کد خبر: ۱۷۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
پیشران حوزه گلیم در استان کرمانشاه:
ایسنا/کرمانشاه پیشران طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در حوزه گلیم استان کرمانشاه از جذب 50 بافنده استان در این طرح خبر داد و تاکید کرد: اگر تسهیلات بدهند 20 بافنده دیگر را هم جذب می کنیم.

پری اسکندری  با اشاره به شروع فعالیت حرفه ای خود از سال 86، گفت: گلیم بافی و فرش بافی را از دوران کودکی در کنار مادرم یاد گرفتم و علاقه من به این رشته هم از همان زمان شروع شد، اما بعدها برای فعالیت حرفه ای در این رشته تصمیم گرفتم دوره های آموزشی تئوری و عملی را بگذرانم.

وی افزود: در نهایت با گذراندن دوره های آموزشی، سال 1386 توانستم کارگاه فرش بافی و گلیم بافی "نگین" را تاسیس کنم.

اسکندری گفت: در کنار راه اندازی کارگاه در همین سال تدریس بافت فرش و گلیم را هم شروع کردم و توانستم با آموزش، بافندگان بسیاری را در کارگاه جذب کنم.

وی افزود: در حال حاضر 50 بافنده با کارگاه همکاری دارند که برخی در محیط کارگاه فعالیت داشته و برخی بصورت دورکاری در منزل فعالیت دارند.

اسکندری گفت: تمام آموزش‌های لازم به این بافندگان داده شده و برای آن دسته از بافندگانی که در منزل مشغول کارند دار قالی برپا شده و نقشه کار به آنها داده شده و بصورت هفتگی بر کار بافت آنها نظارت می شود.

وی افزود: بافندگانی هم که در محیط کارگاه فعالیت می کنند کارهای حرفه ای تر فرش و گلیم را تحت نظارت مستقیم انجام می دهند.

اسکندری با اشاره به بافت انواع فرش و گلیم در محیط کارگاه، گفت: در حال حاضر انواع فرش، گلیم، تابلوفرش و... در ابعاد مختلف و با انواع الیاف پشم، ابریشم و ... در کارگاه تولید می شود.

 پیشران حوزه گلیم استان کرمانشاه درخصوص نحوه بازاریابی تولیدات کارگاه هم، گفت: عمده فروش محصولات کارگاه بصورت سفارشی است و طبق سفارشات گرفته شده نقشه و طرح تهیه شده و به بافندگان تحویل می شود و تحت نظارت فرش ها و گلیم ها بافته می شود.

اسکندری با اشاره به تاثیر مثبت فضای مجازی در فروش محصولات گفت: با توجه به اینکه مشتریان خود را داریم، فعلا نیازی به استفاده از این فضا پیدا نکردیم.

وی در خصوص صادرات محصولات تولیدی کارگاه هم گفت: با توجه به اینکه بازار خود را در داخل داریم فعلا صادرات نداریم و پیگیری در این زمینه نداشته ایم.

این پیشران حوزه گلیم استان کرمانشاه در ادامه یکی از چالش های حوزه فعالیت خود را کمبود فضای کار عنوان کرد و افزود: در حال حاضر به دلیل کمبود فضا امکان جذب بافندگان بیشتری را نداریم.

وی افزود: در حال حاضر به شدت نیازمند دریافت تسهیلات هستیم تا بتوانیم محیط کارگاه را توسعه دهیم و بافندگان بیشتری را جذب کنیم. اگر بتوانیم تسهیلات دریافت کرده و محیط کارگاه را گسترش دهیم، توان جذب 10 بافنده دیگر را پیدا خواهیم کرد.

اسکندری از ثبت اختراع خود در حوزه فرش خبر داد و افزود: یک نوع بافت خاص در فرش بکار برده و توانسته ام فرشی دو رو ببافم و این فرش هم اکنون از طریق پارک علم و فناوری کرمانشاه ثبت اختراع شده و با توجه به پذیرش طرح در پارک علم و فناوری کرمانشاه، نیازمند حمایت هستم.

اسکندری در ادامه با اشاره به آشنایی سه ساله با طرح توسعه ملی مشاغل خانگی، گفت: سه سال پیش از طریق جهاد دانشگاهی با این طرح و فعالیت های آن آشنا شدم.

وی افزود: در این طرح افرادی به عنوان پیشران انتخاب شده و افراد را در حوزه های مختلف مشاغل خانگی از جمله بافت فرش و گلیم و تولید پوشاک و ... آموزش می دهند.

اسکندری گفت: در این طرح تاکنون 50 بافنده را آموزش داده و درکارگاه مشغول به کار کرده ام و اگر تسهیلات دریافت کرده و کارگاه را توسعه دهم زمینه جذب 10 بافنده دیگر هم مهیا می شود.

وی افزود: با آموزش بافندگان مصالح  کار هم در اختیار آنها قرار داده و محصول نهایی تولید شده هم بصورت تضمینی از آنها خریداری می شود.

اسکندری با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی در این طرح گفت: کلاسهای آموزشی خوبی برای پیشران ها در حوزه های مختلف از جمله بازاریابی و بهره گیری از فضای مجازی برای فروش محصولات برگزار شده که بسیاری کاربردی بوده و امیدواریم کلاس های اینچنینی تداوم یابد.

این پیشران حوزه گلیم افزود: علاوه بر این، در این طرح، پیشران ها به روستاها و شهرهای کوچک رفته و کلاسهای آموزشی را بصورت رایگان برای علاقمندان برگزار می‌کردند و امیدواریم این کلاس ها هم تداوم یابد.

وی افزود: در این کلاس ها افرادی که استعداد و مهارت کافی داشتند شناسایی شده و مشغول به کار می شدند و تداوم برگزاری این کلاس ها می‌تواند به توسعه مشاغل خانگی در استان منجر شود.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با کارفرمایی معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجری گری معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی با هدف مداخله هدفمند در مسیر ایجاد و توسعه کسب و کارهای خانگی و همچنین امر توانمندسازی صاحبان/مجریان مشاغل خانگی در 31 استان کشور در حال اجرا می‌باشد.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار