کد خبر: ۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۶
نهاوندیان:
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دیدار دبیرکل سازمان بین‌المللی کارفرمایان با اشاره به اینکه براساس گزارش‌های مجامع بین‌المللی، ایران دارای بهترین ظرفیت‌های اقتصادی است، افزود: دکتر روحانی باب تعامل سازنده با جهان را گشود

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از سایت ریاست جمهوری، دکتر محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری روز سه‌شنبه در دیدار برنت اچ. ویلتون دبیرکل سازمان بین‌المللی کارفرمایان، محمد عطاردیان، نایب رئیس انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران و جمعی از اعضای انجمن‌های صنفی کارفرمایی ،خطاب به آقای ویلتون با بیان اینکه سفر شما به ایران در مقطع زمانی بسیار مهمی صورت گرفته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در یک رویکرد جدی از سوی دکتر روحانی باب تعامل سازنده با جهان را گشوده است و در یکسال سپری شده از عمر دولت یازدهم، این رویکرد آثار مثبت خود را نمایان ساخته است.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه شرط لازم این تعامل این است که طرفین به جای زبان تهدید و محدودیت با زبان احترام و منافع متقابل سخن بگویند، افزود: حاصل رویکرد تعامل سازنده با جهان این است که امروز در مسائل منطقه‌ای و جهانی همگان اذعان دارند که برای حل مسائل، به جای غفلت چاره‌ای جز توجه و تعامل با ایران نیست.

دکتر نهاوندیان با اشاره به اینکه این نگاه تعاملی فقط در مناسبات خارجی دولت یازدهم حاکم نبوده و به مناسبات داخلی هم تسری یافته است، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در عرصه اقتصاد داخلی نیز تاکید جدی دارد که با نهادهای مرتبط فعال در اقتصاد کشور تعامل درهم تنیده‌ای را سامان دهد.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه «امروز از دوره‌ای که روابط کاری در اقتصاد سه ضلعی و بین دولت،‌کارفرما و کارگر برقرار می‌شد، گذشته و مشخص شده که برای یک حیات اجتماعی پایدار و با ثبات باید همه نهادهای اجتماعی از خانواده تا نهادهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تا دولت مورد توجه قرار گیرند»، تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگر برای توفیق در اقتصاد توجه به مسائل اجتماعی ضروری است و البته دولت در این عرصه نقش و وظیفه مهمی بر عهده دارد.

دکتر نهاوندیان یکی از مسائل مهم بین کارگر و کارفرما را موضوع بیمه و تامین اجتماعی برشمرد و گفت: بخش مهمی از این مسئله مربوط به خدمات درمانی است و این نزاع که باید سهم بیشتری از آن بر عهده کارفرما باشد یا کارگر، بدون دخالت دولت به نتیجه نخواهد رسید، اما اگر دولت با احساس مسئولیت قدم پیش بگذارد هزینه مجموعه خدمات درمانی برای جامعه و از جمله کارگر و کارفرما به حداقل خواهد رسید.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری یکی از گام‌های موفق دولت یازدهم در یکسال ابتدای فعالیتش را اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور عنوان و اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم در مدتی که در ایران هستید از دوستان ایرانی خود بپرسید یا شخصا به بیمارستانی سر بزنید تا میزان رضایت عمومی از اجرای این طرح را ببینید.

دکتر نهاوندیان اظهار داشت: در سفری که به نیویورک داشتیم یک ایران شناس معتقد بود که اوباما در طرح خود برای تحول در نظام سلامت آمریکا موفق نبود اما آقای روحانی در اجرای طرح مورد نظرش موفق بود و این تازه اتفاقی است که تنها در یکسال رخ داده است.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: وقتی دولت در مسئولیت‌های خود در عرصه اقتصاد و روابط شغلی، مسئولانه برخورد کند آثار رضایت از آن را در روابط کارگر و کارفرما می‌توان دید و زمانی که کارگر از خدمات درمانی که به او ارائه شده است، رضایت داشته باشد در مواجهه با مسائل محیط کار نیز بسیار نقدپذیرتر و انضباط‌پذیرتر و با آرامش بیشتر خواهد بود.

دکتر نهاوندیان با بیان اینکه «معتقدم در عرصه اقتصاد باید ساز و کارهای پایدار و نهادینه برای گفت‌وگوی دولت و همه فعالان عرصه اقتصادی و ذینفعان این عرصه ایجاد شود»، تصریح کرد: یکی از اتفاقات بسیار مهم در ساختارسازی اقتصاد ایران تصویب قانونی بود به نام بهبود مستمر محیط کسب و کار که یکی از مواد درخشان آن، تاسیس نهادی به نام شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بود و در این قانون مفهوم دیالوگ نهادینه شد. جالب است بدانید که این اولین قانونی بود که در تاریخ ایران متن پیش نویس آن از سوی بخش خصوصی تهیه شده بود.

رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اینکه آینده اقتصاد ایران با چنین رویکردی تصویب و تایید شد، گفت: امروز در مرحله انتقال تاریخی از اقتصادی عمدتا دولت سالار به اقتصادی عمدتا مردم‌سالار و مشارکت جو هستیم.

دکتر نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود با با اشاره به اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران گفت: امروز خیلی از مراکز مطالعاتی جهان بر روی ظرفیت های اقتصادی ایران متمرکز شده‌اند و گزارش‌های اخیر مجامع اقتصادی دنیا به صراحت اقتصاد ایران را دارای بالاترین پتانسیل و ظرفیت و بانشاط‌ترین اقتصاد در میان اقتصادهای نوظهور معرفی می‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری اضافه کرد: شرایط موصوف برای اقتصاد ایران نه فقط به این دلیل است که ایران از ذخایر عظیم نفت و گاز بهره‌مند است یا بهترین مسیر ارتباطی بین شمال و جنوب یا شرق و غرب است و یا اینکه دارای سرمایه انسانی عظیمی است، بلکه به این دلیل است که در ۳۰ سال گذشته توان پایداری و اتکا بر داشته‌ها و برنامه‌ریزی داخلی خود را به اثبات رسانده است.

دکتر نهاوندیان با تاکید بر اهمیت رویکرد تلاش برای تصحیح تصویری که از ایران در جهان ارائه شده است، خطاب به دبیرکل سازمان بین‌المللی کارفرمایان اظهار داشت: امیدوارم دیدار شما از ایران سرآغاز همکاری‌های سازنده با نهادهای اقتصادی ایران و شکل‌گیری یک همکاری موثر و مثبت برای شناساندن ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ایران به جهان باشد.

رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه متاسفانه امروز پیرامون ایران را شعله‌های خشونت، افراط و تروریسم فراگرفته و همه روزه جان مردم را می‌گیرد، تصریح کرد: رییس جمهوری ایران در سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل علیه این خطر هشدار داد و پیشنهاد کرد که اجماعی جهانی علیه آن لازم است و با وجود تصویب این پیشنهاد به اجماع اما اقدام عملی چندانی درباره آن صورت نگرفت تا امروز که می‌بینیم همه نگران موج جهانی تروریسم در منطقه و جهان هستند.

دکتر نهاوندیان ایران را جزیره ثبات، امنیت و صلح توصیف کرد و گفت: باید توجه کرد که توسعه اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی نه تنها فواید اقتصادی زیادی دارد بلکه بهترین راه برای ایجاد صلح است. مبارزه با تروریسم با بمباران هوایی حاصلی ندارد، بلکه این ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانانی که از سر یاس و ناامیدی به تبدیل شدن به ابزار اعمال خشونت و تروریسم تن می‌دهند، باید به عنوان راهکاری موثر در مبارزه با تروریسم و خشونت دنبال شود.

برنت اچ. ویلتون دبیرکل سازمان بین‌المللی کارفرمایان نیز در این دیدار ایران را مقصدی بسیار خوب برای تجارت و همکاری اقتصادی توصیف کرد و گفت: یکی از اهداف این سفر اصلاح تصورات موجود درباره ایران است.

وی اظهار داشت: سازمان ما تجارب زیادی از همکاری با ۱۴۳ عضو خود دارد که می‌تواند آنها را در اختیار ایران قرار دهد. امروز جهان کاملا بهم پیوسته است و پیروزی و شکست هر یک از ما پیروزی و شکست دیگری هم هست.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: