کد خبر: ۱۷۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۷
دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛
خودوری زرهی بی ام پی ـ ۳ همانند مدل‌های قبلی آن دو زیست است و با ارتقایی که بر روی این این خودرو صورت گرفته، آن را به نفربری مناسب تبدیل کرده است.

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ امسال نیز همانند سال‌های گذشته مسابقات بین‌المللی نظامی روسیه در رشته تهاجم سوواروف به میزبانی چین برگزار شد و طی آن، روسیه با استفاده از نفربر «بی ام پی ـ ۳» در این رقابت‌ها حضور یافت؛ لذا برای آشنایی بیشتر نسبت به این نفربر روسی گزارشی تهیه شده که در ادامه آمده است.

بی ام پی-۳ نوعی خودروی جنگی پیاده‌نظام است که طراحی و ساخت آن در سال ۱۹۸۷ صورت گرفته تا جایگزین مدل‌های قبلی آن یعنی بی ام پی-۱ و بی ام پی- ۲ شود؛ در واقع این مدل از نفربر‌های جنگی ساخت شوروی سابق اگر در نوع خود، بهترین نباشد، باید آن را جزو بهترین‌ها دانست؛ به همین دلیل بسیاری از کشور‌ها تاکنون کاربر این نوع خودروی نظامی محسوب می‌شوند.

در واقع زمانی ساخت این نوع خودروی زرهی مورد توجه شوروی سابق قرار گرفت که در بکارگیری مدل‌های قبلی آن در جنگ با افغانستانی‌ها نتیجه مطلوب حاصل نشد، به همین جهت طرح ارتقای مدل قبلی آن در دستور کار قرار گرفت و با ارتقاء بی ام پی ـ ۲ به توپ ۱۰۰ میلی‌متری و ۳۰ میلی‌متری خودکار، بی ام پی ـ ۳ متولد شد. بدین ترتیب در سال ۱۹۸۷ این خودرو رسماً وارد ارتش شوروی سابق شد، اما سه سال بعد یعنی در سال ۱۹۹۰ در رژه ارتش این کشور در معرض دید عموم قرار گرفت.

بی ام پی ـ ۳؛ خودرویی دو زیست با تجهیزاتی مناسب

این خودروی زرهی نیز همانند دو مدل قبلی آن دارای سه خدمه شامل راننده، فرمانده و توپچی است که توان حمل هفت سرباز با تجهیزات را هم دارد؛ اما از لحاظ تجهیزاتی، تغییراتی در آن اعمال شد به این‌صورت که بی ام پی ـ ۳ دارای یک توپ کم‌فشار ۱۰۰ میلی‌متری مسلح است که هم گلوله‌های متعارف و هم موشک هدایت‌شونده ای‌تی-۱۰ استابر را شلیک می‌کند.

علاوه بر این، ۴۰ گلوله و هشت موشک هم در داخل آن حمل می‌شود و به یک توپ ۳۰ میلی‌متری با نواخت تیر ۳۵۰ تا ۴۰۰ و نیز یک تیربار ۷/۶۲ پی‌کا با ۲۰ هزار فشنگ مجهز شده که به صورت هم‌محور در برجک نصب شده‌اند؛ البته دو مسلسل پی‌کا دیگر نیز به‌صورت کمانی در جلوی این خودروی زرهی که هر یک ۲ هزار فشنگ دارند، نصب شده است؛ همچنین شش نارنجک‌انداز ۸۱ میلی‌متری نیز در دو طرف آن تعبیه شده و برای آن که بتواند از تسلیحات نصب شده بر روی آن در شب استفاده کند، هم از دوربین حرارتی دارای مسافت‌یاب لیزری بهره می‌برد.

متخصصان این خودرو را از دو لایه آلومینیوم که با فولاد تقویت شده، ساخته‌اند که موجب شده در برابر آتش توپ ۳۰ میلی‌متری تا برد ۲۰۰ متر آسیب نبیند؛ با این حال، علی‌رغم اینکه از روبه‌رو خودروی مورد اشاره توان ایستادگی در برابر گلوله‌های آر پی جی را دارد، اما از کنار به شدت آسیب‌پذیر است که همین مشکل، سازندگان خودرو را بر آن داشت تا بر روی بدنه از زره تقویتی و واکنشی استفاده کنند تا خودرو از ایمنی بیشتری برای سرنشینان آن برخوردار باشد.

این نفربر در مدل‌های مختلف بی ام پی ـ ۳ ام، مجهز به زره واکنشی و سامانه اخلالگر فروسرخ، بی ام پی ـ ۳ کا مجهز به سامانه‌های ارتباطی پیشرفته، بی ام پی ـ ۳ اف برای حرکت بهتر در دریای طوفانی و قابلیت حمل تا ۱۴ سرنشین برای استفاده در یگان تفنگداران دریایی، زره‌کوب مجهز به سامانه نشانه‌گذاری لیزری و شلیک موشک کورنت تولید شده است.

بی ام پی ـ ۳؛ خودرویی دو زیست با تجهیزاتی مناسب

اخیراً نیز از سوی وزارت دفاع روسیه اعلام شده که بر روی بی ام پی ـ ۳ سیستم دفاع هوایی Derivatsiya- PVO با بهره‌گیری از توپ ۵۶ میلی‌متری و برد بیش از شش کیلومتر برای مقابله با پرنده‌های بدون سرنشین نصب می‌شود.

نیرو‌های مسلح کشورمان نیز سال‌هاست که از خودروی بی ام پی استفاده می‌کنند؛ البته مدل‌هایی که در کشورمان استفاده می‌شود، مدل‌های بی ام پی ـ ۱ و بی ام پی ـ ۲ هستند.

انتهای پیام/ 231

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار