کد خبر: ۱۷۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴
گزارش «تجارت» از پيامدهاي ديدارهاي وزيرامورخارجه فرانسه در تهران
حضورخارجي ها درپروژه هاي مختلف هوايي،ريلي وجاده اي كشورپيشينه اي نسبتا طولاني دارد كه شايد بتوان اوج حضور كمپاني هاي مختلف خارجي درپرو‍ژه هاي مختلف عمراني كشور را از شروع سلطنت رضاخان پهلوي دانست.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛ در واقع درآن زمان اين آلماني ها بودند كه براي ساخت ريل وراه آهن وارد ايران شدند تا با حمايت هاي مالي شاه وقت بتوانند گام هاي مهمي را در جهت ساخت بهترين ايستگاههاي راه آهن در كشور بردارند.
ساخت پل ريلي ورسك كه  چند سال پيش ضمانت اجرايي آن تمام شد از مهمترين اقدامات ريلي آلماني ها در كشور بوده است.
اما پس از آن دوره، متخصصان مختلف خارجي از كشورهاي متفاوت اروپايي براي انجام اقدامات مختلف ريلي، هوايي وجاده اي تا قبل از انقلاب اسلامي وارد كشور شدند.
پس ازوقوع انقلاب اسلامي، نخستين ومهمترين صنعتي كه مورد تحريم هاي سنگين خارجي ها وبه خصوص اروپايي ها واقع شد صنعت هوايي بود.
درواقع صنايع هوايي در35 سال گذشته روزهاي سختي ها را به واسطه تحريم گذرانده است كه البته همين تحريم هم در بسياري ازاوقات فرصتي مناسب براي متخصصان داخلي شد تا به فناوري هاي جديدي در زمينه هاي مختلف هوايي دست پيدا كنند.
البته صنايع ريلي وجاده اي هم به واسطه تحريم ها متحمل آسيب هايي شده اند ولي تفاوت آنها با صنعت هوايي مدت تحريم بوده است به طوري كه در ريل وجاده در بعضي از دولت هاي مختلف پس از انقلاب اقداماتي در جهت نوسازي و وارد كردن بهترين ابتكارات واختراعات از كشورهاي پيشرفته انجام گرفته است اما محدوديت هايي كه صنايع هوايي پس از انقلاب داشته اند صنايع ريلي وجاده اي تا به حال تجربه نكرده است.
اما توافق هسته اي كه در23 تيرماه سال جاري بين ايران وكشورهاي 1+5 امضا شد موجب شد تا بارديگر اميدها در بين اهالي صنايع هوايي،جاده اي وريلي براي رشد وتوسعه همه جانبه در كشور زنده شود.
البته تا قبل از توافق هسته اي، وزير راه وشهرسازي خبرهاي خوشي از مذاكراتش با ايرباس وايرفرانس كه از جمله غول هاي هوايي دنيا محسوب مي شوند داده بود  عباس آخوندي در جلسه ها وهمايش ها مختلف بارها ازخريد وواردات هواپيماهاي جديد ومدرن به كشور صحبت كرده است.اما حضور خارجي ها واز جمله فرانسوي ها  به كشورتنها به صنايع هوايي مرتبط نمي شود و كمپاني ريلي آرپ  فرانسه هم تا قبل ازحصول توافق هسته اي مذاكراتي با راه آهن جمهوري اسلامي ايران به منظور رشد وتوسعه صنعت ريلي در كشور را انجام داده است.چهارشنبه گذشته بود كه لوران فابيوس وزير امورخارجه فرانسه وارد تهران شد وبا مقامات بلندپايه كشور واز جمله وزيرراه وشهرسازي ديدار وگفتگوكرد.
وي پس ازگفتگو ومذاكره با عباس آخوندي، سفرش به تهران  مفيد ارزيابي كرد و در جمع خبرنگاران گفت: حوزه کاری وزارت راه و شهرسازی ایران بسیار گسترده است و این وزارتخانه حوزه‌های حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی، ریلی، مسکن و شهرسازی را دارد.فابیوس با اشاره به پروژه‌های مشترک میان دو کشورافزود: پروژه‌هایی در حوزه حمل و نقل ریلی داریم که اهمیت زیادی دارند و همچنین پروژه‌های مشترکي هم در بخش جاده‌ای و آبی تعریف شد.
اما از سوي ديگر عباس آخوندي پس از ديدار با وزير امورخارجه فرانسه گفت‌: در زمینه‌های مختلف هوایی، زمینی، ریلی، دریایی و جاده‌ای ایران و فرانسه سابقه همکاری طولانی دارند.
وی با اشاره به ارتباط شرکت‌های مختلف ایرانی و فرانسوی در بخش هاي متعدد، اظهار کرد: در این دیدار و سفر اخیرم به فرانسه در ارتباط با حوزه های هوایی مباحث مشخصی را مطرح کردیم و باتوجه به اینکه در حال حاضر 50درصد ناوگان هوایی ایران متعلق به شرکت ایرباس است، برای نوسازی ناوگان هوایی ایران با ایرباس مذاکرات مستقیم داشته ايم.
البته موضوع حضور خارجي ها در فضاي پسا تحريم تنها به صنايع هوايي،ريلي وجاده اي ختم نمي شود ومعاون وزير راه وشهرسازي با اشاره به اينكه حوزه شهرسازي فرانسه مي تواند الگويي مناسب براي كشورمان باشد به ايلنا
مي گويد: یکی از تجربیات بسیار خوب فرانسوی ها در تامین مسکن محرومان نهادسازی است.
 حامد مظاهريان تصريح مي كند: فرانسه نمونه جهانی بسیار خوبی در حوزه توجه به مسکن محرومان تلقی می شود و حوزه تجربه چند دهه ای دارد و آزمون و خطاهای متعددی درباره تامین مسکن محرومان داشته است.
وي تاكيد مي كند:فرانسوي ها الگوی بسیاری از کشورهاي دنيا در حوزه شهرسازی بوده اند و قرار است دو کشور تجربیات خود را در این حوزه ها مبادله کنند البته واقعیت این است که هیچ کشوری نمی تواند به طور مستقیم بر فرایندهای  یک کشور دیگر تکیه کند.
 مظاهريان مي گويد: طبق مذاکرات انجام شده قرار است؛ از تجربیات دو کشور در زمینه تهیه طرح های شهری و طرح آمایش سرزمین استفاده شود و دو طرف مذاکرات خوبی در این زمینه داشته اند.در هرحال به نظر مي رسد كه پسا تحريم مي تواند فرصتي مغتنم براي رشد وتوسعه زير ساخت هاي مختلف كشور از صنايع هوايي گرفته تا ساخت مسكن براي محرومان باشد اما نكته مهم اينجاست كه از اين فرصت طلايي به درستي استفاده شود.
درحقيقت برهه حساس كنوني بايد از سوي مديران ومسئولان وزارت راه وشهرسازي به طور دقيق مورد ارزيابي قرار گيرد تا با تدوين يك برنامه ريزي درست بتوانيم در جهت رشد وت وسعه زيرساختهاي عمراني، هوايي، ريلي وجاده اي كشور گام برداريم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار