها بعد از دوران دفاع مقدس همچنان طولانی‌ترین‌ پل کشور به شمار می‌رفت. این پل ۴۴۸ متر طول دارد که ۱۱۸ متر از سطح زمین ارتفاع دارد که در سال ۱۳۴۹ ساخته شده است و راه آهن ریلی ایران را به راه آهن ترکیه وصل می‌کند. این پل در واقع دروازه نقل و انتقال کالا‌های ایرانی به اروپا محسوب می‌شد.

مستند «دفاع از پل قطور» از شبکه افق پخش می‌شود/ روایت مقابله با ۲۵۰ حمله هوایی به بزرگ‌ترین پل ایران

وی ادامه داد: در مستند دفاع از پل قطور ابتداً شهرستان خوی و جاذبه‌های آن را معرفی کرده‌ایم؛ سپس به معرفی پل قطور و اهمیت و دفاع از آن توسط نیرو‌های پدافند هوایی ارتش پرداخته‌ایم. این مستند تاکید خاصی بر نقش شهید «عبدالرضا بوشهریان» فرمانده آتشبار مستقر در دفاع از پل دارد که در سال ۱۳۶۵ در حالی که در بین این دو قبضه توپ در حال روحیه دادن به نیرو‌های ارتشی بود مورد هدف راکت هواپیما‌های عراقی قرار می‌گیرد و به شهادت می‌رسد.

مستند «دفاع از پل قطور» از شبکه افق پخش می‌شود/ روایت مقابله با ۲۵۰ حمله هوایی به بزرگ‌ترین پل ایران

نویسنده و کارگردان مستند «دفاع از پل قطور» تصریح کرد: برای تولید این مستند سه روز کار تصویربرداری صورت گرفت و در منطقه چالدران، خوی و پل قطور بازسازی پدافند هوایی را انجام دادیم. کار نویسندگی و کارگردان مستند را «سالار بی‌باک»؛ تصویربرداری را حسن کمالی و تدوین‌ مستند بر عهده مصطفی رحیم‌دل منفرد بوده است.

  انتهای پیام/ 121

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار