کد خبر: ۱۷۷۹۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
گروه استان‌ها- از چند روز پیش مطالعات ژئوتکنیک در سایت الند به منظور آگاهی از شرایط زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی اعماق زمین و به دست آوردن اطلاعات زیرسطحی انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، از چند روز پیش مطالعات ژئوتکنیک در سایت الند به منظور آگاهی از شرایط زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی اعماق زمین و به دست آوردن اطلاعات زیرسطحی انجام می‌شود.

در این راستا تعداد گمانه‌های اکتشافی سد الند مشتمل بر 15 حلقه گمانه به مساحت کلی یک هزار و 30 کتر بوده و  تعداد چاهک‌های اکتشافی مطالعات ژئوتکنیک مطابق برآورد اولیه در گزینه انتخابی الند 50 حلقه است.

طرح مطالعات ژئوتکنیک بر روی رودخانه الند و قطور در حال انجام است

در این راستا مدیر امور آب شهرستان خوی اظهار داشت: یکی از آرزوهای دیرینه مردم شهرستان خوی، بحث انجام مطالعات و احداث سد بر روی رودخانه الند و یا قطور بوده که هم‌اکنون طرح مطالعات ژئوتکنیک بر روی رودخانه الند و قطور در حال انجام است.

قلی‌پور گفت: پیگیری نماینده خوی و چایپاره نیز جای تقدیر دارد که پس از سال‌ها، آرزوی عموم مردم با تلاش‌ها و پیگیری‌های وی در طی چند ماه اخیر با تامین اعتبار لازم، آغاز شده است.

وی افزود: همچنین با انتقال محل احداث سد از غازان به رودخانه الند، ضمن صرفه‌جویی یک هزار و 380 میلیارد تومان هزینه انتقال آب به بالادست سد، به علت موقعیت مناسب محل احداث فعلی، مشکلی در تامین آب پایین دست به وجود نمی‌آید.

مدیر امور آب شهرستان خوی اظهار داشت: با احداث سد بر روی رودخانه الند و با توجه به کیفیت بالای آب این رودخانه، ضمن تامین آب شرب شهرستان خوی ، قسمتی از آب کشاورزی شهرستان نیز تامین خواهد شد و وابستگی به آب چاه های زیرزمینی مخصوصا در حوزه آب شرب به پایان خواهد رسید.

قلی‌پور تاکید کرد: از سوی دیگر آب‌های زیرزمینی منطقه تقویت شده و شهرستان خوی از دشت ممنوعه بودن خارج خواهد شد.

اجحاف بزرگ در مدیریت آب در خوی

در سال گذشته نماینده خوی و چایپاره در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اذعان به سوءمدیریت‌های بسیار سنگین صورت گرفته در شرکت آب منطقه‌ای نسبت به احداث سد غازان گفت: متاسفانه اجحاف بزرگی در مورد مدیریت آب در خوی شده و نزدیک به 300 میلیون مترمکعب آب از حوضه آبریز خوی به ارس می‌ریزد.

عادل نجف‌زاده با گلایه شدید از کم‌کاری‌های گذشته تصریح کرد که متاسفانه اجحاف بزرگ در حق شهر خوی انجام شده یعنی نزدیک به 10 سال است که مشاور با وجود دریافت پول از منابع دولتی هنوز نتوانسته مکان مورد نظر برای احداث سد غازان از نظر مسائل زمین‌شناسی و ژئو تکنیک تعیین کند و این نشان می‌دهد از سوی شرکت آب منطقه‌ای عملاً هیچ نظارتی رخ نداده و با رها کردن مشاور به حال خود، 10 سال این طرح را معطل کرده‌اند.

وی اظهار داشت: ردیف اعتباری ملی سد غازان  براساس اظهارات رئیس سازمان مدیریت برنامه‌وبودجه آذربایجان‌غربی آماده‌ است.

انتهای پیام/7548/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار