کد خبر: ۱۸۴۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۴
پایگاه اینترنتی تابناک در یادداشت خود، به بهانه توافق هسته ای ایران و قدرتهای جهانی، از گروه مذاکره کنندگان به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و غلامرضا آقازاده رییس اسبق سازمان انرژی اتمی به عنوان افرادی نام برد که باید نامشان ماندگار بماند.
به گزارش  تجارت آنلاين به نقل از تابناک، در این یادداشت که شب دوشنبه منتشر شد، آمده است: مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در حالی در وین به پایان رسید که سرانجام پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک جمع بندی نهایی صورت گرفت، اگرچه همچنان مراحل اجرایی این برنامه مشترک باقی مانده است.
 
در همین راستا باید متذکر شد که اگرچه مذاکرات ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در ایستگاه وین به پایان رسید؛ اما در دوازده سال گذشته که مذاکرات در حال انجام بود، افراد زیادی زحمات بسیاری متقبل شده اند که در نهایت ماحصل آن توافق هسته ای میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان شد.
 
در مذاکرات اخیر در دولت جدید سه گروه مذاکرات هسته ای را به پیش بردند. در پیشانی این گروه ها، تیم مذاکره کننده وزارت خارجه به ریاست دکتر محمد جواد ظریف قرار دارند که عموما مسائل سیاسی و حقوقی مذاکرات را پیش می بردند.
 
علاوه بر تیم مذاکرات سیاسی و حقوقی وزارت امور خارجه و کارشناسان آن، تیم دیگری که مذاکرات فنی را هدایت می کرد قرار داشت.
 
این تیم که کارشناسانش از همان ابتدای مذاکرات با گروه 1+5 در مذاکرات حضور داشتند و رئیس آنان یعنی علی اکبر صالحی هم در میان مذاکرات به جمع آنان پیوست، نقش مهمی در حل و فصل کردن مسائل فنی مذاکرات بر عهده داشت، به گونه ای که با حضور صالحی بار فنی مذاکرات از دوش ظریف برداشته شد و صالحی در دیدارهای متعددی که با مونیز وزیر انرژی آمریکا داشت، مسائل فنی مربوط به نیروگاه آب سنگین اراک را به شکل قابل قبولی فرموله کرد و در سایر مسائل فنی نیز با جزئیات به حل اختلافات تا حدی که امکان داشت پرداختند.
 
در کنار تیم سیاسی و فنی، امیر دریابان شمخانی حضور داشت. حضور شمخانی در نقش دبیر شورای عالی امنیت ملی، این اطمینان خاطر را به تیم های مذاکراتی صف و همچنین مردم داد که کسی عمده نقش سیاستگذاری اجرایی مذاکرات را بر عهده گرفته که خود متخصص در مهم ترین بخش مذاکرات (بخش پی ام دی)، یا مطالعات نظامی ادعایی بود. شمخانی که در سابقه خود، فرماندهی رده های مختلف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و هشت سال هم وزیر دفاع کشور بود، آنقدر اشراف بر مسائل تخصصی نظامی داشت که بتواند با تدبیر لازم، تیم های مذاکراتی را درباره ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته ای ایران مدیریت و ابعاد و اطلاعات لازم برای مقابله با ادعاهای گروه 1+5 را به تیم های مذاکراتی منتقل کند.
 
وی همچنین در دیدارهای مهمی که با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی داشت، در نقش یک هدایت کننده، توانست مدلی از همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی به دست آورد؛ به عبارت دیگر، تیم ستاد به مدیریت شمخانی، نقش پررنگی در کمک به تیم مذاکره کننده صف در حل مهم ترین موانع مذاکرات یعنی بحث ابعاد احتمالی ادعایی برنامه هسته ای نظامی و همچنین شیوه جدید همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ایفا نمود.
 
اما شاید در این میان باید به نقش کسانی نیز که در گذشته در سازمان انرژی اتمی حضور داشتند نیز اشاره کرد. از جمله کسانی که به حق باید به نقش وی در قوت گرفتن فناوری هسته ای اذعان کرد؛ آقای غلامرضا آقازاده رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی است.
 
به نحوی که باید گفت اکثر بخش های برنامه ی صلح آمیز هسته ای در در دوران 12 ساله ی ریاست آقازاده بر سازمان انرژی اتمی آغاز و تکمیل شده اند. تأسیسات غنی سازی نطنز، مجتمع تولید کیک زرد در اصفهان و نیز بهره برداری از منابع اروانیوم ساغند از جمله اجزای کارنامه سازمان انرژی اتمی در این دوره اند.
غلامرضا آقازاده، پیش از آن که در سال 1376 از سوی رئیس دولت اصلاحات به ریاست سازمان انرژی اتمی گمارده شود، به مدت 12 سال وزیر نفت ایران بود. وی بعد از پیروزی دولت اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری معاون رئیس جمهور در امور انرژی اتمی شد.
آقازاده در آن دوران تلاش های بسیاری کرد که از جمله می توان به سرعت بخشیدن به ساخت نیروگاه اتمی بوشهر اشاره کرد. آقازاده با روسیه در این مورد پیمان همکاری بست و با چین راجع به پروژه ای دیگر وارد گفت وگو شد، امری که موجبات خشم دولت آمریکا را پدید آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر: