کد خبر: ۱۸۲۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۱
گزارش تجارت از ادامه ركود حاكم برخريد و فروش خانه در كشور
درحالي كه روزهاي گرم تابستان يكي پس از ديگري سپري مي شود بازار مسكن همچنان با ركودي عميق دست وپنجه نرم مي كند وحتي حصول توافق هسته اي هم تا به امروز نتوانسته تاثير چنداني برافزايش ميزان خريد وفروش خانه در كشور بگذارد.
روزنامه تجارت- احمدرضا صباغي؛  اگرمسكن وميزان معاملات درآن را به عنوان لكوموتيو وحركت دهنده اقتصادكشور در نظربگيريم به راحتي مي توان به اين نكته پي برد كه خواب عميق بازار مسكن هم تاثير منفي برروي كل اقتصاد كشور گذاشته است.
البته ازعوامل تاثير گذار بربازار مسكن دربرهه كنوني مي توان به توافق هسته اي اشاره كرد كه باتوجه به اينكه اثرات اين توافق براين بازارثانويه خواهد بود نبايدانتظار تغيير وتحولات آنچنان مهمي را در آينده اي نزديك در اين بازار داشت.
درواقع به عقيده بسياري از كارشناسان و مشاوران املاك درنقاط مختلف كشور ركود حاكم بر بازارمسكن پس از توافق نسبت به قبل از آن  بسيارعميق تر شده است كه اين امر اصلا به اثرات منفي توافق بربازار مسكن ربطي ندارد وزماني مي توان درباره اثرات توافق بربازار مسكن صحبت كرد كه از زمان اجراي لغو تحريم ها به طور كامل چندين ماه گذاشته باشد.
هرچند ماهيت بازارمسكن را هم نبايداز قلم انداخت به طوري كه تجربه نشان داده است كه اين بازار از وقوع يك اتفاق سياسي مهم ديرتر از ساير بازارهاي نقدشونده مثل بورس،طلا وارزتاثيرمي گيرد.
البته ركود فعلي بازارمسكن را به تنهايي نبايد به عوامل موجود دراين بازارمرتبط كرد بلكه كمبود نقدينگي دربانك ها وبين مردم هم عاملي مهم وتاثيرگذار براين بازار بوده است.
از طرفي كاهش تقاضا راهم بايد يكي ديگر از عوامل منفي تاثير گذار بررشد خريد وفروش دربازار مسكن دانست.هرچند اين عامل با اجراي طرح هايي همچون مسكن مهر در كشور به نوعي تشديد شده است اما نبايد از تدوين برنامه اي درجهت ايجاد تحولي عظيم دربازار مسكن غافل شد.
ازسوي ديگر كاهش ميزان رشد جمعيت وازدواج دركشورطي سالهاي اخيرعامل مهم ديگري دركاهش ميزان خريد وفروش مسكن در كشور است كه اين عامل هم به نوعي خارج از بازار مسكن است.
 دررابطه با موضوع طولاني شدن ركود مسكن در كشور حامد مظاهریان معاون وزیر راه و شهرسازی به ايلنا مي گويد: با اشاره به اینکه تاثیر رفع تحریم‌ها بر بازار مسکن یک مدل پیچیده ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد نمی‌توان بطور کامل آینده بازار مسکن را با توجه به لغو تحریم‌ها بررسی کرد واين بازار نیاز به یک کار مطالعاتی دارد.
مظاهریان مي افزايد: در نیمه دوم سال هم فصل آرام و بدون تلاطم قیمت را خواهیم داشت وتجزیه و تحلیل فصل بهار به ما نشان مي دهد مسکن در نیمه دوم سال چگونه حرکت خواهد کرد.
وی تصريح مي كند: معمولا مردم در سال جدید و در فصل اول سال تصمیم گیری می کنند سرمایه هایشان را در کدام یک از بازارهای موازی هدایت کنند و یافته های  ما از سه ماه اول سال نشان می دهد در نیمه دوم سال فصل آرام و بدون تلاطم قیمت ها خواهیم داشت. اما از سوي ديگر یک کارشناس مسکن عمده دلیل کاهش نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان را انتقال سرمایه‌ها از بخش مسکن به بخش دلالی ارز عنوان مي كند ومي افزايد:عمده افرادی که نبض بخش مسکن را در اختیار داشتند کسانی بودند که به فعالیت‌های دلالی می‌پرداختند و نسبتی با ساخت و ساز واقعی نداشتند و این افراد در سال 1391 به دلیل رشد شتابان نرخ ارز، سرمایه‌هایشان را به بخش خرید و فروش دلار منتقل کردند که همين مساله عامل اصلی کاهش نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان توسط بخش خصوصی در سال‌های 1392 و1393 ومدت سپري شده از سال جاري است.
سیامک جولایی مي گويد: دراين شرایط دلالان بخش مسکن، محاسبات را بر هم ریختند و کارهای مشارکتی متوقف واين بخش را دچار رکود كردند که تا الان هم ادامه دارد.
 از طرفي ديگرحسن محتشم  ديگر كارشناس حوزه مسكن با بیان اینکه  در حال حاضر مهم ترین مشکل بازار مسکن کمبود نقدینگی و به دنبال آن کاهش توان تولید و تقویت طرف عرضه است، اظهارمي كند: در شرایطی که باید منابع مالی برای تقویت طرف عرضه و برقرار توازن میان عرضه و تقاضا تعریف شود، بانک ها توان پرداخت تسهیلات به انبوه سازان را ندارند.
وی با اشاره به دلیل ناتوانی بانک ها برای پرداخت تسهیلات به ايلنا مي گويد: رقم معوقات بانکی بسیار کلان است و متاسفانه در دوره های گذشته رقم قابل توجهی از تسهیلات به عده خاصی داده شد که هنوز این رقم از تسهیلات به سیستم بانکی برنگشته است بنابراین بانک ها هم توان پرداخت تسهیلات را ندارند.محتشم با بیان اینکه اقلیتی اکثریت تسهیلات را گرفته اند تصريح مي كند: تا شرایط وصول معوقات بانکی فراهم نشود، امکان ارائه تسهیلات وجود ندارد.  
اين كارشناس مسكن مي گويد: مهم ترین راهکار نجات بازار مسکن از رکود؛ افزایش سقف تسیهلات و دوره بازپرداخت است و تنها از این طریق به طور همزمان می توان هم طرف عرضه و هم طرف تقاضا را تقویت کرد.
بنابراين به نظرمي رسد هنوز نمي توان درباره زمان رونق گيري بازار مسكن اظهار نظردقيقي كرد اما آنچه مشخص وواضح است ركود همه جانبه وفراگير موجود در اين بازارسبب شده است تا بازار مسكن با طلسمي بزرگ روبرو شود هرچند راهكارهاي مختلفي براي خروج اين بازارازركود پيشنهاد شده است وبايد منتظر تاثيرآنها برخواب عميق مسكن در آينده اي نزديك باشيم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار