کد خبر: ۱۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
به گزارش تجارت آنلاين، بعضي‌ها اسممان را مي‌گذارند قلم‌ به دستان، گروهي هم مي‌گويند فعالان رسانه‌اي. وقتي مهربان‌تر باشند، مي‌گويند آقاي خبرنگار يا آقاي روزنامه‌نگار. سالي يك‌بار خودمان سوژه مي‌شويم. خودمان از خودمان مي‌نويسيم. از دردهايمان مي‌گوييم و مي‌رويم تا سال بعد. دردهايي مثل انجمن صنفي، ديگر‌اين‌روزها براي خودشان سريال تمام عياري شده‌اند، سريالي كه موضوعش، توجه به خواسته‌هاي صنف خبرنگاران و روزنامه‌نگاران است و هر سال سه چهار قسمتي از آن پخش مي‌شود. بقيه مي‌ماند براي سال بعد تا سوژه گشايش انجمن صنفي همچنان داغ بماند. در‌اين گزارش، گفت‌وگوي كوتاه «فارس» با بعضي خبرنگاران قائم‌شهري نقل قول مي‌شود و بعدتر، سراغ بعضي نمايندگان مجلس مي‌رويم كه نظرشان درباره انجمن صنفي روزنامه‌نگاران را بيان كرده‌اند.
خبرنگار خبرگزاری مهر در شهرستان قائم‌شهر درباره مشکلات خبرنگاران این شهرستان، گفت: خبرنگاران بايد امنیت شغلی مناسبی داشته باشد چون بسیاری از فعالان رسانه از حقوق کافی و مزایای بیمه محروم هستند.
سمیه کریمی با بیان اینکه ایجاد امنیت شغلی یکی از دغدغه‌های مهم خبرنگاران است، خاطرنشان کرد: باید مدیران ارشد با برنامه‌ریزی مناسب، امنیت شغلی را برای خبرنگاران ایجاد کنند.
وی با اشاره به اینکه خبرنگارانی که در تمام فصول سال در جلسات مختلف شرکت می‌کنند باید مورد توجه واقع شوند، بیان کرد: خبرنگارانی که همیشه در پوشش اخبار فعالیت دارند، مورد توجه مدیران قرار نمی‌گیرند و این ظلم بزرگی است که به این قشر فعال وارد می‌شود.
يك خبرنگار قائم‌شهری ديگر نيز اظهار کرد: از خبرنگاران حمایت شایانی نمی‌شود و با وجود 10 سال سابقه بیمه، متاسفانه بیمه خبرنگاران قطع شد.
رضا متانی با بیان اینکه به‌دلیل نداشتن دفتر خبری برای ارسال اخبار با مشکلات بسیاری مواجه هستیم، تصریح کرد: اگر تسهیلات مناسب در اختیار خبرنگاران قرار دهند، می‌توانیم تجهیزات مورد نیاز خود را مهیا کنیم.
وی با اشاره به اینکه خبرنگار برای تهیه خبر به‎دلیل نبود همکاری مناسب مدیران و روابط عمومی‌ها در ارائه ارقام و آمار با مشکلات بسیاری مواجه هستند، اضافه کرد: برخی از مدیران و روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی همکاری لازم با خبرنگاران انجام نمی‌دهند و مشکلات بسیاری در این میان به‌وجود می‌آید.متانی با تاکید به اینکه شهرستان قائم‌شهر با وجود تعداد انبوهی از خبرنگار فعال اما از مزایای انجمن صنفی محروم است، افزود: اگر قائم‌شهر دارای انجمن صنفی خبرنگاران باشد بر اساس فعالیت آنها رتبه‌بندی انجام می‌شود و هر خبرنگاری در حوزه مورد نظر خود فعالیت می‌کند.يكي از خبرنگاران خبرگزاری برنا نيز در همين باره بیان کرد: تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی با عملکرد سلیقه‌ای در انتخاب خبرنگار مشکلات بسیاری را در حیطه شفاف‌سازی اخبار ایجاد می‌کنند.
مونا معینی یادآور شد: با توجه به نقش مهم خبرنگاران در انتشار اخبار و کمک به مدیران دستگاه‌های اجرایی اما بسیاری از مدیران زحمات بی‌دریغ خبرنگاران را نادیده می‌گیرند.دیگر خبرنگار قائم‌شهری، با بیان اینکه تاکنون تفکیک مناسبی در میان خبرنگاران پرتوان از نظر دانش و کم‌توان شکل نگرفت، متذکر شد: یک رسانه مورد نظر برای دستگاه اجرایی چندین خبر درج می‌کند اما مدیر دستگاه مورد نظر هیچ تشکری از خبرنگار مورد نظر بابت زحماتش انجام نمی‌دهد.رضا شریعتی اضافه کرد: اداره ارشاد به‌عنوان متولی اصحاب رسانه باید در سامان‌دهی خبرنگاران با جدیت قدم بردارد و از ارشاد قائم‌شهر انتظار می‌رود انجمن خبرنگاران را با سرعت بیشتری تشکیل دهد.
وی با تاکید به اینکه باید شناسنامه حرفه‌ای برای خبرنگاران صادر شود، ادامه داد: اگر با توجه به آثار خبرنگاران شناسنامه حرفه‌ای صادر شود، دیگر هر کسی نمی‌تواند وارد این حرفه شود و ادعای خبرنگاری کند.
خبرنگار روزنامه بشیر در شهرستان قائم‌شهر نیز بيان کرد: خبرنگاران قائم‌شهری باید از خانه خبر بهره‌مند شوند و در این راستا نیاز است که اداره ارشاد شهرستان اقدامات لازم را انجام دهد.
معصومه متانی با بیان اینکه انجمن صنفی خبرنگاران قائم‌شهر با همت خبرنگاران و اداره ارشاد باید تشکیل شود، افزود: اگر انجمن صنفی خبرنگاران در این شهرستان ایجاد شود، می‌توانیم خبرنگاران را بر اساس فعالیت‌های‌شان رتبه‌بندی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بیمه و داشتن امنیت شغلی از بزرگ‌ترین دغدغه خبرنگاران در سطح کشور است که امیدواریم وزارت ارشاد به‌عنوان متولی این قشر، اقدامات لازم را انجام دهد.
 خبرنگاران در خانه هنرمندان فعالیت کنند
رئیس اداره ارشاد قائم‌شهر به فارس گفت: فرم سامان‌دهی خبرنگاران قائم‌شهری تهیه شد و براساس فعالیت آنها رتبه‌بندی خبرنگاران انجام می‌شود.سیدعلی علوی با بیان اینکه با سامان‌دهی خبرنگاران از ورود خبرنگاران غیرفعال جلوگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: با سامان‌دهی خبرنگاران قائم‌شهری، کلاس آموزشی برگزار می‌شود تا سواد رسانه‌ای خبرنگاران تا حدودی سنجیده شود.
وی درباره نحوه سامان‌دهی خبرنگاران قائم‌شهری، یادآور شد: در سامان‌دهی به آثار تولیدی و دوران فعالیت خبرنگاران توجه می‌شود و خبرنگاران قائم‌شهری کد فعالیت کسب می‌کنند.علوی ادامه داد: دریافت کد فعالیت در میان خبرنگاران انگیزه مناسبی می‌شود تا برای درج خبر از اصول خبری استفاده کنند و در نتیجه اخبار باکیفیتی در رسانه‌ها منتشر می‌شود.
وی تاکید کرد: خبرنگاران باید هر ماه چند آثار خود را به اداره ارشاد قائم‌شهر ارائه کنند تا بر اساس آثار تولیدی، کد فعالیت آنها مورد توجه قرار گیرد.علوی با اشاره به اینکه خبرنگاران قائم‌شهری می‌توانند در خانه هنرمندان انجمن صنفی خبرنگاران تشکیل دهند، اضافه کرد: در حال حاضر به‎دنبال ساختمانی برای تشکیل خانه هنرمندان هستیم و با افتتاح خانه هنرمندان خبرنگاران قائم‌شهری نیز در این خانه می‌توانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.

وضع خبرنگاران ساماندهي شود
علی محمد بزرگواری نماینده لنده و چرام:بعضی از خبرنگار‌ها وابسته به یک رسانه‌هایی هستند که آن رسانه‌ها برای خودشان منبع در آمد دارند اما خیلی از خبرنگارهای بیچاره از هیچ جایی تغذیه نمی شوند و واقعا باید برای اینها فکری کرد. من خودم شاهدم یک بنده خدایی رفته بود از یک دختر خبرنگاری خواستگاری کرده بود چون فکر می کرد خبرنگار است و حقوق بگیر است.
بعد که رفت، دید این بنده خدا اصلا از جایی حقوق نمی گیرد، پشیمان شد! خب باید به این قشر و حقوقشان توجه کرد و البته یک جایگاهی یا یک میزانی برای شناخت خبرنگار‌ها قرار بدهند یعنی در واقع یک جایی باشد که اینها را تنظیم و ساماندهی بکند تا آنهایی که واقعا می خواهند به رسالت خود عمل بکنند حقوقی برایشان تعیین بشود .تا الان در مجلس ندیده ام چنین اقدامی(که البته وظیفه کمیسیون فرهنگی است که باید در این زمینه طرح بیاورند)که تا الان محقق نشده است.

كم‌كاري درباره صنف خبرنگار
محمد سلیمانی نماینده تهران:صنف خبرنگاري و روزنامه‌نگاري، حوزه ای است که ما در زمينه‌اش کم کار کرده‌ایم. منظورم در زمينه حقوق مادی نیست گرچه حقوق مادی هم کم است .یعنی الان خبرنگاران ما با مضیقه مالی رو به رو هستند این یک واقعیت است مثلا در امر حمل و نقل، یک خبرنگار برای اینکه جا به جا بشود باید روزی چند ده هزار تومان هزینه بکند، خب مسائلی مثل طرح ترافیک هم وجود دارد در نتيجه این کفاف نمی کند و كارشان رشد نمی‌کند. من قبول دارم بخش مالی‌اين قضيه واقعا ضعیف است آن بخش حمایتی و بخش صنفی هم ضعیف است. مثلا یک خبرنگار باید بتواند آزادانه خبرش را بدون اینکه احساس کند تحت تعقیب قرار می گیرد منتشر کند. البته مسئولیت پذیری را باید قبول بکند. يك خبرنگار نباید خدای ناکرده مسائل کذب و افترا بگوید ولی از آن طرف هم جامعه و قانون باید از او حمایت کنند تا انگیزه‌ها کور نشود، افراد نترسند و به خوبی در میدان صحبت بکنند. در این بخش برای صنف خبرنگار همه ما باید بیشتر کار بکنیم.

خبرنگار مظلوم است
کمال الدین پیرموذن نماینده اردبیل:خبرنگاران به حد کافی، به خصوص از حیث آزادی‌های سیاسی در مظلومیتند. من نمی‌گویم نظام نظرش این است اما گاهي مورد برخورد فرا قانونی و سلیقه‌ای اشخاص قرار می‌گیرند. حتی من می‌بینم بعضی از نمایندگان به خبرنگاران توهین‌هایی می‌کنند.
امیدوارم خبرنگاران از هر حیث مورد حمایت‌های سیاسی مجلس،دولت و سران نظام برخوردار شوند. براي افزایش حقوق معنوی و صنفی خود حداقل حقوق در کشور ما به خبرنگاران اختصاص دارد که آن هم پایدار نیست و امیدوارم کمیسیون فرهنگی و همه نمایندگان مشکلات خبرنگاران عزیز را در کانون توجه خود قرار بدهند. با توجه به افزایش منابع و ثروت که متاثر از دیپلماسی سیاسی بسیار قوی دولت و رفع تحریم‌ها و باز شدن اموال بلوکه کشور در خارج است ،دولت و ما همه یار خبرنگاران باشیم خارج از شعار و خدای ناکرده بار خاطر این عزیزان نباشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار