کد خبر: ۱۸۱۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۱
چه لوازم و وسایلی را می‌توان برای تربیت کودکی با هوش و نابغه، به کار برد؟

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، بسیاری از خانواده‌ها برای با هوش شدن بچه‌های خود به دنبال راهکار‌های عجیب و غریب می‌گردند، مانند خرید اسباب‌بازی‌های گران‌قیمت. در حالی که با لوازم ساده منزل نیز می‌توان بچه‌های نابغه تربیت کرد.

 

تربیت کودک نابغه با ابزارهای ساده

 
همه خانواده‌ها به‌دنبال فرزند سالم داشتن با تربیت خوب هستند. همه می‌خواهند کودک نابغه و با هوش تربیت کنند. بنابراین، خانواده‌هایی که از لحاظ مالی مرفه یا متوسط به بالا هستند، تلاش دارند با روش‌های عجیب و غریب یا اسباب‌بازی‌های رنگ به رنگ و لاکچری خریدن، فرزندان خود را با هوش کنند، در حالی‌که این روش‌ها جواب نمی‌دهند و بی‌فایده هستند.
 
همین که بچه شما در خانه آزاد باشد و هر از چند گاهی در طبیعت بگردد و بتواند آن را لمس کند، باعث فعال شدن سیستم عصبی و سلول‌های مغز او می‌شود. شما چقدر در منزل به بچه‌های خود آزادی می‌دهید؟
 
آیا از آن دست افرادی هستید که وسایل گران‌قیمت در منزل تزیین کردید و اجازه دست زدن بچه‌ها به هیچ چیز را نمی‌دهید یا این‌که با لوازم ساده خانه و وسایل مختلف، بچه‌ها را آزاد می‌گذارید تا بازی کنند و تجربه به‌دست‌آورند؟
 
چه لوازم و وسایلی را می‌توان برای تربیت کودکی با هوش و نابغه، از سن دو یا سه سالگی تا شش سال، به کار برد؟
 
۱- تخم مرغ
 
یک تخم مرغ به فرزندتان بدهید و از او بخواهید که از آن مراقبت کند، احتمالا در بار‌های نخست، آن را خواهد شکست، اما دفعات بعد، دقت بیشتری می‌کند. 
 
تجربه محافظت از یک شیء شکننده برای رشد، ابعاد مختلف هوش فرزند را تقویت می‌کند.
 
۲- لیوان شیشه‌ای
 
یک لیوان شیشه‌ای به کودک بدهید و از او بخواهید از داخل لیوان، اطراف را ببیند. این‌طور، تفاوت اشیای شفاف و غیر شفاف را از هم تشخیص می‌دهد و می‌تواند آن را توضیح دهد.
 
حتی می‌توانید با چند تکه چوب یا قاشق، روی چند لیوان مختلف بزنید تا صدا‌های متفاوتی ایجاد کند. نیازی نیست برای این کار اسباب‌بازی‌های مختلف بخرید که خیلی نیز به آن‌ها توجه نداشته باشد.
 
۳- حبوبات
 
هر حبوباتی که در منزل دارید، یک مشت بردارید، درون ظرفی بریزید و از بچه‌ خود بخواهید که آن‌ها را از هم جدا کند. البته این کار‌ها باید بر اساس سن بچه باشد، نه این‌که از یک نوزاد بخواهید چنین کاری کند. این کار برای یک بچه پنج تا شش ساله، یک مهارت دستوری مفید است.
 
۴- بشقاب و کاسه و ظروف
 
چند کاسه و بشقاب با اندازه‌های مختلف به کودک بدهید و از او بخواهید به ترتیب اندازه، آن‌ها را بچیند. این کار باعث افزایش تمرکز کودک می‌شود. نگهداری و سر و صدا با کاسه و بشقاب‌ها حتی برای نوزاد‌ها نیز پاسخ‌گو است.
 
۵- برنج و نمک
 
کمی برنج یا نمک، درون سینی بزرگ بریزید و بگذارید که کودک نقاشی بکشد. بچه‌ها دست زدن به این خوراکی‌ها را مانند شن و ماسه لب دریا دوست دارند.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار