کد خبر: ۱۸۳۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با اشاره به اینکه بر اساس سهمیه ابلاغی ۶۰ هزار نفر از ایران به‌طور رسمی در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند، گفت: ۱۰ هزار و ۱۰ نفر از خراسان رضوی در همایش عظیم پیاده‌روی اربعین در عراق شرکت کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، محمدصادق براتی امروز در همایش استانی یاوران وقف که به میزبانی کاشمر و در بقعه متبرکه آستان مقدس امامزاده سید حمزه(ع) برگزار شد، اظهار کرد: باوجود اتفاقاتی که در ۲ سال اخیر براثر کرونا در استان رخ داد، متولیان و دست‌اندرکاران موقوفات اقدامات شایانی انجام دادند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی بابیان اینکه  وقف یکی از مترقی‌ترین و از افتخارات اسلام است و آثارش را در همین گرفتاری‌های اخیر شاهد هستیم، ابراز کرد: در این راستا رزمایش‌های مواسات و همدلی به همت متولیان وقف و بر اساس نیات واقفین انجام شد و از محل عواید موقوفات و بقاع متبرکه کمک‌های چشمگیری به بخش‌های آسیب‌پذیر جامعه و سلامت انجام‌شده است.

وی کثرت موقوفات در بخش‌های مختلف باعث افتخار در جامعه اسلامی دانست و خاطرنشان کرد:  عواید موقوفاتی که امروز  در بسیاری از امور گره‌گشا و یاری‌گر خانواده‌های نیازمند و کمک به حوزه سلامت و درمان است، درواقع موقوفاتی است که در دوران گذشته وقف‌شده و امروز  از آثار و نتایج آن بهره می‌بریم.

براتی با تأکید بر اینکه اقدامات انجام‌شده از سوی اوقاف در حوزه حفاظت و صیانت از موقوفات باعث افزایش اعتماد مردم به مسئله وقف‌شده است، تصریح کرد: قطعاً دستاورد تلاش‌های انجام‌شده یکی از مؤثرترین اقدامات برای تشویق و ترغیب مردم به انجام موقوفات جدید است.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته قشر عظیمی از عاشقان و دلدادگان حضرت اباعبدالله الحسین در ایام اربعین زائر کربلای معلی می‌شدند، گفت: متأسفانه در دو سال اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا این توفیق از مردم ولایتمدار سلب شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی با اذعان به اینکه سال گذشته به دلیل ممنوعیت اعلام‌شده، اعزامی برای حضور در پیاده‌روی عظیم اربعین انجام نشد، ابراز کرد: امسال با بهبود شرایط و وضعیت کرونا، مجوز اعزام ۶۰ هزار نفر به‌طور رسمی از کشور برای حضور در پیاده‌روی اربعین در کشور عراق صادر شد که ۱۰ هزار و ۱۰ نفر زائر خراسان رضوی بودند که به‌طور رسمی به عتبات و عالیات اعزام شدند.

وی با تأکید بر اینکه جاماندگان از پیاده‌روی اربعین حسینی با برگزاری همایش‌های پیاده‌روی در نقاط مختلف استان عشق و ارادتشان را به سرور و سالار شهیدان ابراز کردند، اظهار کرد: کاشمر جزو شهرستان‌های ویژه  در خراسان رضوی بود که در روز اربعین همایش عظیم پیاده‌روی را در مسیر حرم تا حرم برگزار کرد.

براتی بابیان اینکه ایام دهه پایانی صفر همه‌ساله در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع) به دلیل سیل جمعیت کاروان‌های پیاده شور و شعور زیادی داشت، یادآور شد: متأسفانه امسال به دلیل شرایط قرمز و نارنجی استان این امر محقق نشد و تنها در روزهای آخر با تغییر وضعیت کرونایی در شهرستان‌ها و مشهد، فرصت کوتاهی فراهم شد تا شیفتگان امام مهربانی پا در مسیر عاشقی بگذارند و پس از پیاده‌روی به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته ۴۸ روز برای پذیرایی ۴۸ ساعت از زائران پیاده بارگاه امام رضا(ع) برنامه‌ریزی می‌کردیم، افزود: امسال با توجه شرایط کرونا، در طی ۴۸ ساعت برای پذیرایی و اسکان زائران پیاده‌روی حرم مطهر رضوی برنامه‌ریزی انجام دادیم که خوشبختانه درنهایت رعایت پروتکل‌های بهداشتی خدمات مطلوبی نیز ارائه شد.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی بیان کرد: آرزو می‌کنیم با ریشه‌کن شدن این ویروس منحوس در سال‌های آتی به‌عنوان متولیان زیارت  بتوانیم در حوزه اعزام مشتاقان به عتبات و عالیات و پیاده‌روی اربعین حسینی و نیز مراسم دهه پایانی صفر در سرزمین رضوی خدمات شایسته‌ای به زائرین ارائه دهیم.

وی همچنین با تقدیر از تلاش‌ها و فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه اماکن متبرکه و بقاع متبرکه از ابتدای شیوع کرونا در خراسان رضوی، اذعان کرد: برابر آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در اماکن زیارتی و بقاع متبرکه  استان نسبت به سایر مراکز مطلوب‌تر و بهتر بوده است.

تجلیل از واقفان و یاوران وقف باعث تثبیت جایگاه واقعی وقف می‌شود

در ادامه مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: اگر واقفان و افرادی که وقف را احیا می‌کنند تکریم و تجلیل شوند وقف و سنت حسنه وقف جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده  ابراز کرد: در طی یک سال گذشته همانند سال‌های قبل افرادی در حوزه‌های مختلف نظیر ائمه جماعات، اقتصادی و اجتماعی در احیای وقف و موقوفات همراهی کردند و این نشست به‌منظور تجلیل از این افراد تشکیل‌شده است.

وی یادآور شد: همایش یاوران وقف شهرستانی برگزارشده و امروز نیز همایش وقف استانی در جوار آستان مقدس امامزاده سید حمزه (ع) در شهرستان کاشمر برگزار می‌شود.

وقف منشأ برکات زیادی برای حفظ هویت حسینی و انقلابی شده است

همچنین امام‌جمعه کاشمر با اذعان به اینکه یاوران وقف با همه موانعی که در قبل از انقلاب وجود داشت، با یک روحیه جدیدی به سمت وقف روی آوردند، گفت: وقف منشأ برکات زیادی برای حفظ هویت حسینی و انقلابی ما شده است.

حجت‌الاسلام جواد طاهری ادامه داد: افرادی که این وقف‌ها را زنده نگه داشتند و نسبت به موانع موجود یا بی‌اعتنا بودند و یا کم کردند به دنبال احیاء وقف و موقوفات و ثبت وقف جدید بودند.

وی با تأکید بر اینکه واقفان زمانی احساس کردند که تنها مرکز علمی که می‌تواند علم را انتشار دهد حوزه‌های علمیه است به همین منظور به سمت وقف حوزه علمیه رفتند، یادآور شد: دست‌های نابکار در قبل از انقلاب و یا تدبیرهای غلط برخی واقفان را از ما گرفته است.

امام‌جمعه کاشمر ابراز کرد: امروز زمینه‌های وقف فراوان شده و وقف برای جهیزیه، انرژی هسته‌ای، هدایت‌های گوناگون، ساخت دانشگاه، ساخت خانه، معیشت و سلامت از عرصه‌هایی است که خود را نشان می‌دهد  و مردم آن‌ها را دنبال می‌کنند.

وی تأکید کرد: اینکه از تعدادی به‌صورت نمادین تجلیل شود تا جامعه در میان انبوهی از مهربانی‌ها بداند که نخبگان و جامعه روحانیت از واقف قدردانی می‌کنند جای تقدیر و تشکر دارد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از ۵۰ واقف، سرمایه‌گذار موقوفه، پژوهشگر، دبیر کارگروه اشتغال ستاد امور خیریه، عضو هیئت امناء آستان متبرکه، خادم افتخاری امامزاده، مدیر بقعه متبرکه، مسئول مرکز افق امامزاده، مبلغ ترویج فرهنگ وقف، مدیرکل کمیته امداد و ثبت‌اسناد، خیر آستان مقدس امامزاده و خبرنگار افتخاری وقف تجلیل شد.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار