کد خبر: ۱۸۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۲
گزارش «تجارت» از بازارهای مالی در هفته‌اي که گذشت
بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته را در فضای سرگردانی و رکود سپری کرد و با روندی افتان و خیزان در حال نزول تدریجی است.
روزنامه تجارت-حسين نوروزي زاده؛ افت و خيزهای مکرر با شیب کاهنده قیمت سهام، مصداق کامل یه گام به جلو و دو گام به عقب شده است. همچنان  سمت و سو و جهت بازار چندان مشخص و پایدار نیست و اهالی تالار به نوعی سردرگمی معاملاتی دچار شده اند. البته در این میان نباید از نقش و فعالیت گسترده سهامداران کوتاه مدت و نوسان گیران، در بروز چنین پدیده ای در بورس غافل ماند. بدون شک در خلاء وجود خریداران پرشمار و فعالیت محدود حقوقی ها، در روزهایی که بازار از عمق کمی برخوردار است، این گروه یکه تاز بازار شده اند و به جرات می توان بخشی از مشکلات این روزهای بورس را به آنها نسبت داد.
در کلیت بازار نیز به عقیده برخی از تحلیلگران، بازار در حال حاضر در حال ساختن کف هاي قيمتی می باشد و به زودی از فروشندگان در این قیمتها خالی خواهد شد و قیمتها براي صعودي آرام آماده می شوند.
در این حال به سرمایه گذاران توصیه می گردد، شرایط حال حاضر بورس بهترین زمان برای انتخاب یک پرتفوی متنوع از سهام بنیادی و مناسب با یک رویکرد میان مدت و بلند مدت است.همچنین در پایان معاملات هفته منتهی به 14 مرداماه 1394، شاخص کل با 330 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 66451  واحد رسید. در 5 روز کاری این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 8315 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل69درصد افزایش یافته است. در ضمن تعداد 2739 میلیون سهم و حق تقدم در 188هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 8درصد افزایش و 3/0درصد کاهش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. طی هفته جاری قند و شکر با 13/5 درصد، محصولات چوبی با 38/3 درصد، حمل و نقل، انبار داری و ارتباطات با 27/3 درصد، ماشین آلات و دستگاه های برقی با 58/2 درصد و ساخت محصولات فلزی با 08/2 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.

سایر بازارهای رقیب
نرخ دلار آزاد به صعود آهسته و بی سر و صدای خود ادامه می دهد و از 3315 در ابتدای هفته تا مرز 3328 تومان در آخرین روز هفته افزایش یافت. با این اوصاف اثرات کوتاه مدت توافق بر نرخ دلار به صفر رسیده و نرخ آن در حال برگشت به میزان قبل از آغاز روند نزولی است. در این میان نباید از نقش صحبتهای چند روز پیش رییس کل بانک مرکزی که خبر از تک نرخی شدن دلار در شش ماه آینده داده بود، بسادگی گذشت. این اظهارات به نوعی خیال معامله گران بازار ارز را از کاهش کوتاه مدت قیمت ارز آسوده کرد.
بر خلاف قیمت دلار، قیمت طلا و سکه به تبع نزول ادامه دار قیمت اونس جهانی روند کاهشی را تجربه کرد. قیمت سکه طرح جدید از 878هزار تومان اولین روز هفته به 871هزار و 500 تومان در روز پنجشنبه رسید. در همین زمینه محمد کشتی آرای رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به روند کاهش نرخ طلا  با بیان اینکه کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی نتیجه بهبود شرایط اقتصادی اروپا و آمریکا است،گفت: با توجه به رشد 2.3 درصدی اقتصاد آمریکا در 3 ماهه دوم سال جاری ارزش دلار در بازارهای جهانی افزایش یافته که این موضوع همیشه کاهش قیمت طلا را رقم زده است. رشد نرخ دلار و به دنبال آن کاهش قیمت طلا به افت میزان سرمایه گذاری در طلا منجر شده و در پی آن بسیاری از معامله‌گران بازارهای مالی اقدام به فروش طلا برای بدست آوردن نقدینگی می کنند. علت دوم کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی، کاهش قیمت نفت است. وی با تاکید براینکه درحال حاضر کاهش نرخ طلا با شیب ملایم همراه بوده که این شیب ملایم اکنون به پایین ترین سطح خود رسیده است،تصریح کرد: در هفته های آینده قیمت طلا درهمین سطح حداقل برای یک هفته باقی خواهد ماند.
در بازار املاک و مستغلات همچنان رکود و عدم تقاضا در بخش خرید مسکن، فعالان این صنعت را به ستوه آورده است. به عقیده بسیاری از بنگاه داران املاک در تهران بازار مسکن بعد از توافق نه تنها رونق خاصی را تجربه نکرده است، بلکه شرایط بدتر از گذشته نیز شده است. در این خصوص معاون وزیر راه و شهرسازی با پیش بینی وضعیت قیمتی مسکن در ماههای آینده،گفت:برخلاف اظهاراتی که درباره افزایش قیمت مسکن در نیمه دوم سال می‌شود، در این فصل از سال هم خبری از افزایش قیمت ها نخواهد بود.وی افزود: معمولا مردم در سال جدید و در فصل اول سال تصمیم گیری می کنند سرمایه هایشان را در کدام یک از بازارهای موازی هدایت کنند و یافته های  ما از سه ماه اول سال نشان می دهد در نیمه دوم سال فصل آرام و بدون تلاطم قیمت ها خواهیم داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار