کد خبر: ۱۸۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲
نتایج مثبت اولیه از قرنطینه هوشمند

سلامت نیوز: نگرانی‌ها از موج ششم کرونا در کشور وجود دارد و برخی نگران اجرای محدودیت‌های شدید در کشور هستند. از سوی دیگر هم برخی از بازگشایی‌ها و ساده‌انگاری مردم ابراز نگرانی می‌کنند. اما این ماجرا و زندگی در شرایط کرونایی حد وسط هم دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، به بیان دیگر، نباید صفر و صدی به ماجرا نگاه کرد. در شرایطی که واکسیناسیون به‌وفور و به‌طور گسترده در حال انجام است باید به‌مرور و البته با رعایت پروتکل‌ها به زندگی بازگشت. درست شبیه رفتاری که در کشورهای دیگر هم مشاهده شده است. اگرچه در شرایط مشابه طرح‌هایی چون قرنطینه‌هوشمند نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

کشور ما در 20ماه گذشته کرونایی محدودیت‌های متعددی را تجربه کرده است. هنوز از یاد نبرده‌ایم که در نوروز99 ایرانیان خانه‌نشین شدند و به‌جای حضور در خیابان‌ها و مراکز تفریحی و عمومی سعی کردند در خانه‌ها خود را سرگرم کنند. بعد از آن هم در چند نوبت و با اوج‌گیری کرونا در کشور اصناف و مشاغل محدودیت‌های جدی و تعطیلی را تجربه کردند.

ساختار آموزشی کشور هم که به‌طورکلی در زیربنای مجازی به کار خود ادامه داده تا هفته‌های اخیر که دوباره زمزمه‌هایی درباره بازگشایی مدارس مطرح شده است. اما برخی هموطنان به‌شدت نگران موج‌ششم کرونا هستند چراکه در موج پنجم روزهای بسیار تلخی سپری شد تا جایی که در برخی روزها حدود داغ 800ایرانی بر دل خانواده‌ها نشست.

هوشمند قرنطینه می‌شویم
یکی از راهکارهای زندگی در شرایط کرونایی بهره‌گیری از طرح‌های هوشمندسازی قرنطینه در شرایط کرونایی است. این طرح هم‌اکنون در سه استان قزوین، کردستان و آذربایجان‌غربی آغاز شده و ظاهرا نتایج خوبی هم داشته است. عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ ضمن تشریح جزئیات هوشمندسازی قرنطینه در کشور گفت: در قزوین نتایج اولیه پایلوت قرنطینه‌هوشمند خوب بود؛ به‌طوری‌که به‌جای ۱۲هزار کسب‌وکار تنها ۲۰کسب‌وکار را تعطیل کردند.

دکتر مصطفی قانعی درباره نحوه انجام تست‌های کرونا در اصناف و ادارات در قالب بحث قرنطینه‌هوشمند، گفت: آزمایشگاه‌هایی که دانش‌بنیان بوده و کیت‌های آزمایش سریع دارند، خودشان در قالب قرنطینه هوشمند به‌سراغ کسب‌وکارها می‌روند؛ البته با توالی که وزارت بهداشت مشخص می‌کند؛ به‌عنوان‌مثال وزارت بهداشت در قالب طرح قرنطینه هوشمند اعلام می‌کند که اگر فردی در بازار است، باید ماهانه یکبار تست منفی کرونا داشته باشد اما خود فرد بازاری هزینه تست را می‌پردازد و خود آزمایشگاه به‌سراغ فرد رفته و از او تست می‌گیرد.

حال وقتی که فرد تست منفی داشته باشد، به این معناست که حتی اگر کرونا در کشور پیک زد، در آن مقطع زمانی که تست انجام شده، این فرد نیاز نیست که تعطیل کند. اما ممکن است فرد ۱۰۰هزار تومان برای انجام تست هزینه کند و درعین‌حال کسب‌وکارش تعطیل نمی‌شود. اگر هم فردی تستش مثبت باشد، فقط همان فرد در قرنطینه قرار می‌گیرد و نیاز نیست که همه مردم کسب‌وکارشان را تعطیل کنند.

نتیجه مثبت در جهان

این عضو کمیته علمی کرونا در ادامه سخنانش به تجربه قرنطینه هوشمند در جهان هم اشاره کرده و گفته است: این اقدامی است که دنیا از انجام آن نتیجه گرفته است. در ایران هم درحال‌حاضر تمام ابزارهای لازم برای انجام این کار آماده است. درعین‌حال در سه استان کردستان، آذربایجان‌غربی و قزوین هم پایلوت شده است. قانعی با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم هم اقتصاد داشته باشیم، هم سلامت داشته باشیم و هم پیک بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از آن را نداشته باشیم، باید به سمت هوشمندسازی قرنطینه و محدودیت‌ها رویم، گفت: قرار شد تمام سامانه‌ها به یک سامانه بدل شوند و همه سامانه‌ها روی سکوی هوشمند قرار گیرند.

وی ادامه داد: نحوه کار در تمام بخش‌ها اعم از ادارات، صنوف و... به یک صورت است؛ به‌عنوان مثال انجام تست در ادارات یک توالی زمانی مشخص دارد و برای فردی که در اسنپ کار می‌کند، توالی زمانی دیگری دارد. به این صورت که آزمایشگاه سراغ صنف رفته، تست را گرفته و نتیجه را در سامانه قرار می‌دهد و اگر فردی مثبت باشد، برایش محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود اما سایر افراد می‌توانند کسب‌وکارشان را ارائه دهند. همچنین باید توجه کرد که مجری سامانه، وزارت کشور است.

فعلا با کرونا هستیم
بازگشایی مدارس ازجمله مواردی است که همچنان خانواده‌های بسیاری نسبت‌به آن نگران هستند. یکی دیگر از اعضای علمی کمیته ملی مقابله با کرونا هم درباره این مساله گفته است: فعلا از شر کرونا در امان نخواهیم بود، درعین‌حال شرط اصلی بازگشایی مدارس را آموزش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کودکان دانست.

دکتر سیداحمد طباطبایی، دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ با اشاره به اینکه تعداد ابتلای کودکان به کرونا در مقایسه با بزرگسالان بسیار کمتر است،‌ گفت: به همین ترتیب عوارض و مشکلاتی که برای آن‌ها ایجاد می‌شود کمتر از بزرگسالان است ولی این به معنای عدم ابتلای کودکان نیست و نمی‌توان گفت که می‌توانیم نکات بهداشتی را برای آنان سهل بگیریم.

وی درباره علائم ابتلا به کرونا در کودکان در شرایط فعلی،‌ اظهار کرد: با طیف گسترده‌ای از علائم روبه‌رو هستیم ولی معمولا مجموعه علائم با شدت کمتری در آن‌ها دیده می‌شود. تب چندروزه،‌ گلودرد، سرفه‌های مزاحم و علائم گوارشی از علائم شایع کروناست که البته در کودکان شدت کمتری دارد. دبیر بورد ریه اطفال کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا،‌ درباره بازگشایی مدارس‌، تصریح کرد: در بازگشایی‌ها فقط مسائل پزشکی مطرح نیست؛ هرچند که ممکن است خانواده‌ها از ترس ابتلای فرزندشان همراهی درستی در بازگشایی حضوری مدارس نداشته باشند ولی کاری که لازم است رسانه‌ها انجام دهند این است که خانواده‌ها را با اهمیت آموزش اطفال برای رعایت پروتکل‌ها آشنا کنند.

کرونا جان 123ایرانی دیگر را گرفت
آمار ارائه‌شده ازسوی وزارت بهداشت و درمان نشان می‌دهد که در طول ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه، 7آبان، 123ایرانی به‌دلیل کرونا جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور به 125هزار و 998نفر برسد. همچنین در همین مدت 9893بیمار جدید نیز در سراسر کشور شناسایی شدند که از این تعداد 1285نفر در مراکز درمانی سراسر کشور بستری شدند. 4014نفر از بیماران هم دربخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی کشور بستری هستند.

با این حساب مجموع بیماران کرونایی کشور هم به پنج‌میلیون و 481هزار و 737نفر رسید. اما وزارت بهداشت و درمان گزارش داده است که تا صبح دیروز ۵۲میلیون و ۱۹۹هزار و ۴۴۰نفر دوز اول، ۳۳میلیون و ۸۸هزار و ۹۴۰ نفر دوز دوم و ۸۱هزار و ۵۳۷نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین در روز پنجشنبه ۷۶۱هزار و ۵۳۷دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است که درحال‌حاضر ۲۲شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۲۸شهر در وضعیت نارنجی، ۲۱۵شهر در وضعیت زرد و ۸۳شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

برچسب ها: کروناویروس ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار